מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות תעופה
לעמוד קודם

ועדת הכלכלה אישרה תיקונים לתקנות הטיס

02/07/2023
זמן קריאה: 2.5 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את בקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות הטיס העוסקות ברישוי קציני מבצעי אוויר וברישום כלי טיס וסימונם. התיקון הראשון, באשר לרישוי קציני מבצעי אוויר, נועד להתאים את התקנות לנספח 1 לאמנת שיקגו, המפרטת את אמות המידה המחייבות למתן רישיון והתאמה לפרקטיקה בפועל. התיקון השני, באשר לרישום כלי טיס וסימונם, נועד להתאים את התקנות לתקנות התעופה הפדרליות האמריקניות ולאמנת שיקגו.

ח"כ שלום דנינו, שמילא את מקומו של היו"ר, ביקש פרטים על התיקון המבוקש.

סגן היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, אבישי פדהצור אמר, כי הרשות מבקשת להתאים את תקנות הטיס לאמות המידה הבינלאומיות באשר לקצין מבצעי אוויר.

"כל מי שעוסק בתחום התעופה צריך לקבל רישיון. יש מקצועות מאוסדרים שהם טייסים ויש כאלה שהם לא טייסים, בהם קציני מבצעי אוויר. השאיפה היא לקרב את התקנות כמה שיותר לאמות המידה הבינ"ל. אנחנו חתומים על אמנת שיקגו שמחייבת זאת. במקרה שלפנינו, לפני שנתיים-שלוש ערך ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי תיקון באמות המידה לרישוי קציני מבצעי אוויר, ואנחנו מחויבים לתקן את אמות המידה שלנו", אמר עו"ד פדהצור.

מפקחת המבצעים ברת"א, ימין חן: "קצין מבצעי אוויר מכין את החומר לטיסה, מבצע את התכנון, מתדרך את צוות האוויר ועוקב מהקרקע אחר כל טיסה עד שהיא מסתיימת. אם יש צורך, הוא בקשר עם המטוס."

עו"ד פדהצור הוסיף: "התפקיד הזה חשוב. הוא והקברניט אחראים לטיסה. הוא שחקן מרכזי."

יו"ר איגוד הטייסים, קברניט מידן בר, שאל אם יש שינוי בידע הנדרש של קציני מבצעי אוויר. חן השיבה, כי נוסף מבחן ביצועי אנוש. על כך אמר בר: "אנחנו לומדים שהרבה מהתאונות, צריך להגיד ביושר, מתרחשות בגלל טעויות שלנו, לא בגלל המטוסים או בעיות טכניות. לכן לומדים איך לנהל טעויות ולנהל סיכונים, והשינוי שמוצג פה מבורך והיה צריך לקרות מזמן."

 

 

קצין המבצעים האווירי בארקיע, אופיר חיימוביץ אמר, כי בענף יש 270 בעלי רישיונות, מתוכם כ-60 פעילים. התחום הוא נישה שרק חברות התעופה מעסיקות. הוא ביקש שהתיקון בקשר לקציני מבצעי אוויר ייכנס לתוקף רק בעוד תשעה חודשים, והסביר כי רת"א אישרה השנה תוכנית הדרכה לעשרה קציני מבצעים, שלא כללה את מבחן ביצועי האנוש. אם תחול עליהם החובה הזו, הדבר יעכב את הכשרתם.

הקברניט בר התייחס לכך ואמר, כי התעופה בישראל קטנה ומצומצמת, לא קל לארגן קורס לעשרה חניכים ואין סיבה להקשות עליהם. עם זאת, הוסיף, הסטנדרטיזציה חשובה.

ח"כ דנינו ביקש לדעת מה תהיה המשמעות של זה, ואם הקצין יוכל לעבוד בישראל ולא בחו"ל.

עו"ד פדהצור השיב, כי לא מדובר בסוגיה משפטית אלא מקצועית. הדבר לא ישנה את סדר הפעולה של הקצינים, כי הם פועלים רק בישראל ויוכלו להמשיך לפעול. רת"א תסכים שהתקנות ייכנסו לתוקף בעוד שישה חודשים.

חיימוביץ אמר כי הדבר מקובל עליו, והוועדה אישרה זאת.

באשר לתקנות הסימון, הסביר עו"ד פדהצור: "סימון חשוב מאוד בתעופה אזרחית, כדי להתחקות אחר המקור לתאונה או תקלה באמצעות בדיקת הציוד שכשל. החובה הבסיסית לסימון מוטלת על היצרן. כשמישהו בא לקבל רישיון טיסה, מבקשים שיראה שהמוצר מסומן. התקנות נוגעות גם לכלי טיס בהפעלה מרחוק, ונועדו להתאים לתקנות האמריקניות."

תקנות הסימון ייכנסו לתוקף בעוד כשלושה חודשים, והחובה לסמן פרטים חיוניים שלא סומנו קודם לכן תיכנס לתוקף בעוד כחצי שנה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן