אושר בקריאה ראשונה: הקמת שדה תעופה בינ"ל בנבטים
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק, לפיהן שדה התעופה הבינ"ל הבא שיקום יהיה בנבטים. היו"ר ביטן ציין במהלך הדיון כי ישיבה חסויה שהייתה אמורה להתקיים בוטלה לאחר שמשרד הביטחון הערים קשיים, והבהיר כי מה שחשוב הוא שתוך 5 שנים התכנון והבנייה של השדה בנבטים יסתיימו.
ראש עיריית דימונה, בני ביטון, אמר כי לא מדובר בעניין של ימין או שמאל, אלא של חזונו של דוד בן גוריון להתיישבות בנגב, והוסיף כי יותר מ-80 חברי כנסת רוצים בהקמת השדה בנבטים, בהם רבים שתמכו בכך לפני שהפכו לשרי ביטחון.
ח"כ יוסף עטאונה אמר כי בעיקרון הוא מסכים לכל פרויקט שיכול לטפח את הנגב, אבל מבקש לוודא שהוא לא יפגע ויוביל לעוד גירוש של בדואים בנגב. ח"כ וליד אלהוואשלה הוסיף כי כל פרויקט בנגב אסור שיבוא על חשבון האזרחים הבדואים.
נציגת משרד הביטחון, שני אלדר, אמרה כי אין כוונה להערים קשיים, אבל יש שיקולים ביטחוניים משמעותיים ומהותיים והעמדה המקצועית העקבית היא לחוסר ישימות של חלופת נבטים. היא הוסיפה: "התבקשנו לגבש חוו"ד עדכנית על רקע לקחי המלחמה, ובכוונתנו לפנות לקבינט". ח"כ בן ברק, לשעבר יו"ר ועדת חוץ וביטחון וסגן ראש המוסד, ציין כי הסוגיות שהעלתה מערכת הביטחון בדיון בחוץ וביטחון ניתנות לפתרון. היו"ר ביטן אמר כי עמדתו של בן ברק מקובלת עליו.
ראש אגף תחבורה במנהל התכנון, אילנה שפרן, אמרה כי המנהל יזרז את התהליכים כמה שאשפר, והוסיפה כי צריך מידע ממשרד הביטחון וצריך שמשרד התחבורה יסיים את תסקיר ההשפעה על הסביבה. ח"כ בן ברק שאל האם משרד הביטחון שיתף פעולה ברמת דוד ולא שיתף פעולה בנבטים, ושפרן התייחסה לכך ואמרה כי חסרים נתונים ממשרד הביטחון. היו"ר ביטן אמר: "לא נסבול גרירת רגליים ונשקול חיוב אישי כלפי מי שיעכב. זה פרויקט לאומי וצריך לעשות את זה מהר".
במהלך דיון הוועדה הציגה השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, תסקיר סביבתי מקיף שערך משרדה, שמסקנותיו קובעות באופן חד-משמעי כי הקמת שדה תעופה ברמת דוד אינה אפשרית מבחינה סביבתית. לדבריה, "אין אפשרות להקים שדה תעופה בעמק יזרעאל. הקמתו תגרור פינוי יישובים ופגיעה אדירה בבריאות הציבור. התסקיר שבוצע הוכיח כי חלופת רמת דוד פשוט לא מתאימה ". בנוסף, הביעה השרה דאגה מהעומס הצפוי על נתב"ג בעשור הקרוב, אשר יוביל להשלכות סביבתיות חמורות עבור היישובים הסמוכים לו. "אנחנו נמצאים בעיכוב משמעותי, ועדיין לא התחלנו כלל בתהליכי תכנון ובנייה של שדה תעופה נוסף. המצב הנוכחי מחייב קבלת החלטות מהירות והנעת תהליכים תכנוניים באופן מיידי".
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, הבהיר במהלך הדיון כי הקמת שדה התעופה בנבטים היא החלטה לאומית הכרחית שאין לעכב עוד: "שדה התעופה הבא של ישראל יוקם תוך חמש שנים בנבטים. לא ניתן למשרד הביטחון לעכב את ההחלטה או להמשיך לגרור רגליים. הממשלה והכנסת קיבלו החלטה ברורה, ומערכת הביטחון תצטרך להיערך בהתאם".
ראש עיריית דימונה, סגן יו"ר מרכז השלטון המקומי ויו"ר אשכול נגב מזרחי, בני ביטון, שהשתתף בדיון, בירך על ההחלטה פה אחד של ועדת הכלכלה ואמר: "החלטה היום היא צעד חשוב בכיוון הנכון. במשך שנים פעלנו כדי לקדם את שדה התעופה בנבטים, והיום אנו רואים התקדמות משמעותית. שדה תעופה בנגב הוא לא רק פתרון תחבורתי, אלא מנוף כלכלי חשוב שיכול להביא עשרות אלפי מקומות עבודה ולחזק את היישובים בדרום. כעת, אנו מצפים מהממשלה להמשיך לקדם את התהליך, כדי שהחלטה זו תהפוך למציאות בשטח".
במטה התושבים "הנגב ממריא מנבטים" הדגישו כי "אישור ועדת הכלכלה מהווה צעד משמעותי בדרך להחלטה הסופית, ואנו נמשיך לפעול עד שהחוק יאושר במלואו. השרים, משרדי הממשלה והכנסת איתנו - ומשרד הביטחון אינו הגורם המכריע. מדובר בהזדמנות היסטורית לפיתוח הנגב, יצירת עשרות אלפי מקומות עבודה והפחתת העומס בנתב"ג. המאבק שלנו מתקדם, ואנו לא ננוח עד שההחלטה תהפוך למציאות".
על רקע הדברים אישרה היום הוועדה לקריאה ראשונה כי שדה התעופה הבינ"ל הבא שיוקם בישראל יוקם בנבטים. בנוסף אושר כי הליכי התכנון יסתיימו עד סוף 2025.