מגהמה - ציי רכב
איגודים בתחום
מועצת המובילים
לעמוד קודם

היערכות לפרויקט המטרו

26/08/2025
זמן קריאה: 3 דק'

ישראל ניצבת בפני אחד הפרויקטים הגדולים ביותר בתולדותיה בתחום התשתיות - פרויקט המטרו. הפרויקט רחב ההיקף כולל חפירה של כ־80 ק"מ של מנהרות כפולות באמצעות 24 מכונות TBM בשלב הראשון; 70 ק"מ של תנועה עילית, 59 תחנות ו־21 אלמנטים תחבורתיים, כולל דיפו ומתחמים תפעוליים; הפעלת אלפי משאיות מדי יום לפינוי עפר, אספקת בטון, סגמנטים, חומרי גלם וציוד כבד.

תחילת העבודות צפויות בשנת 2026, והפרויקט צפוי להסתיים בשנת 2044.

לחברות הובלה יהיה חלק גדול בפרויקט, והוא יספק להן עבודה לשנים רבות בתחומים פינוי עודפי עפר, הובלת סגמנטים לאתרי העבודה למנהרות, מערבלי בטון, הובלת ברזל וחומרי גלם, כלובי פלדה, מיכון וכלי עבודה, ציוד אלקטרו מכני, פינוי פסולת בניין מהאתרים ופינוי עפר מזוהם לאתרי הפינוי.

היות שהפרויקט הוא אתגר לוגיסטי בסדר גודל חסר תקדים בישראל, הוא מחייב את חברות הענף, אשר ישתתפו בעבודות, להיערך באופן מדויק ואחראי. על כן מנכ"ל מועצת המובילים, דוד כוכבא, ויו"ר מועצת המובילים, גבי בן־הרוש, נפגשו עם בכירים ברשות המטרו ובנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שאחראים על התכנון והביצוע ההנדסי של המערכת, כדי לדון בהיערכות משותפת לפרויקט.

ההיערכות כוללת בחינה ואיתור של אתרים פוטנציאלים שיוכלו לשמש כאתרים לטיפול לוגיסטי בעודפי העפר ולשימושים נוספים, מפת האתרים הפוטנציאלים למרכזים לוגיסטיים לטיפול בעפר ואחסנתו באזור המרכז בקרבה לפרויקט, מיתקני טיפול ומיון של העפר יוקמו בדפו 1M לצורך טיפול בשלושה מיליון קוב עפר שיוצאו מהאתר ב-2026.

האתרים מצריכים הסדרה סטטוטורית רישויית קניינית ומסחרית לאותם אתרים, אפשרות להקים מפעלי בטון ומפעלים לייצור סגמנטים למנהרות המטרו באתרים אלה, איתור והסדרה של אתרים לקליטת עודפי עפר לצורך הטמנה באזור המרכז ובדרום הארץ.

שני אתרים ראשונים יהיו מוכנים לקליטה ב־2026.

עם התקדמות הפרויקט, מועצת המובילים מתכננת לקיים בהמשך כנס מקצועי, בשיתוף מלא עם רשות המטרו, חברת נת"ע ובכירים מגופי הממשלה לגבי המימון והביצוע של פרויקט המטרו, כדי לאפשר לחברות ההובלה חשיפה להיערכות נכונה והזדמנויות עסקיות בענפים הובלה, עפר ובטון.

 

סיור בנמל אשדוד לשוטרי משטרת התנועה

ביוזמת מועצת המובילים, נמל אשדוד אירח את שוטרי יחידת האכיפה של הרכב הכבד במשטרת התנועה לסיור במתחמו. שוטרי יחידת האכיפה פגשו את ליבת הפעילות של נמל אשדוד בסיור בשיתוף מועצת המובילים.

בהמשך לדיונים שהתקיימו בין יו"ר מועצת המובילים, גבי בן־הרוש, לבין ראש אגף התנועה, ניצב חיים שמואלי, הוחלט לקיים סיור ייחודי בנמל אשדוד ובחברות ההובלה. במסגרת זו אירח נמל אשדוד, בשיתוף מועצת המובילים, סיור לשוטרי יחידת האכיפה של הרכב הכבד במשטרת התנועה, כדי להעמיק את ההיכרות עם הפעילות הלוגיסטית המורכבת בנמל ולהמחיש את המציאות בשטח שאיתה מתמודדים נהגי המשאיות.

הסיור התקיים בהובלת מחלקת שירות הלקוחות של הנמל וממונה הבטיחות, וכלל ביקור במסופי המטענים, צפייה בתהליכי פריקה וטעינה של אוניות ומשאיות והסבר מקיף על האתגרים התפעוליים היומיומיים שמלווים את העבודה בענף.

במשך הסיור נחשפו השוטרים לתהליכי העבודה ולאילוצים שגורמים עיכובים ואינם בשליטת הנהגים. הוצגה להם סקירה על סוגיות בטיחותיות קריטיות כגון עצירות משאיות בשוליים והשלכותיהן הקטלניות.

ניסן לוי, מנכ"ל נמל אשדוד: "אנו מייחסים חשיבות רבה לשיתוף פעולה עם כל הגורמים הפועלים בכבישים, ובראשם משטרת התנועה. החיבור בין ההבנה התפעולית לבין האכיפה בשטח קריטי לשמירה על בטיחות הנהגים והציבור. אנו מחויבים להמשיך לקדם יוזמות חינוכיות והסברתיות לטובת ענף התחבורה כולו."

גבי בן־הרוש: "אני מברך את ראש מחלקת שירות לקוחות בנמל אשדוד, רם שובל, ואת ממונה הבטיחות של הנמל - ברנרד בן ישי, על הסיור החשוב והמעשיר בנמל לשוטרי היחידה לאכיפת רכב כבד במשטרת התנועה. בסיור נחשפו השוטרים מקרוב לפעילות המורכבת שמתבצעת בנמל, הכוללת תהליכי העמסה ופריקה של מטענים מאוניות ומשאיות - תהליך מורכב שכולל עיכובים שאינם בשליטת הנהגים.

"השוטרים שמעו הרצאה בנושא שעות עבודה ומנוחה ופעולת הטכוגרף הדיגיטלי - נושאים שנידונים בוועדת הכלכלה בכנסת. כאשר שוטר עוצר משאית או אוטובוס בשעה 19:00 בערב ורואה שהנהג הניע את הרכב ב־6:00 בבוקר, אין זה בהכרח אומר שהנהג עבר על החוק. לעיתים הנהג ממתין שעות ארוכות במסופים או בנמלים, ויש עיכובים שאינם בשליטתו ואינם נחשבים כשעות עבודה. במצב כזה הנהג עלול להיתפס כעבריין בגלל חוסר הבנה של המציאות המורכבת בשטח, וזאת למרות שלא עבר כל עבירה.

"לשוטרים הוצגו דוגמאות של תאונות קטלניות שהתרחשו עקב עצירת משאיות בשולי הדרך. המטרה הייתה להמחיש את הסיכון הרב שבהוראת עצירה למשאית בשול רק לשם רישום דו"ח. הפעולה עלולה להסתיים באסון לנהג, לשוטר ולמשתמשי הדרך."

 

גבי בן הרוש בהרצאה לשוטרי היחידה לאכיפת רכב כבד בנמל אשדוד

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן