מחלף אשדוד צפון נפתח במלואו
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פתח את מחלף אשדוד צפון במלואו. המחלף מאפשר כניסה נוספת לעיר אשדוד תוך הפחתה ניכרת של העומס בכביש 41, וישפר את הגישה לנמל אשדוד ולאזור התעשייה של אשדוד. הוא גם ישרת את השכונות החדשות במזרח העיר יבנה. הפתיחה המלאה התאפשרה לאחר הסרת הסדר התנועה שהונהג באזור עד כה.
הפרויקט, אשר הוקם על ידי חברת נתיבי ישראל בעבור משרד התחבורה בהשקעה של 370 מיליון שקלים, הוא אחד הפתרונות התחבורתיים החשובים בדרום שפלת החוף, וצפוי להביא לשיפור ממשי בזרימת התנועה ובהפחתת העומסים באזור. המחלף החדש יוצר חיבור נוח, מהיר ובטיחותי בין כביש 4 לכביש 41, וכך מקל את הגודש והפקקים שהפריעו לתנועה באזור שנים רבות.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "אנו מציינים התקדמות בעלת משמעות של התחבורה באזור הדרום עם פתיחתו הרשמית של מחלף אשדוד צפון. זה פרויקט תשתיתי חשוב שיקל את הגודש, ישפר את הנגישות ויעודד את הפיתוח הכלכלי של אזור אשדוד והסביבה. המחלף ישמש כצומת מרכזי המקשר ביעילות את הציר הראשי לגוש דן עם כביש 41 לבאר שבע ולאזורי התעשייה, וישתלב בתוכניות שאנו מקדמים לשיפור דרכי הגישה למרחב נמלי אשדוד."
במסגרת הפרויקט שודרג והורחב כביש 4 במקטע של המחלף החדש בין ק"מ 86 לק"מ 90, ונשמרה האופציה להוסיף נתיב רביעי בכל כיוון לפי הצורך.
הפרויקט כלל את הסדרת הכניסה והיציאה לכיוון דרום יבנה לטובת השכונות החדשות של יבנה הירוקה, וכניסה נוספת לאזור התעשייה הצפוני של אשדוד מכביש 4.
פתיחתו של מחלף אשדוד צפון מציינת פרק חדש בתחבורה באזור אשדוד וצפויה להשפיע לטובה על האזור כולו, עם דגש בצמיחה כלכלית ובאיכות החיים של התושבים. בעתיד מחלף אשדוד צפון החדש יחובר לכביש הרצל ג' החדש, שיקשר בין המחלף לנמלי אשדוד ויאפשר מעבר של תנועת משאיות מכביש 41 לכביש החדש, ובכך יפחית מאוד את היקף תנועת המשאיות וישאיר יותר מקום לרכב פרטי ולתחבורה ציבורית.
המחלף החדש משתלב בפרויקט שדרוג של דרכי הגישה לנמלי הים של ישראל, בהיקף של חמישה מיליארד שקלים. הפרויקט, שעבר את אישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה, יחבר את נמלי אשדוד והפארקים הלוגיסטיים ישירות לכביש מס' 4 באמצעות מחלף אשדוד צפון.
תכנון דרך הגישה החדשה הופקד בידי חברת נמלי ישראל (חנ"י), במסגרת התוכנית הסטטוטורית לפיתוח הנמלים תמ"א/13. התוכנית שאושרה כוללת ממשקים מורכבים בשטח רווי בתשתיות מסחריות וביטחוניות, וכן כביש מהיר בעל שישה נתיבים שיחבר את המרחב הנמלי באשדוד ואת העיר אשדוד ישירות לכביש 4.
מדובר בתכנון מורכב שהצריך תיאומים עם משרד הביטחון, עיריית אשדוד וגופי התשתית כדי לאפשר התנהלות משולבת של הפעילות האסטרטגית במרחב תוך ניהול תנועה חדשני. התוכנית נותנת מענה גם לחיבור אל העיר אשדוד וכוללת כביש שירות חלופי העובר באזור התעשייה ומספק מענה לשעת חירום.
99% מהסחורות המיובאות לישראל מגיעות בדרך הים. לפיכך משרד התחבורה משקיע משאבים רבים בייעול ושיפור של השירות בנמלים, בהקמת נמלים חדשים ובהגברת התחרות ביניהם. במסגרת זו מקדם המשרד תוכנית אסטרטגית רחבת היקף לשחרור "צווארי בקבוק" ביציאות מהנמלים ולהקלת עומסי התנועה המעכבים את יציאת המשאיות.
ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי: "הבטחנו לשנות את פני התחבורה באשדוד, ואנחנו מתקדמים צעד נוסף בכיוון עם פתיחת המחלף הצפוני בהתאם לפעולות ולתוכניות. המחלף מעניק יציאה/כניסה נוספת מצפון העיר, יאפשר למשאיות להיכנס ישירות לאזור התעשייה, ואמור להפחית את הלחץ בשעות העומס מהכניסה הצפונית של ניר גלים. זה יום חשוב בהיסטוריה של אשדוד, בו בזמן עם קידום כניסה/יציאה חדשה גם בדרום העיר."
מחלף אשדוד צפון