מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

משרד התחבורה: שינויים דרסטיים בענף הרכב

20/07/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, דנה בקידום התחרות בשוק הרכב. הישיבה התקיימה לבקשת חברי הכנסת אוהד טל, אלון שוסטר, ששון גואטה, משה פסל, אליהו ברוכי, דן אילוז, רון כץ ועודד פורר.

מנכ"ל NETA, טל ברין, הזכיר כי לפני כשנה התכנסה ועדת הכלכלה לדיון בנושא, ודווח לה שרשות התחרות בוחנת את הנושא ואמורה להגיש דוח בעניין, אך עד היום הדוח לא הוגש. הוא הוסיף: "יש ריכוזיות גבוהה בענף של מספר יבואנים מצומצם, אנחנו ממתינים למסקנות הוועדה, ובינתיים השוק נעשה יותר ויותר ריכוזי. עוד ועוד מותגים הולכים לאותם יבואנים, והרגולטור לא עוצר את זה. צריך להגביל מתן רישיונות של מותגים חדשים ליבואנים קיימים."

נציגת רשות התחרות, מעיין גרינשפון, אמרה כי כשמגיעה בקשה לאישור רישיון יבוא, הרשות נותנת המלצה למשרד התחבורה. כמה פעמים המליצה הרשות לא לתת רישיונות. בחלק מהמקרים קיבל משרד התחבורה את העמדה של הרשות, ובחלק מהמקרים לא.

ראש מנהל תנועה במשרד התחבורה, אדי בן ליש, התייחס לצוות הבין משרדי להגברת התחרות בענף הרכב, ואמר כי נקבעה ישיבה של הצוות ב־21 ביולי, ויש לצוות המלצות שצריך לבחון ברמה המקצועית. "הולכים להיות שינויים דרסטיים. אנשי המקצוע צריכים להיכנס לזה. נכתוב דוח מפורט, נוציא לשימוע ציבורי, ונתקדם", אמר.

יועץ פורום יבואני הרכב הזכירים, עו"ד רועי ארפי, אמר כי כרגע מי שגדול נהיה גדול עוד יותר, ולא נשאר כלום לשחקנים החדשים. הוא הציע להגביל יבואן ישיר ליבוא של ארבעה תוצרים בלבד, ולפרק את הקרטלים.

נציגת רשות התחרות, נועם לוי, ציינה כי כיום הרשות בודקת 8 בקשות חדשות.

היו"ר ביטן ביקש לעצור את הבדיקה עד למסקנות הצוות.

בן ליש התייחס לכך ואמר כי אי אפשר לעצור.

היו"ר ביטן קרא לפחות להגביל את תקופת האישור לשנתיים, ככל שאישור כזה יינתן, ועד אז לסיים את עבודת הצוות.

נציגת איגוד יבואני הרכב, עו"ד סיגלית בן ששון, אמרה כי אם יעצרו בקשות, לא ייכנסו לפה רכבים, ויצרנים לא יכניסו מותגים. "גם ככה מחכים היום קרוב לחצי שנה עד לקבלת אישור", אמרה.

נציג היבואנים המקבילים, אלעד ברשן, אמר: "היבוא המקביל היום הוא רק 3% מהשוק. אם הוא היה 50%, היה יוצא העוקץ מהישיבה הזו."

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, טען כי מדובר ב"ועדה סודית", וציין כי אחרי יותר משנה של עבודה, הציבור לא יודע בכלל על מה דנים.

 

אילוסטרציה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן