CarboNGV מקדמת טכנולוגיה לייצור דלק סילוני בר-קיימה
החתירה לקיום שמיים נקיים ממריאה עם הקמת CarboNGV, שת"פ פורץ דרך בין מרכז בלשנר לקטליזה תעשייתית ופיתוח תהליכים באוניברסיטת בן גוריון שבנגב, אשר מקודם על ידי BGN טכנולוגיות, חברת היישום של האוניברסיטה, לקבוצת ראלקו. הצמד הדינמי מתכנן מהפכה בתחום התעופה עם טכנולוגיה חדשנית לייצור דלק תעופתי בר-קיימה (SAF), כלי קריטי למאבק במשבר האקלים.
קבוצת ראלקו, באמצעות זרוע ההשקעה שלה, השקיעה 2.4 מיליון דולר במיזם זה כחלק מהאסטרטגיה שלה להוביל הקמת מיזמים בתחום הדלק המתחדש. השקעה זו ממנפת יישום של מחקר ופיתוח שמתנהל יותר מעשור במרכז בלשנר שבאוניברסיטת בן-גוריון. השילוב של מחקר בסיסי ויישומי שהתבצע על ידי צוות מדענים, מהנדסים, סטודנטים וטכנאים, הניב טכנולוגיה פורצת דרך לייצור SAF, שתתורגם כעת לתעשייה חדשנית בתחום הקיימות על ידי CarboNGV. מיתקן ההדגמה הראשון צפוי לייצר SAF ידידותי לסביבה בשנת 2025, ובכך לאפשר קיום תעופה בת-קיימה.
CarboNGV חותרת להפוך חזון לעתיד ירוק, למציאות. היישום הטכנולוגי פותח אפשרויות רבות במגוון תעשיות להפוך חומרי פסולת לדלק מתחדש על ידי תהליך קטליטי בעל יעילות משופרת. הטכנולוגיה המגוונת מאפשרת ניצול מקורות פסולת זמינים ממגוון תעשיות לתוצרים ירוקים תוך הורדה ניכרת בפליטות פחמן-דו חמצני.
SAF מתמקד בהפחתה ממשית של פליטות CO2 וממוצב ככלי מרכזי להשגת המטרה השאפתנית של אפס פליטות פחמן בשנת 2050. האיחוד האירופי מוביל את המאמץ להפחתת הפליטות בסקטור התעופה על ידי תקנות המחייבות מיהול של הדלק הסילוני עם SAF. תקנות אלו ייכנסו לתוקף ב-2025, תחילה עם חובת מיהול עם 2% SAF, תוך עלייה הדרגתית עד 70% לקראת 2050.
בעבור ישראל, השגת המטרה השאפתנית של ייצור SAF מצריכה גיוס של יכולות מדעיות ויישומיות של חברות טכנולוגיה כגון CarboNGV. משרדי הממשלה, אשר הבינו את דחיפות הנושא, יצאו ביוזמות לקידומו. CarboNGV נרתמה כדי לתרגם יוזמות אלו למעשים.
שירלי שפר הופמן, סמנכ"לית פיתוח עסקי ב-BGN: "נעבוד עם קבוצת ראלקו כדי להביא לשוק פתרון ירוק, הכרחי אסטרטגית."
אריה סוסלי, מנכ"ל CarboNGV: "בעבורי, CarboNGV היא יותר מעסק. היא משימה לאומית. מטרתנו היא שישראל תיהפך למובילה בפתרונות לתעופה בת-קיימה, take off nation בכל מובן המילה. ב-CarboNGV אנחנו מאמינים שהשמיים הם לא הגבול."
פרופ' מוטי הרשקוביץ, מנהל מרכז בלשנר: "הטכנולוגיה שפותחה במרכז בלשנר מגובה במערך פטנטים, ובשילוב עם הפלטפורמה העסקית המצוינת שמביאה CarboNGV, אני משוכנע כי החברה תניב תהליך שייושם בכל העולם."


