מגהמה - ציי רכב
כתבות
מיסוי ונתוני ענף הרכב
לעמוד קודם

רשות המיסים: מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב 2020-2019 - הכנסות ממיסי יבוא

סקירת ענף הרכב השנתית של רשות המיסים - חלק שני: יבוא כלי רכב בשנת 2020 והכנסות ממיסי יבוא המוטלים על כלי רכב.*

21/11/2021
זמן קריאה: 7 דק'

תחום יבוא כלי הרכב בשנת 2020 הושפע, כמו רוב ענפי המשק, ממגפת הקורונה ומצעדי הממשלה שנועדו לרסן את התפשטות המגפה. עם זה רמת הפעילות ורמת היבוא היו גבוהות למדי. מצד אחד, רוב עסקאות הרכב מצריכות מגע ישיר בין המוכר לקונה, ומגבלות הפעילות בשל הקורונה גרמו לירידה בפעילות ולפגיעה בביטחון הכלכלי אצל חלק מהרוכשים הפוטנציאליים. מצד שני, התחבורה הציבורית נעשתה פחות אטרקטיבית, הן בשל שיבושים בפעילות הן בשל החשש מהידבקות, ואנשים רבים העדיפו להתנייד ברכב פרטי. דווקא בתחום ההובלות הייתה עלייה בביקוש, ובין היתר עלייה ברכישות קטנועים (פירוט באחד החלקים הבאים של סדרה זו).

בשנת 2019, שהתאפיינה בפעילות יבוא מהגבוהות ביותר, הייתה הקדמת יבוא לקראת סוף שנת 2019 ועל חשבון היבוא של תחילת 2020. זאת עקב "היערכות" היבואנים לשינויים במיסוי, בין היתר בנוגע לרכב היברידי. בסוף 2020 הייתה הקדמת יבוא של כלי רכב היברידיים ופלאג-אין על חשבון תחילת 2021 בשל שיקולי מיסוי.

יבוא של רכב נוסעים ורכב מסחרי בשנת 2019 הסתכם ב-296.2 אלף יחידות, וב-2020 - ב-244.7 אלף יחידות. מתוך זה הייתה הכמות של רכב נוסעים 285.8 אלף יחידות ו-237.6 אלף יחידות בהתאמה - ירידה של 16.9%. ערך היבוא ירד בשיעור חד יותר לעומת הכמויות בשל הסטת היבוא של רכב היברידי ופלאג-אין, היקרים יחסית, לשנת 2019.

ערך היבוא של כל כלי הרכב - נוסעים, מסחרי, דו-גלגלי, משאיות ואוטובוסים, טרקטורים וכדומה - המורשים לנוע בכבישי ישראל הסתכם בשנת 2019 ב-22.3 מיליארדי ש"ח. בשנת 2020 הסתכם ב-17.5 מיליארדי ש"ח, ירידה של 21.2% במונחים ריאליים. ערך היבוא של רכב נוסעים היה 18.0 ו-14.0 מיליארדי ש"ח, בהתאמה.

ההכנסות ממס קנייה על כל סוגי כלי הרכב הגיעו בשנת 2019 ל-10.1 מיליארדי ש"ח, ובשנת 2020 - ל-9.2 מיליארדי ש"ח, ירידה ריאלית של כ-8.25%. גביית מס הקנייה ירדה בשיעור מתון בהשוואה לירידה בערך היבוא, הודות להעלאת המס על רכבי טכנולוגיה ושינויים בנוסחאות "מיסוי ירוק" ורמת האבזור הבטיחותי.

מסי היבוא (מס קנייה ומכס) על כל סוגי הרכב וחלקי החילוף הסתכמו ב-11.3 מיליארדי ש"ח בשנת 2019 (הסכום הגבוה ביותר מאז השיא של כל הזמנים ב-2016) וב-10.3 מיליארדי ש"ח בשנת 2020.

לוח מס' 1: הכנסות ממיסוי כלי רכב בשנים 1995 עד 2020 (מיליוני ש"ח, מחירים שוטפים, אלא אם צוין אחרת)
שנה כלי רכב חלקי חילוף סך הכנסות ממיסי יבוא על רכב
ערך יבוא מס קנייה מכס מס קנייה מכס מחירים שוטפים מחירים קבועים - ממוצע 2020
1995 5,349 3,993 205 218 14 4,430 8,007
1996 5,657 4,106 227 239 26 4,598 7,469
1997 5,277 3,976 211 295 35 4,517 6,731
1998 5,152 4,047 222 281 33 4,583 6,478
1999 5,990 4,725 256 281 34 5,296 7,116
2000 7,656 5,780 284 291 43 6,398 8,501
2001 7,237 5,442 241 182 49 5,914 7,771
2002 7,227 5,147 211 200 48 5,606 6,970
2003 6,797 4,774 225 219 51 5,269 6,507
2004 8,529 6,287 310 242 47 6,886 8,540
2005 9,170 6,507 321 232 48 7,108 8,699
2006 9,672 6,659 320 227 40 7,246 8,685
2007 11,873 8,029 414 267 47 8,757 10,442
2008 12,336 7,659 437 277 52 8,425 9,605
2009 11,654 7,277 417 270 53 8,018 8,848
2010 14,589 8,557 474 291 61 9,383 10,083
2011 15,007 8,352 433 303 63 9,151 9,505
2012 13,848 7,444 370 324 68 8,206 8,380
2013 14,873 7,522 339 343 78 8,282 8,331
2014 17,198 9,465 466 338 72 10,341 10,352
2015 15,650 8,383 400 375 79 9,238 9,308
2016 24,079 12,530 602 396 82 13,609 13,787
2017 17,577 8,288 395 415 89 9,186 9,283
2018 20,381 10,022 548 447 101 11,117 11,145
2019 22,281 10,112 675 448 101 11,337 11,276
2020 17,467 9,228 508 441 98 10,275 10,275
שינוי ריאלי -21.18% -8.25% -24.38% -1.08% -2.35% -8.88%

הערות ללוח:

1. רכב נוסעים, מסחרי, דו-גלגלי, רכב כבד, טרקטורים, מוניות ורכב סיור ותיור.

2. נתוני יבוא של חלקי חילוף בלבד, כולל צמיגים.

3. במונחים שקליים, שנת 2020 בהשוואה לשנה קודמת.

 

משקל מסי היבוא על כלי רכב יחסית לתמ"ג ויחסית לכל ההכנסות ממיסים המשיך את מגמת הירידה ארוכת הטווח. בשנת 2020 היו ההכנסות ממיסי יבוא על רכב כ-3.4% מסך גביית המיסים וכ-0.7% מהתמ"ג. לפני עשור, בשנת 2010, היו היחסים אחרים: 4.6% ו-1% בהתאמה, ולפני שני עשורים - 4.5% ו-1.3%.

סך העלויות החיצוניות הנגרמות מהשימוש ברכב, ובכלל זה עלויות גודש, תאונות, זיהום אוויר, בלאי תשתיות, רעש וכדומה, מוערך ב-7-6 אחוזי תוצר. לפיכך סך המיסוי על כלי הרכב, כשמביאים בחשבון מיסי יבוא, מיסוי דלק, אגרות רישוי ותשלומי חובה אחרים, לא מתקרב לכיסוי מלוא העלויות החיצוניות.

 

תרשים מס' 1: מיסי יבוא על רכב יחסית לסך ההכנסות ממיסים ולתמ"ג, 2020-1995

 

לוח מס' 2: רכב נוסעים - יבוא והכנסות ממסים בשנים 2020-2002 (מיליוני ש"ח, מחירים שוטפים)
שנה כמות כלי רכב מיובאים ערך יבוא מס קנייה מכס מס קנייה ממוצע לרכב - מחירים שוטפים מס קנייה ממוצע לרכב - מחירים קבועים 2020 אחוז מס קנייה מערך יבוא מכס ממוצע אחוז מכס ממוצע
2002 119,287 5,533 4,431 180 37,147 46,184 80.1% 1,505 3.2%
2003 109,911 5,342 4,202 197 38,231 47,216 78.7% 1,792 3.7%
2004 140,218 7,051 5,724 285 40,821 50,624 81.2% 2,029 4.0%
2005 136,939 6,954 5,880 297 42,937 52,549 84.5% 2,166 4.3%
2006 142,528 7,267 5,947 290 41,723 50,010 81.8% 2,033 4.0%
2007 185,171 9,415 7,408 382 40,007 47,706 78.7% 2,064 4.1%
2008 189,289 9,489 6,938 407 36,651 41,785 73.1% 2,149 4.3%
2009 172,459 9,649 6,720 391 38,965 42,997 69.6% 2,268 4.1%
2010 221,923 11,785 7,941 450 35,781 38,448 67.4% 2,028 3.8%
2011 229,944 12,330 7,808 413 33,955 35,269 63.3% 1,798 3.4%
2012 203,727 11,365 6,971 346 34,219 34,946 61.3% 1,699 3.0%
2013 225,297 11,812 7,045 316 31,271 31,456 59.6% 1,401 2.7%
2014 279,205 14,754 8,934 441 31,998 32,034 60.6% 1,580 3.0%
2015 229,972 12,376 7,786 369 33,858 34,113 62.9% 1,604 3.0%
2016 348,148 20,006 11,820 563 33,952 34,395 59.1% 1,618 2.8%
2017 218,276 12,776 7,621 323 34,915 35,285 59.7% 1,479 2.5%
2018 267,070 16,178 9,327 481 34,924 35,012 57.7% 1,801 3.0%
2019 285,816 17,954 9,400 609 32,889 32,712 52.4% 2,132 3.4%
2020 237,632 13,996 8,692 470 36,578 36,578 62.1% 1,977 3.4%
שינוי ריאלי -16.86% -21.62% -7.03% -22.50% 11.82% 11.82% 18.62% -6.79%  

בתרשימים 2 ו-3 מוצגים על פני ציר הזמן נתונים חודשיים הנוגעים ליבוא ורישום לתנועה של רכבי נוסעים. במצב של שיווי משקל יש הקבלה בין שחרור ממכס לבין רישום לתנועה, המתרחש בדרך כלל סמוך למועד המסירה ללקוח (בדרך כלל הרישום לתנועה בדצמבר נמוך מכיוון שלקוחות מעדיפים שברישיון תופיע שנת רישום עדכנית יותר; בהתאם, הרישום לתנועה בינואר גבוה יחסית לחודשים אחרים). עם זאת, בתקופות של שינויים במיסים, ויש שינויים כאלה ואחרים מדי שנה, קיימת תופעה של הקדמת היבוא כדי לחסוך בתשלומי המס. תופעה זו, על אף שהיא לגיטימית ומוצדקת כלכלית, גורמת עיוותים הן ברמת המדידה של היקפי הפעילות בענף והן ברמה של חשבונאות לאומית (תוצר, יבוא מצרפי, צמיחה וכדומה).

בתרשים מספר 2 מוצגים נתוני הכמויות של יבוא (=שחרור מפיקוח המכס) ונתוני הרישום לתנועה. בתרשים מספר 3 מוצג עודף היבוא על הרישום לתנועה. ככל שהשינוי המתקרב במיסוי גבוה יותר (לכיוון העלאה), כך מספר זה יהיה גבוה יותר. בסוף שנת 2020 עודף היבוא על הרישום היה גבוה מאוד, יותר מ-60 אלף יחידות, מתקרב לרמת השיא שנרשמה בסוף שנת 2016.

 

תרשים מס' 2: יבוא ורישום של רכב נוסעים לפי חודשים, 2015 עד אפריל 2021

 

תרשים מס' 3: הפרש בין יבוא ורישום של כלי רכב נוסעים לפי חודשים, 2014 עד אפריל 2021

 

מס הקנייה הממוצע לרכב נוסעים היה נמוך מאוד בשנת 2019, כ-33 אלף ש"ח, ורק כ-52% מערך היבוא - השיעור הנמוך ביותר מתחילת תקופת המדידה. שינויים במיסוי כלי רכב היברידיים ורכבי פלאג-אין וכן עדכונים בנוסחאות המיסוי הירוק והאבזור הבטיחותי, הביאו לעלייה הן בסכומים השקליים של מס קנייה ממוצע לרכב והן בשיעור מס הקנייה האפקטיבי. כך, בשנת 2020 המס הממוצע כבר היה 36.5 אלף ש"ח (מס אפקטיבי 62%), ובתחילת שנת 2021 הגיע המס הממוצע ל-41 אלף ש"ח (מס אפקטיבי בשיעור 69%). מבחינת הרכב היבוא, בתחילת 2021 היו רק כלי רכב היברידיים ופלאג-אין מעטים למדי שזכו למיסוי נמוך (גם אחרי העלאת המס) והדבר שהשפיע, בין היתר, על רמת המיסוי.

 

תרשים מס' 4: מס קנייה ממוצע לרכב ושיעור המס מערך היבוא בשנים 2002-2021 (רכב נוסעים בלבד, ש"ח במחירים קבועים של ממוצע 2020, אחוזים)


*המידע, התרשימים והטבלאות נמסרו מרשות המיסים.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן