מגהמה - ציי רכב
איגודים בתחום
בטיחות וצרכנות בהיי-טק
לעמוד קודם

מס הנסועה לרכב חשמלי לא נראה באופק

12/11/2025
זמן קריאה: 2 דק'

קצת לפני סוף השנה שבה אמור להסתיים מתווה מיסוי הקנייה המוטל על כלי רכב חשמליים והחלת מס נסועה, אין עדיין החלטה לעתיד. בדיון מיוחד שהתקיים לאחרונה בוועדת הכספים, בראשות ח"כ חנוך מילביצקי, אמר היו"ר כי מס הנסועה שהיה לא נראה באופק, והורה לאוצר להכין מתווה חדש בתוך שבועיים.

מס הנסועה מפצה את המדידה על אובדן ההכנסות ממס הבלו המוטל על הדלק, ולא על חשמל שממנו ניזונים מנועי המכוניות. מרכיב מס הבלו הוא כ־50% ממחיר ליטר בנזין, וגובהו כיום 3.60 ש"ח לליטר בנזין 95, שמחירו כיום 7.07 ש"ח.

במסגרת ההיערכות במשק למעבר לכלי רכב בהנעה חשמלית החליטה הממשלה (מס' 1263) בתאריך 14/1/2024 להטיל על האוצר להכין חוק נפרד, שישמש חלף למס הבלו שאינו מוטל על צרכני חשמל לתחבורה. תוכנית האוצר: להחיל את חוק מס נסועה. הרעיון הוא שמס הנסועה יהיה במסגרת מתווה של מס הקנייה המוטל על מכוניות חשמליות והיברידיות נטענות (PHEV).

מס הנסועה שאמור להשתלב במתווה של מיסי הקנייה המוטלים על כלי רכב חשמליים קובע, כי על כל ק"מ שרכב חשמלי נוסע ישולמו 15 אגורות (15 ש"ח לכל 100 ק"מ). מס הנסועה ישולם בהתאם לדיווח על נתוני המרחק שעבר הרכב כאשר ייבדק בטסט השנתי. בעלי הרכבים ישלמו מקדמות דו־חודשיות על בסיס ממוצע הנסועה שלהם.

מתווה מס הקנייה שהוטל על כלי רכב חשמליים משנת 2020 ועד 2022: שיעור המס היה 10% כדי לעודד ולתמרץ את המעבר על ידי הוזלת מחירי המכוניות החשמליות, היקרות יותר מרכבים אחרים מאחר שעלות הסוללות שבהן היא כשליש ממחירי הרכבים.

בשנת 2023 עלה מס הקנייה ל־20%, ב־2024 הוא היה 35%, וב־2025 -45%.

במסגרת החלטת הממשלה, משנת 2026 אמור להתחיל מס הנסועה, ועימו המתווה המעודכן של מיסי הקנייה, שבו נקבע כי בשנת 2026 מס הקנייה יעלה ל־52%, ובשנת 2027 הוא יעלה ל־60%.

הואיל ומס הנסועה לא ייכנס לתוקף בינואר 2026, עדיין לא ברור העתיד של מתווה מסי הקנייה לרכבים חשמליים, שיעלה אם לא יוחלט אחרת באוצר, ל־83%.

 

ועדת הכספים. צילום: נועם קום

 

דיון על מיסוי רכב חשמלי

לדברי יו"ר ועדת הכספים מילביצקי, רכב חשמלי בישראל נחשב יקר. הוא שאל אם אכן הטבות המס מתגלגלות לצרכנים. צריך לשקף את עלות הרכב ליבואן בקיזוז הטבת המס, ולהבין מה היצרן מרוויח ואם יש כאן תמריץ. אם רוצים לקדם רכבים חשמליים, מחיריהם חייבים להיות אטרקטיביים. השאיפה שלנו היא שלצרכנים יהיה משתלם לרכוש רכב פרטי. הוא אמר כי הוא תומך במתווה לטווח ארוך.

ח"כ אלי דלל ביקר את משרד האוצר על היעדרותה של תוכנית ברורה. כאשר מדובר בעסקים, צריך לייצר ודאות בתוכנית לטווח ארוך. צריך להתמקד בהטבת מס ברכבים חשמליים במחיר עממי בטווחים של עד 200 אלף ש"ח. התוכנית צריכה להיות בינמשרדית, תוך התייחסות להכנסות המדינה. עוד אמר: "דרשנו לקבל ודאות בכל הקשור למיסוי המוטל על כלי הרכב, תוך יצירת מתווה ארוך טווח שייתן ודאות ויאפשר תכנון והיערכות לרכש. בעת זו ראוי להקפיא את המיסוי הקיים היום בסך 45% לשנה נוספת. בשנת 2026 ייבנה מתווה ל־5 השנים הבאות, שייתן הבחנה בהטבת המס בין מכוניות עממיות ליוקרתיות.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן