25 שנים לקונסולה הניידת של סוני
בשנת 2000, חמש שנים לאחר שהשיקה את קונסולת PlayStation המקורית, חברת סוני (Sony) הפתיעה את עולם הגיימינג עם גרסה חדשה ומעוצבת מחדש של הקונסולה - PS One. זה לא היה רק שינוי שם. מדובר באבולוציה חכמה ששילבה מיתוג מחדש, עיצוב רענן ופנייה מדויקת לקהל צעיר ורחב יותר תוך שמירה על תאימות מלאה לספריית המשחקים העצומה של PlayStation המקורית.
עיצוב מוקטן ומפרט טכני
ל־PS One היה אותו מעבד מרכזי כמו בקונסולה המקורית - מעבד MIPS R3000A שפעל במהירות 33.8688 מגה הרץ - לצד שני מגה בייט של זיכרון RAM ראשי ומגה בייט אחד נוסף של VRAM לגרפיקה. קונסולת הדיסקים פעלה בפורמט CD-ROM, במהירות קריאה של פי שניים, ותמכה בקבצים אודיו, וידאו ומשחקים בפורמט ייחודי של סוני.
מה שהבדיל אותה מהגרסה המקורית היה גוף קטן וקל בהרבה: משקל של כ־550 גרם בלבד (לעומת 1.5 ק"ג כמעט בדגם הראשון) ועיצוב מעוגל ונעים לעין, שהתאים לחדרי ילדים ולשימוש נייד. על אף שהקונסולה ביתית עם צורך בחשמל קבוע, היה אפשר להוסיף לה מסך LCD בגודל 5.0 אינצ'ים שהתחבר ישירות לקונסולה ונפתח כמו לפטופ קטן. נוסף על כך בנפרד מהקונסולה נמכר מתאם לרכב שאיפשר שימוש במערכת גם בנסיעות.
מהלך שיווקי מתוחכם
השקת PS One לא הייתה מקרית. סוני הבינה שהשקת PlayStation 2 בשנת 2000 תיצור פער מחירים שימנע משחקנים רבים לעבור לדור החדש, לכן PS One כוונה להיות אלטרנטיבה תקציבית לאנשים שלא היו מוכנים או לא יכלו להשקיע בקונסולה חדשה, אבל עדיין רצו חוויית גיימינג מלאה. מחיר ההשקה היה 100 דולר בלבד לעומת 299 דולר ל־PS2 המלא, מה שהפך את המכשיר לנגיש מאוד.
PS One יוצר במפעלי סוני בטוקיו ובדרום סין, ונמכרו ממנו 28 מיליון יחידות עד סוף מחזור חייו - נתון מדהים לגרסה חלופית של קונסולה קיימת. הוא נהפך לדגם הנמכר ביותר של הדור הראשון של פלייסטיישן, ואף נמכר לצד PS2 יותר מחמש שנים.
הודות לתמיכה באביזרים קיימים כגון בקרי DualShock, כרטיסי זיכרון ודיסקים, הוא השתלב היטב בכל סביבת גיימינג קיימת. ספריית המשחקים שעמדה לרשותו כללה יותר מ־2,400 כותרים, מקלסיקות כגון Metal Gear Solid, Gran Turismo ו־Final Fantasy VII ועד כותרים עצמאיים שהמשיכו לצאת גם אחרי השקת הדור הבא.
מורשת ומסקנות
PS One סימנה ציון דרך חשוב בתולדות סוני, לא רק בהמשך ההצלחה של PlayStation המקורי אלא כמודל להנדסה חכמה, עיצוב מחודש ומסחור ממוקד. זו הייתה הפעם הראשונה שסוני "ערכה גרסת רמיקס" לקונסולה קיימת, מהלך שחזר על עצמו אחר כך עם דגמים כגון PSP Go, PS3 Slim ו־PS4 Pro.
הקונסולה עצמה אולי לא סיפקה חידושים טכנולוגיים פורצי דרך, אבל היא הוכיחה ששיווק ממוקד, עיצוב נייד ותג מחיר אטרקטיבי עשויים להפוך מוצר מוכר להצלחה חדשה - תובנה שרלוונטית לתעשיית הגיימינג גם היום.