ריביאן תשנה את עיצוב הידיות
אחת התלונות החוזרות בקרב נהגי רכבים חשמליים, בעיקר של טסלה (Tesla), קשורה לידיות הדלתות הפנימיות. כאשר המערכת החשמלית נכשלת, הדלתות לא נפתחות, והידיות המכניות הנסתרות שנועדו לשעת חירום מתגלות כקשות לאיתור, בייחוד בלחץ רגשי. כעת, יצרנית הרכב החשמלי ריביאן (Rivian) עושה צעד מעשי ומשנה את עיצוב הידיות הפנימיות בדגמי R2 החדשים כדי להפוך את מנגנון הפתיחה הידני לנגיש וברור יותר.
בעידן של דלתות אלקטרוניות, מערכות הפתיחה מבוססות מנועים חשמליים ומפסקים חכמים. אלו פתרונות אסתטיים ועתידניים, אך בעלי חיסרון ברור: כשהרכב מאבד מתח, אין דרך לפתוח את הדלת בלי להיעזר במנגנון שחרור ידני.
הפתרון אמור להיות פשוט, אך יצרנים רבים מסתירים את ידיות החירום או את כבלי המשיכה מאחורי פנלים כדי לשמור על מראה נקי. הבעיה היא שבמקרי חירום, כגון תאונה או שריפה, נהגים ונוסעים נוטים להילחץ ולא תמיד מצליחים לאתר את המנגנון הנסתר, גם אם הוא מסומן.
תופעה זו אינה ייחודית לטסלה: שברולט (Chevrolet) נתקלה בבעיות דומות בדגם קורבט (Corvette C6), ויצרנים נוספים משלבים מנגנונים מוסווים, לעיתים עד כדי כך שהפעלתם מצריכה עיון במדריך למשתמש - לא בדיוק פתרון מתאים לשעת מצוקה.
ריביאן לומדת מהביקורת
נראה שריביאן בחרה לתכנן מחדש את מערכת הידיות הפנימיות בסדרה R2, כך שהמנגנון המכני לשחרור הדלתות יהיה גלוי, נגיש וקרוב לידית החשמלית הראשית. הצעד מגיע לאחר תלונות על סדרה R1, שבה שחרור הדלתות האחוריות במצב חירום הצריך הסרת כיסוי פנימי בלתי מסומן ומשיכת כבל נסתר.
בדלתות הקדמיות של R1, מנגנון השחרור גלוי וברור יותר, ועל פי הפרטים שדלפו, צפויה גישה דומה גם בדלתות האחוריות של R2. לפי ההערכות, הידיות המכניות ישתלבו בכיס האחיזה שבמשענת הדלת, לפיכך יתאפשר לגשת אליהן באופן אינטואיטיבי בלי להסיר חלקים.
הנושא חורג מעבר לעיצוב. נפיצותן של דלתות אלקטרוניות בכלי הרכב החדשים מדגישה את הצורך בעדכון של תקני הבטיחות הפדרליים (FMVSS) בארצות הברית. כיום אין תקן ברור שמחייב נראות ונגישות של מנגנוני פתיחה ידניים, והחקיקה הפדרלית בנושא לא עודכנה שנים.
חקירתה בעבר של טסלה על העיצוב הבעייתי של הידיות של הדלתות והביקורת על דגמי ריביאן, עשויות להביא כעת לשינוי מדיניות ממשי. מומחים בתעשייה קוראים לממשל האמריקני להבהיר בתקנות כי כל רכב חשמלי חייב לכלול שחרור חירום גלוי, נגיש וקל להפעלה, ללא תלות בעיצוב או בגימור.



