מערכת ניטור עייפות בנהיגה
חברת ספידיר (Speedir) פיתחה מערכת ניטור עייפות בנהיגה (DMS) שנועדה להילחם באחד האיומים הגדולים בתחום של בטיחות בדרכים: נהיגה בעייפות או בהסחת דעת. המערכת משתמשת בחיישני אינפרה־אדום מתקדמים ובאלגוריתמים של בינה מלאכותית לניטור תנועות עיניים ותנוחת ראש, ומתריעה מייד בקול כאשר הנהג עייף, משתמש בטלפון, מתעסק במערכת הבידור או מפסיק להביט בכביש.
טכנולוגיה חכמה ועצמאית
המערכת מבוססת על מצלמת אינפרה־אדום פנימית שמזהה מצמוצים, סגירת עיניים, פיהוקים או נפילת ראש. בזכות שימוש בטכנולוגיית IR היא פועלת במדויק ביום ובלילה, ואינה מושפעת ממשקפי ראייה או מהשתקפויות אור. אלגוריתמים של זיהוי פנים מותקנים מראש על גבי המכשיר עצמו, לפיכך לא צריך חיבור לאינטרנט או שימוש בענן - כל המידע נשאר מקומי, תוך שמירה מלאה על פרטיות המשתמש.
המערכת קומפקטית, מותקנת בקלות על הדשבורד באמצעות ערכת הרכבה פשוטה ומופעלת על ידי חיבור USB סטנדרטי. עיצוב מינימליסטי מבטיח שימוש יעיל בלי להפריע לשדה הראייה של הנהג.
יתרונות ובטיחות
מלבד התרעה על עייפות, המערכת מספקת שכבת הגנה לנהגים שנמצאים שעות ארוכות על הכביש - נהגים של משאיות, אוטובוסים, כלי צמ"ה, נהגים של רכבי פנאי ובעלי קרוואנים. היא גם משמשת כלי חינוכי חשוב לנהגים צעירים, המסייע לבסס הרגלי נהיגה בטוחים.
המערכת מיועדת לציי רכב כבדים, לחברות הובלה, לנהגים עצמאיים ולבעלי כלי רכב פרטיים הנוסעים למרחקים ארוכים. היא מספקת פתרון אוניברסלי, פשוט להתקנה וזמין לכל סוגי הנהגים, מה שהופך אותה לאביזר בטיחות חיוני בכל כלי רכב.
מערכות לניטור עייפות והסחות דעת מוסיפות שכבת בטיחות קריטית. מחקרים שנעשו באירופה ובארה"ב מצאו שמערכות מסוג זה מסוגלות להפחית עד כ־19% מתאונות הדרכים הקטלניות. ניסויי שטח בציי משאיות הראו ירידה ממשית באירועי "מיקרו־שינה" או שלב הירדמות ראשוני על ההגה, כאשר המערכת התריעה בקול או ברטט והחזירה את הנהג לערנות.
גם חברות ביטוח בארה"ב וביפן דיווחו על ירידה של עשרות אחוזים בתביעות הקשורות לתאונות הנגרמות מעייפות כאשר מערכות כאלה הותקנו בציי אוטובוסים ובמשאיות. באיחוד האירופי כבר נקבע כי מ־2026 מערכות ניטור ערנות יהיו חובה בכל דגמי הרכב החדשים, מתוך הערכה שטכנולוגיה זו מצילה חיים בדומה לחגורות בטיחות או מערכות בלימה אוטונומיות. מערכות אלה אינן מעלימות לחלוטין את הבעיה, אך הן מקטינות מאוד את הסיכון בכך שהן מתריעות ברגעים קריטיים, עוד לפני שהנהג מאבד שליטה.