השקעה חסרת תקדים ביישובי העדה הדרוזית
כנס תחבורה ראשון מסוגו התקיים בעיר מע'אר שבגליל, ובו הוצגה התקדמות התוכנית האסטרטגית לתשתיות תחבורה בחברה הערבית וביישובי העדה הדרוזית. בכנס השתתפו שרת התחבורה, ראשי העדה הדרוזית, גורמי המקצוע של משרד התחבורה ובראשם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, וחברות תשתית המבצעות את הפרויקטים.
ביישובי הדרוזים מקודמת מהפכה תחבורתית בהיקפים שטרם נראו, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. התוכנית כוללת פרויקטים רבים, בהם שדרוג תשתיות והסדרה בטיחותית בצירים מרכזיים ותוספות שירות ומסלולי תחבורה ציבורית.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב אמרה בין השאר כי בכוונת המשרד להשקיע השקעות גדולות בפרויקטים של תשתית. היא חזרה על מחויבותה לטפל בבעיות תחבורה המאפיינות את היישובים הדרוזיים: "נלחמתי על הוספת מיליארד שקלים לתקצוב התוכנית האסטרטגית למיעוטים ועל הגדלת החלק היחסי המופנה ליישובי החברה הדרוזית. נעניק לכם לפחות 15% מהתקציב, שהם יותר מ-100 מיליון שקלים נוספים. אנחנו מקצרים את הזמנים לשנה תכנון ושנה ביצוע, כדי שפרויקטים מורכבים יתקדמו מהר. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק ומלא, תוך הקשבה לתושבים ותיאום והסדרה עם הרשויות."
התוכנית האסטרטגית לחברה הערבית וליישובי העדה הדרוזית הושקה ביוזמת שרת התחבורה מירי רגב ב-2020, כדי לקדם את פיתוח התשתיות ולשדרג את תנאי הדרך ביישובי החברה הדרוזית, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. המרכיבים העיקריים של התוכנית הם הגברת הבטיחות באמצעות שיפורים בטיחותיים והסדרת תשתית סלחנית לצמצום נפגעי תאונות דרכים; פיתוח כלכלי של אזורי המסחר בצדי הכבישים החוצים את היישובים; שיפור זרימת התנועה בכבישים בין-עירוניים ביישובי המגזר; והנגשת התחבורה הציבורית ביישובים, בכלל זה שדרוג והחלפה של סככות אוטובוס והגברת הנגישות להולכי רגל.
במסגרת התוכנית תקדם חברת נתיבי איילון פרויקטים ביישובים אבו סנאן, ראמה, חורפיש, ירכא, ג'וליס-אלזית ואבו סנאן, הכוללים חיבור שכונות באמצעות כבישים חדשים והסדרת מקטעים קיימים, הסדרת מדרכות ותמרורים, הוספת חניות וחניונים לרכב כבד במבואות היישובים, שיפור והקמה של מערכות ניקוז, עבודות פיתוח נופי וסלילת שבילי אופניים.
כנס תחבורה בעיר מע'אר. צילום: משרד התחבורה
חברת נתיבי ישראל תקדם במסגרת תוכנית החומש שאושרה לאחרונה את הפרויקטים האלה: כביש 8533 עוקף ירכא (כחצי מיליארד ש"ח, בשלב התכנון); כביש 672 עוקף דלית אל כרמל-עוספיא (כ-300 מיליון שקלים, לפני תכנון); כביש 85 כרמיאל-חנניה (כ-390 מיליון שקלים, בביצוע).
בשנים האחרונות בוצעו ביישובי העדה הדרוזית פרויקטים תחבורתיים בהיקף של 230 מיליון שקלים, מהם 140 מיליון באמצעות חברת נתיבי ישראל ו-90 מיליון באמצעות נתיבי איילון במסגרת התוכנית האסטרטגית למגזר המיעוטים.
נושא חשוב נוסף שעלה במפגש היה הסדרת דרכי הגישה לקבר הנביא יתרו, נבי שועייב, המקודש לעדה הדרוזית. הנושא עלה לבקשת השייח' מוואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, כדי להבטיח את שלומם של אלפי עולי הרגל המגיעים למתחם מדי שנה בחודש אפריל.
למרות שהמתחם לא נכלל בתוכנית האסטרטגית, השרה הנחתה את חברת נתיבי ישראל להרחיב ולשדרג את הגישה מכביש 7717, ולבצע עבודות שיפוץ, גינון ותחזוקה בצומת, כדי להיטיב עם הבאים לקבר. השרה גם הנחתה לבחון כניסת אוטובוסים ומיניבוסים למתחם, כדי לאפשר להמוני החוגגים להשאיר את הרכב הפרטי בחניון מסודר בכפר זיתים. לפרויקט הוקצו 34 מיליון שקלים.
השרה רגב גם חנכה את כביש חוצה ראמה, המשדרג את זרימת התנועה ואת הבטיחות ביישוב. כביש 864 - חוצה ראמה - נחנך במעמד ראש מועצת ראמה, מנכ"ל משרד התחבורה ונציגי חברת נתיבי ישראל. הוא הושלם לאחרונה בעלות של 29 מיליון שקלים. הפרויקט, באורך של 1.2 קילומטרים, הפך כביש ישן, מוזנח ומסוכן, לכביש חדש ובטיחותי, המותאם לתחבורה ציבורית והמאפשר פיתוח אזורי תעסוקה ומגורים לאורכו.