פיצוי לבעלי מוניות שירות
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה תקנות שהגיש משרד התחבורה, העוסקות בתנאים להפחתת האגרה לרישיון להפעלת מונית. התקנות נועדו להסדיר את הפיצוי לבעלי רישיונות לקווי שירות ערב הרפורמה במוניות השירות, שאותה אישרה הוועדה עוד בכנסת ה-20, וקובעות את היקף הזכאות והתנאים לפיצוי.
לפי התקנות שאושרו, מי שהיה לו רישיון להפעלת קו שירות ב-11 באוגוסט 2016, יוכל לרכוש רישיון הפעלת מונית ספישל תמורת 60 אלף שקלים, לעומת אגרה רגילה בגובה של כ-250 אלף שקלים. עוד אושר, כי יתאפשר לרכוש זכויות בהנחה, בהתאם למפתח שנקבע לפי מספר רישיונות הנסיעה שבעל הרישיון היה רשאי להפעיל. את הזכאות יתאפשר לממש תוך תקופה של עד שנה.
מי שהיו נהגים בקווי שירות אך לא החזיקו ברישיון, יקבלו הנחה של 50% מעלות רישיון ההפעלה של מונית ספישל, ואת הזכאות הזו יתאפשר לממש במשך שנתיים. התקנות ייכנסו לתוקף ב-1 באוגוסט השנה.
היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, התייחס לפרסום הקול הקורא לרשויות המקומיות להפעלת קווי שירות, ואמר: "אין זה תפקידו של הייעוץ המשפטי לכנסת לפרש חקיקה שעברה כאן, אלא של הייעוץ המשפטי לממשלה ובתי המשפט כשהם נדרשים לכך. כיועץ משפטי שישב כאן בדיונים הארוכים מ-2016 עד 2018, אגיד, שאכן הכוונה הייתה שמי שיפרסם מכרזים וייתן רישיונות הוא משרד התחבורה.
"בוועדת הכלכלה עלה הרעיון של האצלת סמכות, ואפילו הסתמכות על רשויות מקומיות בכל הנוגע לפרסום המכרזים, או ההליכים התחרותיים לבחירת בעלי הרישיונות בענף מוניות השירות. מעיון בקול הקורא שפורסם עולות שאלות, שלא אני אמור לתת עליהן חוות דעת, אך עולות שאלות משפטיות - האם זו הסתייעות, אצילה או העברת סמכות. החוק שאושר בוועדה הוא פרסום מכרזים ומתן רישיונות על ידי משרד התחבורה."
ח"כ מופיד מרעי קרא לאשר את התקנות ואמר, כי אי הוודאות פוגעת בבעלי הרישיונות.
ח"כ אורית סטרוק אמרה, כי העברת הסמכות לרשויות המקומיות תביא לגל פגיעה ברשויות חלשות שלא יוכלו להפעיל קווי שירות, והרשויות החזקות יוכלו להפעיל מערך היסעים בשבתות וגם להרוויח מזה כסף.
ח"כ סמי אבו שחאדה ציין, כי צריך לאשר את התקנות כדי לסייע לבעלי הרישיונות שנפגעים כבר שנים.
ח"כ אורי מקלב אמר, כי המשרד נלחם שנים באפשרות שגורמים פרטיים יגבו כסף בעבור תחבורה ציבורית מקומית, ותהה מה אמרו אנשי המקצוע לשרה לפני שהתקבלה ההחלטה. "לא יהיו ראייה כוללת וסנכרון בין אמצעי התחבורה. אני מקווה שיהיה גורם חיצוני שיידע להעמיד את השרה במקום."
ח"כ סימון דוידסון, תושב נתניה, סיפר על הנעשה בעיר לאחר שב-1 ביוני הופסקה פעילות קווי השירות. "זה פקק אחד גדול לעיר של 200 אלף תושבים, ול-12 אלף נוסעים ביום אין מענה. עיר שלמה תקועה. הגיעו תיירים ואין להם איך לנסוע. פניתי למשרד התחבורה ולשרה, קיבלתי מענה שהנושא משפטי וידונו בזה."
היו"ר ביטון בתגובה: "משרד התחבורה האריך לא מזמן חוזים של תח"צ מותאמת אישית, בעלות של עשרות מיליונים, רק במרכז הארץ."
בדיון התייחסו חברי הכנסת גם להגשת התקנות באיחור רב. הזמן שחלף פגע בבעלי הרישיונות. היו"ר ביטון ביקש לבחון אם אפשר למצוא דרך להגדיל את הפיצוי.
נציגת משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, ציינה כי היו מחלוקות באשר למה שצריך להיכתב בתקנות, ולמרבה המזל הנוסח שלהן אושר ביום פיזור הכנסת.
נציגת משרד האוצר, שחר בר, התייחסה לדרישה להגדיל את הפיצוי ואמרה, כי יש לכך משמעות תקציבית ואין לכך מקור תקציבי.
ח"כ צבי האוזר אמר, כי לא יכול להיות שרק האזרחים ישלמו את המחיר על העיכוב בהתקנת התקנות.
אושר סעיף נוסף לתקנות, לבקשת היו"ר ביטון וח"כ האוזר, לפיו מנכ"לית משרד התחבורה תדווח לוועדה, שמונה חודשים לאחר כניסת התקנות לתוקף, על ההשלכות הכלכליות של העיכוב על בעלי הרישיונות ותמסור ניתוח של העיוותים הכלכליים האפשריים.
צילום: ויקיפדיה

