אושר לקריאה שלישית החוק לביטול הגבלת רישיון נהיגה
ועדת חוקה בראשות ח"כ גלעד קריב אישרה לקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית - הצ"ח ההוצאה לפועל (תיקון מס' 69) (ביטול הגבלת רישיון נהיגה), התשפ"ב-2021, שמוזגו אליה הצעות חוק פרטיות שיזמו כמה ח"כים: שלמה קרעי, חוה אתי עטייה, משה אבוטבול, ישראל אייכלר, אוסאמה סעדי, אחמד טיבי, גדי יברקן ונעמה לזימי. הצעות החוק נועדו לבטל את הסמכות להטיל הגבלה על חייבים מלקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה מכוח חוק ההוצאה לפועל וחוק המרכז לגביית קנסות.
יו"ר הוועדה ח"כ קריב: "יש עשרות אלפי אנשים שעל פי הנהלים הקיימים של הרישוי יידרשו לחדש רישיון. יש פה היבט כספי, אני מניח שחלקם עדיין במסלולי הוצאה לפועל, ויש פה תוספת של זמן קורונה המקשה על קביעת מבחנים."
ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "בעקבות מבצע החזרת החובות שעשינו עם רשות האכיפה והגבייה, נתקלנו בבעיה. אחרי שאנשים משלמים את חובם וההגבלה מבוטלת, יש הוראה במשרד הרישוי שמי שרישיונו עוקל למשך שלוש שנים מחויב בתיאוריה ובטסט, ואלו עלויות של אלפי שקלים. הגענו לסיכום עם שר התחבורה הקודם ורשות הרישוי על הרחבה של התנאי לעשר שנים כדי לאפשר לאנשים את רישיונם מיידיית. אחרי שמבצע תשלומי החובות הסתיים ירד מספר השנים לחמש. הדבר חייב להיפתר."
אפי רוזן, ראש רשות הרישוי במשרד התחבורה, אמר: "היינו הראשונים לבטל את התקנה המחמירה שהייתה והארכנו את תוקף ההגבלה הדורשת חידוש משנתיים לחמש שנים. הטמענו את הנוהל למען האינטרס הציבורי, שמי שלא נהג חמש שנים ויותר לא יוכל לנהוג בכביש. זאת כדי לוודא שהוא לא מסכן אף אחד. העניין נבחן מקצועית, וזה האיזון שמצאנו בין עשר שנים לבין שנתיים, שהיו גזרה קשה מדי. לפני שלוש שנים, כשהיה בתוקף החוק הדרקוני של שנתיים, אנשים חיכו גם יותר מ-90 יום לטסט. היום, את הבחינה התיאורטית אפשר להזמין מהיום למחר, ומי שנכשל יכול לעשות זאת יום אחר יום. לפיכך אנחנו לא מזהים פקק כשאדם יחכה לבחינת התיאוריה. לבחינה המעשית אפשר להמתין שלושה-ארבעה שבועות. עלות הבחינה היומית 60 שקלים. עלות מבחן מעשי בנהיגה היא 140 שקלים אגרה ו-300-250 שקלים למורה עם רכב לטסט. אנשים אלו לא מחויבים בשיעורי נהיגה. הרבה מהם טוענים שיעברו במבחן אחד. פה גוברת השמירה על האינטרס הציבורי."
היו"ר ח"כ קריב: "יש להיות זהירים ולא לחדור אל מרחב שיקול הדעת המקצועי של רשות הרישוי. השאלה אם לא היה נכון לבחון נקודת אמצע של שבע שנים."
ח"כ צביקה האוזר (תקווה חדשה): "אין דינו של מי שנהג 20 שנה כדינו של נהג שנהג חודש או שנה והפסיק לחמש שנים. אפשר להוסיף מדרגה, שאם ניסיון הנהיגה היה מעל חמש שנים, הזמן יוארך לשבע שנים."
ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד): "קחו תאונות דרכים מהעשור האחרון ותבחנו בכמה מהן היו מעורבים נהגים שרישיונם הוגבל. אין אף תקנה הקובעת שאדם שלא נהג כך וכך שנים יחויב בחידוש. יש הרבה היגיון בהצעה של ח"כ האוזר לגבי הוותק. מדרגה נוספת תשרת את התכלית שרשות הרישוי מציגה בפנינו."
ח"כ גדי יברקן (הליכוד): "רישיונו של הציבור הזה לא נשלל כי עבר על חוקי התעבורה אלא בשל חובות כלכליים. הכלי הזה רדיקלי ואינו קשור כלל למשרד התחבורה. בגלל כמות האנשים ההולכת וגדלה בהוצאה לפועל, יש לשקול את הצעת ח"כ האוזר."
ראש רשות הרישוי אפי רוזן השיב לח"כים: "זה שאדם מחזיק ברישיון לא אומר שהוא נוהג. יכול להיות שאדם לא נהג אף לא שנה אחת למשרות שיש לו רישיון 20 שנה. אין שום דגימה של אנשים הנוהגים ללא רישיון ואחוז תאונות הדרכים שלהם. בעבר היה מבחן שליטה, שהיה מבחן מעשי לכל דבר, ומשך הזמן שלו היה פחות בארבע דקות. זו הייתה המצאה שלא היה בה שום יתרון. בסוגית חיי אדם אין לקבוע משהו לחודשיים-שלושה. אם נחליט לשנות את המלצתנו, זה יהיה לתמיד. נחשוב חשיבה מחודשת על העניין ונשוב אליכם."
היו"ר ח"כ גלעד קריב: "החוק הוא בשורה גדולה ליותר מ-150,000 אזרחים ישראלים. אנחנו מקדמים את החוק לצד ההכרה שיש לסייע לנושים לגבות את חובם, אך הצעדים צריכים להתאים למדינה מתקדמת ודמוקרטית המקפידה על זכויות האדם והאזרח, על כבודם ופרנסתם. יש דברים שנותרו לליבון עד להצבעה הסופית במליאה, אך כבר עתה ברור כי יש בחוק תיקון עיוות משמעותי."

