מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

ישיבת מעקב אחר הטיפול בקטל בדרכים ביו"ש

03/07/2022
זמן קריאה: 3.5 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, קיימה ישיבת מעקב אחר הטיפול בקטל בדרכים ביהודה ושומרון. הישיבה התקיימה בעקבות דיון שיזמה ח"כ אורית סטרוק לפני כחצי שנה, שבו נחשפו כשלים רבים, בהם מחסור בשוטרים ובניידות, שמביא את המשטרה להסתייע בחיילים ולוותר על אכיפה בלילות.

מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, תומר לוטן, אמר כי שיטור הוא אחד המשאבים הכי חשובים שנמצא בחסר בישראל, וזה נכון גם במחוז ש"י.

כדבריו: "תגברנו את המשטרה, אבל זה לא הלך למחוז ש"י אלא לטיפול באלימות בחברה הערבית, לטכנולוגיה וסייבר ודברים אחרים. עד לפני כמה ימים קיימנו דיוני תקציב שכללו דרישה להרחבת משאבים במחוז ש"י, אבל לא ברור מה יקרה כי לא יודעים לאן הולכים ולכן הכוונה היא לעשות יותר עם מה שקיים."

שרת התחבורה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה כי סוגיית הבטיחות היא עליונה. היא פירטה על תקצוב הטיפול במוקדי סיכון, בפניות שמאלה ובהרחבת כביש 90 והוסיפה: "האתגרים מרובים והתקציב הנדרש אינו בהישג ידנו, אפילו לא בטווח ראייה. לא עשינו תוכנית מיוחדת לשום אזור בארץ. גם בגולן מצב הכבישים הוא בכי רע מאוד, גם בגליל יש כבישים ללא אבא או אמא.

"המצב ביו"ש לא מניח את דעתי בהרבה מאוד מובנים. לא עשינו תוכנית מיוחדת לאף אחד מאזורי הארץ, אלא הלכנו לקריטריונים מקצועיים של מוקדי סיכון". באשר לנתונים שלפיהם נקבעים מוקדי סיכון אמרה, כי זה לא באחריות המשרד.

ח"כ סטרוק ציינה, כי נמסר לה מהמשטרה שנעשו הכנות להעביר ללמ"ס ולרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נתונים על תאונות בשטחי יו"ש, גם של פלסטינים עם פלסטינים, אך הדבר לא קרה בגלל מסמך שלא נמצא. עוד אמרה, כי ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוכן לבקשתה, עלה כי משטרת התנועה לא קיימת ביו"ש, ורק רבע מהדוחות שניתנים לפלסטינים משולמים.

"אם למ"ס היה מוזן בנתוני אמת, השרה לא הייתה יכולה לא להשקיע כספים בכבישי יו"ש, ומנכ"ל המשרד לביטחון הפנים לא היה יכול לא להקצות שוטרים", אמרה.

 

 

 

מפקד מחוז ש"י, ניצב עוזי לוי, אמר כי יש לו 1,300 שוטרים על הגזרה השנייה בגודלה במדינה אחרי המחוז הדרומי. יש 18 ניידות, וללא סיוע של הצבא, יתאפשר להפעיל רק עשר מהן.

היו"ר ביטון הגיב לדברים: "מצב שבו 4.5 מיליון איש ביו"ש ללא ניידת בשישי בלילה, אי אפשר לקבל. מחכים לאסון הבא, ואז תראו איך יימצאו המשאבים."

המנכ"ל לוטן הגיב ואמר כי לא מקצים שוטרים לפי ספירה של אנשים.

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אבי נאור, אמר כי החוסר בנתונים לא נובע מזה שגוף אחד לא מעביר לגוף אחר, אלא שאין נתונים על תאונות פלסטינים עם פלסטינים, כי המשטרה לא מגיעה אליהם. הרשות מגבשת בימים אלה תוכנית חומש רב-שנתית ארצית, שיעדיה הם הפחתת שיעור הנפגעים בתאונות ב-50% תוך חמש שנים, הצבת ישראל בין חמש המדינות המובילות בבטיחות בדרכים והורדת מספר ההרוגים משישה לשלושה לכל מיליארד ק"מ נסועה.

מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ אמר, כי נתוני החסר הם לא הבעיה של יו"ש, כי כבר לפני שלוש שנים החלה החברה לתקן זאת. "השנה, בהובלת השרה, חזר התקציב של 230 מיליון שקל לטיפול במוקדי סיכון, לאחר שנתיים שלא היה שקל לטפל במוקדי סיכון בישראל."

יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחיאני, אמר כי איכות החיים של הפלסטינים עלתה לאין שיעור בשנים האחרונות, והדבר מביא לעלייה בתנועת הרכבים ביו"ש, שתשתית הכבישים לא יכולה להכיל.

היו"ר ביטון אמר כי המצב ביו"ש חמור, ונפגעים מכך גם יהודים וגם פלסטינים. כדבריו: "הוועדה קוראת לשר לביטחון הפנים לפעול מיידית להבטיח מספר ניידות בשישי בלילה ביו"ש, לבטל את התלות בחיילים כדי לצאת למשימות שיטור, להקצות מספר תקנים של שוטרים ליו"ש ולהשיב לוועדה במכתב בתוך חודש בעניין.

"הוועדה קוראה למשטרה, לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולמשרד התחבורה לקיים ישיבה ולמצוא בתוך שבוע את הטופס האבוד להעברת נתוני התאונות ביו"ש, ולהודיע לנו על כך במכתב תוך שבועיים.

"הוועדה קוראת למשרד התחבורה לתקצב כבישים מסוכנים ומוקדי סיכון ביו"ש מיידית, לפי נתוני האמת, וקוראת ליו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לסייר ביו"ש ולהכניס את האזור לתוכנית העבודה. משרד התחבורה והמשטרה נקראים להקים כוח משותף לבחינת סוגיית המשטובות", סיכם היו"ר ביטון.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
קבצים
בטעינה...
כותרת
תוכן