מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

פוינטר מסכמת רבעון ראשון של גניבות

13/04/2022
זמן קריאה: 4 דק'

המערך המבצעי של פוינטר (Pointer) מקבוצת פאוורפליט (PowerFleet), חברה לאיתור ולהשבה של כלי רכב גנובים, מסכם את הרבעון הראשון של שנת 2022 בגניבות רכב: הרבעון הראשון מסמן את הצפי להמשך השנה, ולא נראה כמותו שנים רבות.

חל גידול של 165% בניסיונות הגנבה לעומת שנת 2021. חוליות הגנבים פועלות באופן מתוכנן, עם היררכיה ברורה ותפקידים לכל אחד. החוליות ממומנות על ידי ארגוני פשיעה, וחלק מהרכבים הגנובים אשר נמכרים בשטחי הרשות - או כחלקי חילוף בישראל, מממנים את ארגוני הפשע והטרור, הסמים והזנות.

החוליות מורכבות מאנשי שטח ומאנשי טכנולוגיה. חוליות הגנבים פושטות על אזורים מתואמים מראש, עם חלוקת תפקידים: רכב הסעות, רכב סיור מקדים לאיתור הרכבים, ורכב מוביל המסיע את הפורצים המקצוענים ולאחר הגניבה מוביל ומדווח לנהג הרכב הגנוב שנוסע מאחור על מחסומי משטרה בדרך. הנהגים מסיעים את הרכב למשחטות בשטחי הרשות.

מלבד סיורים לאיתור הרכבים, תצפיות ואיסוף מידע, אנשי השטח ממלאים תפקיד של התרעה על סיורי משטרה או פיקוח. "מפקד" בשטח מנהל את כל האירוע. החוליות פושטות בבת אחת על מספר רכבים מאותו אזור. נעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים, ולכל חוליה יש "מהנדס", איש טכני המספק את משבשי הסלולר ואמצעים נוספים כדי לפרוץ לרכב מרחוק או דרך מערכת הקנבס.

טול כרם וקלקיליה היו עד לאחרונה היעד מספר אחת של גנבי הרכב. עתה היעד הסופי של גנבי הרכב הוא רמאללה וג'נין. הסיבות עשויות להיות כלכליות - מחיר הרכב הגנוב בערים אלה גבוה יותר, וכך גדל הרווח של הגנב. לעיתים הגנב עובר בין מספר משחטות כדי להתמקח. אפשרות נוספת היא הרגשת הביטחון של הגנב בג'נין לעומת קלקיליה. הגנבים מבינים שדפוסי התנהגות קבועים, נסיעה בצירים ידועים ומעבר לשטחי הרשות דרך מעברים שבהם השתמשו הרבה בעבר, מסוכנים להם ומזמינים את הימצאותם של כוחות ביטחון ואכיפה.

העיר מודיעין נעשתה היעד מספר אחת של גנבי הרכב באזור המרכז בישראל. בה נעשה מספר ניסיונות הגנבה הגדול ביותר כמותית יחסית לערים האחרות. מודיעין אטרקטיבית לגנבים בשל קרבתה לשטחי הרשות. הנסיעה ממקום הגניבה עד לחציית גדר ההפרדה אורכת לעיתים דקות ספורות. גם הקריות בצפון נעשו לאזור פעילות מבוקש על גנבי הרכב, עם קפיצה של כ-100% יחסית לשנת 2021.

רכבי הפנאי ו-SUV נעשו למוקד המשיכה של גנבי הרכב - 47% מניסיונות הגניבה, שהם גידול של 15% יחסית לשנת 2021. רכבים היברידיים, שעד כה היו תחת הרדאר של כנופיות גניבות הרכב, נעשו גם הם מבוקשים ומהווים כ-5% מניסיונות הגנבה.

 

 

אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר מקבוצת PowerFleet: "הגידול שמשתולל בניסיונות הגנבה מוסבר על ידי מספר גורמים. מצד אחד חוסר, שגורם לעליית המחיר של חלקי חילוף. מצד שני מחסור עולמי בכלי רכב חדשים. חלק מהגניבות מוזמנות. חוליית הגנבים מקבלת אפיון של הסגמנט, דגם ספציפי ושנתון של הרכב לגנבה. יש חוליות שמתמחות בגניבת סוגי רכב מסוימים או דו-גלגלי. הפרצות בגדר, אשר משמשות למעבר של שב"חים, משמשות גם להעברת כלי רכב. גניבות רכב בישראל הן טרור כלכלי, אשר במעגלים השונים מביא לנזק של מיליארדי שקלים לשוק הישראלי וגם מזין בכסף פח"ע טרור ואלימות."

גולדשטיין הוסיף, כי "פוינטר, בשיתוף עם כוחות משטרת ישראל וצה"ל, מתמודדת עם חוליות הגנבים מדי יום, 24/7, לעיתים תוך גילויי אלימות ונהיגה פרועה ומסוכנת של הגנבים ופעולות התנגדות ויידויי אבנים מצד המקומיים בכפרים, בניסיונות חילוץ של הרכב הגנוב. פוינטר מצליחה לסכל את מרבית ניסיונות הגניבה, חלקם הגדול עוד בטרם הרכב החל בנסיעה."

ב-90% מגניבות הרכב נעשה שימוש במשבש סלולרי. בשנת 2021 השימוש במשבש היה ב-80%. בקצב הזה, עד סוף השנה כמעט בכל גניבות הרכב בישראל יופעל משבש סלולרי.

משבש סלולרי הוא מכשיר קטן ולא חוקי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS ברדיוס מסביבו. המכשיר אינו מונע את איתור הרכב או את קבלת ההתראות ממנו, אך משבש ומעכב אותן.

לפוינטר רשת תקשורת RF ייעודית ונפרדת, אשר מאפשרת למשדרים בעת זיהוי של שיבוש סלולרי, לעבור לתדר אחר, אשר אינו מושפע מהמשבש ומאפשר את איכון הרכב ואיתורו. המשדרים ההיברידיים של פוינטר (עובדים הן בתדר סלולרי הן בתדר רדיו) מזהים אוטומטית את השימוש במשבש סלולרי בקרבת הרכב, עוברים לשדר בתדר חלופי ומוציאים התראה מיידית למוקד המבצעי על ניסיון השיבוש.

90% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות האלה:

חיבור למחשב רכב ושכפול מפתח - שיטת הגניבה המובילה: שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-49% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו התבססו על שיטה זו - גידול של 17%.

תקיפה אלימה של הרכב: על ידי החלפת מחשב הרכב - 36% מסך הגניבות - גידול של כ-8%. כדי להתמודד עם תופעה זו פיתחה פוינטר טכנולוגיה. המשדר ברכב מזהה שימוש במשבש סלולרי ושולח על כך התראה למוקד המבצעי.

גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה - 8% מסך הגניבות שנרשמו השנה, ירידה של 25%.

גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 6% מסך הגניבות שבוצעו השנה. ללא שינוי משנה שעברה.

 

שוד וגניבת רכב מונע - 1% מסך הגניבות השנה, ירידה של 50%.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן