מהפכת החניה האוטומטית יוצאת לדרך
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תיקון מהפכני לתקנות התעבורה, המאפשר לראשונה שימוש חוקי במערכות חניה אוטומטיות בכלי רכב מתקדמים, גם כאשר הנהג נמצא מחוץ לרכב.
חניה אוטומטית (Remote Parking) היא מערכת מתקדמת המאפשרת לרכב להחנות את עצמו באופן עצמאי, בצורה מבוקרת ובנסיעה איטית.
מערכות אלו מסייעות במיוחד בחניה במקומות צרים, מורכבים או צפופים, ומבוססות על חיישנים, מצלמות ובינה מלאכותית. ברכב המצויד בטכנולוגיה זו, ניתן לשלוט בפעולת החניה באמצעות אפליקציה או שלט חכם, גם כאשר הנהג שוהה מחוץ לרכב.
התקנה החדשה קובעת מגבלות מחמירות לשמירה על בטיחות המשתמש וסביבתו. את החניה האוטומטית ניתן להפעיל רק בתנאים הבאים: המערכת חייבת להיות מקורית של יצרן הרכב, ובמידה וההפעלה נעשית מחוץ לרכב הנהג חייב להימצא בטווח של עד 6 מטרים מהרכב, המהירות המרבית תוגבל ל-12 קמ"ש, ולא יימצאו נוסעים נוספים ברכב בזמן ההפעלה.
תיקון תקנת התעבורה, שאושר כהוראת שעה לשלוש שנים, מהווה פריצת דרך רגולטורית ומחבר את ישראל לשורה של מדינות מתקדמות שכבר התירו שימוש בטכנולוגיה, ובהן גרמניה, דרום קוריאה וארה"ב, בכפוף לרגולציה מחמירה. גרמניה הייתה הראשונה שאישרה את השימוש בהן כבר בשנת 2019, וכיום הן פועלות בפועל במגרשי חניה ציבוריים. במדינות נוספות בעולם השימוש בטכנולוגיה מתבצע תחת מגבלות זהירות של טווח, מהירות ושליטה בסביבת הרכב, בדומה לתנאים שנקבעו בישראל.
במקביל אושר גם תיקון לתקנה 74 המאפשר שליטה מרחוק על מערכות שאינן משמשות לנהיגה, כמו לדוגמה הפעלת מערכת בקרת אקלים לקירור הרכב טרם הכניסה אליו.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: "משרד התחבורה עוקב אחר השינויים הטכנולוגיים בעולם הרכב ופועל להסרת חסמים רגולטוריים המעכבים את אימוץ החדשנות ולהרחבת ההתאמה לטכנולוגיות מתקדמות. התקנה החדשה היא אבן דרך נוספת בדרך לקראת שילובן של עוד מערכות עזר מתקדמות לנהג בישראל, לקראת עתיד של תחבורה מתקדמת יותר - באופן מבוקר, בטיחותי ואחראי."
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "אישור התקנות הוא חלק ממדיניות רחבה להסרת חסמים והנגשת חידושים עולמיים לציבור הנהגים בישראל, תוך שמירה קפדנית על בטיחות. כולנו כאן במשרד התחבורה מחויבים להצעיד את ישראל לעידן חדש של טכנולוגיות תחבורה חכמות ובטוחות."
אילוסטרציה: חניה Remote Parking