ועדת הכלכלה: דחיית רפורמת החניה בשנתיים
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה תיקון לפקודת התעבורה שמבטל את ההסדרים שנחקקו לפני כשנתיים והיו אמורים להיכנס לתוקף בימים הקרובים. ההסדרים נועדו לשנות את הסדרי החניה ברשויות המקומיות שהיו פוגעים בתושבים.
לאחרונה מתחו חברי הוועדה, מהקואליציה והאופוזיציה כאחד, ביקורת על ההסדר החדש, שהיה אמור להיכנס לתוקף ולאפשר גביית תשלום על חניה מתושבי הערים באזור שאינו אזור המגורים שלהם וגביית תעריף גבוה יותר על חניה ממי שאינו תושב הרשות. היו"ר ביטן ציין כי ההצעה נולדה בחטא, ותמך בביטול התיקון לגמרי ולא רק בדחיית היישום.
לפי ההצעה שאושרה, האפשרות לקבוע הסדרי חניה עם תעריף נמוך יותר לתושב מתעריף למי שאינו תושב, תידחה בחצי שנה בלבד ותיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2027. בחקיקה נקבע, כי רשויות מקומיות שיבקשו לגבות מחיר גבוה יותר על חניה ממי שאינו תושב לא יוכלו לגבות יותר מ-30% מהתעריף לתושב מקומי.
האפשרות לגבות תשלום על חניה מתושבי הרשות לאחר חלוקת הרשות לאזורי חניה, תידחה בשנתיים, עד סוף 2026, ותחול רק בערים הגדולות שבהן יותר מ-120 אלף תושבים ולא 40 אלף, כפי שהיה אמור להיות בחוק. המשמעות היא שההסדר החדש לא יחול על הרשויות הקטנות, רק על ערים שבהן יותר מ-120 אלף תושבים. עוד נקבע, כי ככל ששרת התחבורה תקבע תקנות בעניין, באישור שר הפנים, הן יובאו גם לאישור ועדת הכלכלה.
בדיון שב היו"ר ביטן וציין, כי תמך בביטול החוק, אולם מאחר שהממשלה איימה למשוך את ההצעה, והמשמעות היא שהרפורמה הייתה נכנסת לתוקף בתוך ימים, הסכים להתפשר.
נציגת האוצר, ספיר איפרגן אף ציינה, כי במסגרת הסיכומים דלת משרד האוצר תהיה פתוחה בפני ראשי ערים שירצו להלין על ההסדר כדי לנסות להגיע להסדר טוב יותר.
באשר לתל אביב, אמר היו"ר ביטן, ההבנה היא שחוק העזר לא יבוטל בחקיקה ראשית. בתמורה לכך התחייבה העירייה בפני משרד הפנים להקטין את מספר האזורים מ-14 ל-9, ולתת לתושביה שעתיים חניה חינם ביום. "ציפיתי מראש העיר לבטל את חוק העזר וללכת יותר לקראת התושבים שלו. הוא לא עושה את זה משיקוליו. עיריית תל אביב לא צריכה עוד כסף מהתושבים, גם ככה לא פשוט לגור בה. אם העירייה תחזור בה מהסיכום, אני מצפה ששר הפנים יבטל את חוק העזר", אמר היו"ר ביטן.
נציג התושבים בתל אביב, גבי שמעיה אמר, כי "אי אפשר להיות בטוחים שחולדאי יעמוד בהבטחה שלו. ההטבות שניתנו עשויות להשתנות עוד חודש. זאת הוראת שעה, פשוט יבטלו אותה. מתעלמים לגמרי מהתושבים. התוצאה תהיה שמחירי החניונים, שגם ככה גבוהים, יעלו עוד יותר."
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
תושבת העיר שיר פפרברג הוסיפה: "אני עצמאית ועתידה לשלם יותר מ-3,000 שקל בחודש על חניה בתעריף החדש. איך הממשלה לא עוצרת את זה לפחות בשעות אלו של מלחמה? מה עם ניצולי השואה שחיים בעיר? מה עם המילואימניקים? תל אביב גם ככה נראית כמו תעלת בלאומילך, איפה אנשים יעשו קניות, ברמי לוי שנותן חניה או בעסקים הקטנים באבן גבירול?"
חברת מועצת העיר והשרה לשעבר אורנה ברביבאי אמרה, כי היחיד שהתעניין בחניה בתל אביב הוא יו"ר הוועדה ביטן, והוסיפה: "אני בעד צמצום המכוניות, אבל לפי הסדר הזה: קודם תדאג לתחבורה ציבורית, ואח"כ תוריד את מכוניות. מה עושה ראש עיריית תל אביב? מאשים את הממשלה שקבעה אזורים ותו שני 500 שקל. זה שקר. הוא חילק את האזורים באופן שרירותי. לא היה שום שיתוף ציבור. כאשר לא נעשית עבודה וההחלטה שרירותית ונובעת מספר התקציב כי שיריינו שם גידול של 22% בהכנסות מקנסות וחניה, גם החלוקה שרירותית ופוגעת בציבור בתל אביב."
ח"כ שלי טל מירון הציגה את הסתייגויות יש עתיד מההצעה, ואמרה: "המהירות שעיריית תל אביב קבעה עובדות בשטח תמהוה מאוד. היא לא חיכתה שנצביע על הדחייה, והדחייה לא רלוונטית עכשיו לחוק העזר העירוני. השרים צריכים לשים לב לזה. אנחנו פה לראות את טובת האזרחים. אין תחבורה ציבורית ראויה בתל אביב, אנשים לא מגיעים לעסקים בעיר, והם נסגרים. הדבר יפגע במילואימניקים שיש להם המון עסקים בעיר.
"הייתי מצפה שדווקא העיר הזאת תלך יותר לקראת התושבים שלה מערים אחרות. ראינו איך ערים אחרות כגון ר"ג עושות את זה. בדקתי את עניין ניצולי השואה. בעיר מתגוררים 7,320 מהם. אני קוראת לראש העיר לפטור את כל ניצולי השואה מתשלום על חניה בדומה למהלך של עיריית ירושלים, וקוראת לו לשקול מחדש את הרפורמה. אני בעד דחייה, אבל אצביע נגד הפשרה שהוצעה."
לפני ההצבעה ביקש היו"ר ביטן לדעת מה התעריף בכל הערים הגדולות שהרפורמה תחול עליהן, והוסיף: "אני מצפה משר שמאשר חוק עזר שיסתכל גם על הדברים האלה. לא יעלה על הדעת שתושב שמגיע לעיר ישלם פי שניים מתושב העיר. ראשי הערים עברו את הגבול, והשרים צריכים לעשות את העבודה שלהם. הם לא יכולים לקבל חוק עזר ולחתום בלי להסתכל עליו." ביטן הוסיף, כי הוא מצפה מעיריית תל אביב לחזור בה לגמרי מחוק העזר, או לכל הפחות לעמוד בפשרה.
בתום הדיון אושרה ההצעה. בעדה הצביעו היו"ר ביטן, ח"כ שלום דנינו, ח"כ אליהו ברוכי וח"כ שמחה רוטמן. ח"כ שלי טל מירון הצביעה נגד.