התקן הבינלאומי WP.29: הגנת סייבר ועדכוני תוכנה מרחוק
השימוש בתוכנה ברכבים שינה את עולם הרכב - מטכנולוגיות OTA לעדכוני תוכנה, דרך קישוריות בין רכבים על הכביש בזמן אמת, הגנת סייבר ותגבור בטחון הנוסעים, ועד רכבים אוטונומיים. אחד התקנים שישפיעו בתקופה הקרובה על תעשיית הרכב הוא התקן הבינלאומי שהגדיר פורום WP.29, המבטיח שינויים מהותיים בתעשייה. בתקן החדש סעיפים קריטיים הנוגעים למערכות בינה מלאכותית ברכבים אוטונומיים, עדכוני תוכנה מרחוק ואבטחת סייבר. הפורום, חלק מהנציבות הכלכלית של האו"ם לאירופה (UNECE), מכסה מגוון אלמנטים רלוונטיים בייצור רכב - מהצמיגים, התאורה והאיתות ועד זיהום אוויר, צריכת אנרגיה, תקנות בטיחות כלליות ותקנות בטיחות פסיבית ואקטיבית.
הדמיה: הרמן
לדברי מיכל גבע, מנכ״לית הרמן ישראל, כל תהליכי האישור של מכוניות טרם עלייתן לכביש יושפעו מהותית מהתקן החדש: "תקן WP.29 מאפשר לשוק להציג טכנולוגיות רכב חדשניות, תוך שיפור מתמיד של בטיחות הרכב. כל רכב חדש בעתיד יאלץ לעמוד בתקן, כולל מערכת הניהול שהיצרנים משתמשים בה כדי לייצר את הרכבים ולעדכן אותם מרחוק. התקן 'יחלחל' מטה לכל שרשרת האספקה, שכן יצרן שלא יעמוד בתקן לא יוכל למכור רכבים. במעמד עיצוב הרכב, היצרנים יצטרכו ליצור קשר עם מערכת הרישוי הלאומית ולהראות שהמערכות תואמות לתקן. יצרניות הרכב חייבות להגיע להבנה מעמיקה של הפערים בין דרישות רגולטוריות נוכחיות וחדשות לזיהוי וניהול סיכונים. ליצרניות הרכב לא תהיה ברירה אלא להתוות תוכניות לטווח ארוך לאימוץ התקן".
התקן, שישפיע קודם כל על רכבים פרטיים, אוטובוסים ומשאיות, נכנס לתוקף בתחילת 2021. הוא חל על יותר מ-50 מדינות, ביניהן גם בריטניה, ארה"ב, יפן, קוריאה וישראל.