מוזיאון רכבי שטח
תערוכת שטח חדשה במוזיאון הרכב פיטרסן (Petersen Museum) בלוס אנג'לס מציגה את הרכבים, האנשים והטכנולוגיות שעיצבו את עולם המרוצים הקשוח ביותר. מרוצי שטח היו מאז ומתמיד מקום ניסוי לחדשנות, לעמידות ולאומץ יוצא דופן, ומעט מקומות ממחישים זאת טוב יותר מהתערוכה החדשה של מוזיאון הרכב פיטרסן, "אגדות הבוץ והעפר". המבקרים בתערוכה עוברים מסע מעמיק אל הכלים, ההנדסה והדמויות שעיצבו כמה מענפי המוטורספורט התובעניים ביותר בעולם.
מהמדברים האכזריים של מרוץ באחה (Baja 1000) דרך מסלולי ההרים הקיצוניים של מרוצי "מלך הפטישים" ועד קטעי הקרח של אליפות העולם בראלי (WRC) והאוויר הדליל בפסגת פייקס פיק, כלי הרכב המוצגים בתערוכה מייצגים את האבולוציה של מהירות, שרידות והנדסה מחוץ לאספלט.
בתערוכה מוצג אוסף מרשים של אגדות מעולם הספורט המוטורי, שכל אחת מהן נהפכה לאבן דרך בתחום בזמנה. בין הדגמים הבולטים: "אולי הגדול" - פורד ברונקו (Ford Bronco) של פרנלי ג'ונס (Parnelli Jones), ששלט במרוצי באחה בתחילת שנות ה־70 והניח את היסודות למה שיתפתח מאוחר יותר לקטגוריות המודרניות.
חובבי הראלי יזהו מיד את לנצ'יה ראלי 037 (Lancia Rally 037) משנת 1983, המכונית האחרונה עם הנעה אחורית בלבד שזכתה באליפות העולם, וחובבי מרוצי ההרים יימשכו אל סוזוקי קולטוס (Suzuki Coltus) כפולת המנועים של נובוהירו "מונסטר" טאג'ימה (Nobuhiro Tajima), שנבנתה כדי להתמודד עם העלייה לגובה של 4,302 מטר בפייקס פיק. "העיצובים החדשניים וההנדסה שנולדו דווקא במרוצי שטח דחפו את טכנולוגיית הרכב עשרות שנים", אמר טרי ל' קארג'ס (Terry L. Cargis), מנכ"ל מוזיאון פיטרסן.
בין המוצגים הבולטים בתערוכה - האופנועים האגדיים הונדה CRF450R של ריקי קרמייקל (Ricky Carmichael), שבעזרתה השלים עונת מוטוקרוס מושלמת ב־2004; הונדה CRF450X שניצח את באחה 1000 בשנת 2024 בפער של יותר משעה; אופנוע המסלול ווסלייק (Weslake) משנת 1982 של ברוס פנג (Bruce Peng); ימאהה YZ250 שזכה להצלחות במדבר בתחילת שנות ה־80.
התערוכה "אגדות העפר" פתוחה לקהל עד ינואר 2027. מידע נוסף ורכישת כרטיסים זמינים באתר הרשמי של מוזיאון פיטרסן.
לאנצי'ה 037. צילום: Jason Gonderman
סוזוקי קולטוס. צילום: Jason Gonderman
פורד ברונקו של פרנלי ג'ונס. צילום: Jason Gonderman
הונדה 450 של ריקי קרמייקל. צילום: Jason Gonderman





