מגהמה - ציי רכב
איגודים בתחום
ארגון חברות ההסעה
לעמוד קודם

חניה לאוטובוסים ברשויות המקומיות

05/10/2025
זמן קריאה: 3 דק'

ארגון חברות ההסעה ממשיך לקדם את צורכי החברות החברות בו בנושא חניה לאוטובוסים בתחומי הרשויות המקומיות. הארגון פנה למספר רשויות מרכזיות - תל אביב־יפו, נתניה, ירושלים, חיפה ומודיעין־מכבים־רעות - ודרש להסדיר חניה ייעודית לאוטובוסים.

במכתבים שהוציא מנכ"ל הארגון, דודי גיל, צוין: חברות ההסעות, המפעילות כ־22,000 כלי רכב ומסיעות מדי יום אלפי נוסעים בתחומי הרשויות, תורמות תרומה ממשית לכלכלה המקומית, לתיירות ולעסקים. נהגי האוטובוסים נאלצים פעמים רבות להתמודד עם קנסות בשל היעדר מקומות חניה מתאימים. התופעה הולכת ומחריפה.

על פי תקנות התעבורה, ובפרט תקנה 72(ב), חניה של אוטובוסים אסורה במקומות המותרים לרכב פרטי, אלא אם כן הוצב תמרור ייעודי המתיר זאת. מכאן שלרשויות יש סמכות ואף חובה לאפשר מקומות חניה ייעודיים לאוטובוסים, תוך הפעלת שיקול דעת, סבירות ומידתיות.

הארגון דרש מהרשויות למסור פירוט של ההסדרים הקיימים כיום לחניית אוטובוסים בתחומן, ובמיוחד מקומות שבהם הוצבו תמרורים התואמים לחוק. כמו כן הארגון החל בהליך משפטי מול עריית מודיעין־מכבים־רעות כפיילוט. הוא עובד על עתירה להסדרת חניה מקומית לאוטובוסים בהיקף ובמיקום הולמים בעיר ועל הוראה למפקח הארצי על התעבורה לשקול קביעת הנחיות ארציות להסדרת חניה לאוטובוסים.

הארגון ימשיך לפעול כדי להבטיח לנהגי האוטובוסים פתרונות חניה מוסדרים והוגנים, אשר יאפשרו מתן שירות רציף ובטוח לנוסעים לצד הפחתת הקנסות המיותרים שמוטלים עליהם.

 

 

הטכוגרף הדיגיטלי בפתח

בהמשך להתדיינויות מול משרד התחבורה, ביום 5 באוגוסט 2025 התקיים דיון רשמי בנושא תיקון תקנה 168 לתקנות התעבורה, התשכ"א־1961. התיקון הוא ממשק משלים להפעלת הטכוגרף הדיגיטלי, הצפוי לצאת לדרך כפיילוט בתחילת שנת 2026.

בדיון הציג משרד התחבורה את עקרונות השינוי שנועדו להתקרב לסטנדרט האירופי:

  • חובת הפסקה של חצי שעה רצופה לכל נהג, לכל היותר לאחר ארבע שעות נהיגה.
  • אפשרות לפצל את ההפסקה לשתי הפסקות של 15 דקות בארבע השעות הראשונות.
  • דרישה להפסקה של שעה רצופה לאחר עד 12 שעות עבודה. חברות ההסעה ביקשו להמיר הצעה זו לחלוקה גמישה יותר, שתאפשר חזרה בטוחה לעבודה לצד שמירה על רציפות השירות.

בדיון הדגיש ארגון חברות ההסעה, כי יש להבחין בין ישראל לאירופה. באירופה נהגים חוצים מדינות ונוסעים מאות קילומטרים ברציפות, ואילו בישראל אין נסיעות בין־מדינתיות ולכן אין הצדקה ליישום מלא של התקן האירופי. הארגון התריע כי יישום כלשונו עלול לפגוע קשות בחברות ההסעה ואף להביא לסגירת חלקן, מה שיפגע בשירותי ההסעות לתלמידים, לעובדים ולתיירים.

נציגי החברות הציגו בדיון הערות פרקטיות שנועדו לשלב בין בטיחות הנהג לבין גמישות תפעול, באופן שיאפשר המשך אספקת שירות חיוני לציבור בלי להגדיל במידה רבה את מצבת הנהגים. משרד התחבורה ציין כי יבחן את ההצעות בחיוב, והבהיר כי התקנה האירופית תחול על נסיעות מחוץ לישראל, ובתוך הארץ תותאם למציאות המקומית.

בדיון התמקדו הצדדים בהבחנה בין "שעות נהיגה" ל"שעות עבודה". משרד התחבורה ניסה להתייחס לנושא דרך חוק שעות עבודה ומנוחה, אך הארגון הבהיר כי אין קשר ישיר וכי יש להגדיר באופן ייחודי את שעות הנהיגה בלבד. לבסוף סוכם, כי הנהג יוכל לבחור בין שתי הפסקות של רבע שעה להפסקה אחת רצופה של חצי שעה בארבע שעות הנהיגה הראשונות.

תקנה 168 המעודכנת תחייב כל נהג להירשם באתר ייעודי ולקבל צ'יפ אישי. מערכת האכיפה תוכל לבדוק את נתוניו חודש אחורה. משמעות הדבר היא שתוכנת האכיפה חייבת להיות מתואמת במדויק עם נוסח התקנה, ולכן הארגון הקפיד שההגדרות יהלמו את שעות הנהיגה בלבד. בד־בבד נבחנת מול משרד התחבורה האפשרות לקבוע כי רכב העומד מונע ייחשב להפסקה ולא לשעת עבודה.

ארגון חברות ההסעה, כארגון היציג של החברות להסעות מיוחדות ולהסעות סיור, הדגיש בדיון כי יש לשתפו בכל תהליך חקיקה עתידי הנוגע לתקנה 168.

הארגון מרכז את הערות החברים כדי להגיש למשרד התחבורה מסמך מרוכז לקראת השלב הבא ביישום הרפורמה.

סעיף התייקרות בתקציב שנת 2026

באירוע הרמת כוסית לכבוד ראש השנה שהתקיים בישיבת ההנהלה של הארגון, ציין יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד אייל ידין, כי עם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד, נעשים מאמצים מול החשב הכללי במשרד האוצר להבטיח שההתייקרות במכרזי משרד החינוך להסעות תלמידים תיכנס לבסיס תקציב 2026. בד־בבד מנכ"ל הארגון, דודי גיל, צפוי לקיים ישיבה עם נציגי האוצר והגורמים הרלוונטיים לשם קידום הנושא. הובהר כי אם סעיף זה לא ייכלל בתקציב, הארגון וההסתדרות יגישו עתירה משותפת לבג"ץ.

תנאים מיוחדים באגד מוסכים לחברי הארגון

שיתוף פעולה ייחודי נרקם בין הארגון לרשת המוסכים של קבוצת התחבורה הגדולה אגד, כדי לייעל את תהליך מבחן הטסט השנתי לכל סוגי האוטובוסים, לחסוך עלויות ולרכז את כל הפעולות הנדרשות תחת קורת גג אחת. שיתוף הפעולה כולל הנחות והטבות ייחודיות לחברי הארגון בלבד.

 

לתנאי השת"פ ופריסת מוסכי אגד הקישו כאן

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן