רף חדש במרוץ הדראג בערד
מנחת ערד נהפך בחול המועד סוכות לאתר עלייה לרגל לחובבי המוטוריקה בישראל. במשך יומיים גדושים באדרנלין (9-8 באוקטובר 2025) התכנסו כמאה מתחרים, נהגים וצוותים טכניים שעבדו לילות כימים כדי להכין את הרכבים למרוץ ולהכריע מי הרכב והנהג המהירים ביותר בישראל לרבע מייל. את הסבב השני של ליגת הדראג Race Masters הפיקה קבוצת מיכאל חן מרוצים, בשיתוף מלא עם עיריית ערד, ההתאחדות לנהיגה ספורטיבית מכוניות וקארטינג בישראל ובתמיכה ובסיוע של הרשות לנהיגה ספורטיבית ומשרד הספורט. הסבב הוכיח כי ענף הדראג המקומי הגיע לרמה בינלאומית.
הציפייה לשבירת שיא המסלול, 8.489 שניות שנקבע בסבב הקודם, הייתה מוצדקת. רמת השיפורים שבוצעה בסדנאות בישראל מאז הסבב האחרון שהתקיים בחודש אפריל 2025 הייתה חסרת תקדים. המכוניות שהגיעו לערד עברו שיפורים בכל מכלול אפשרי: הותקנו בהן מערכות טורבו משודרגות, קלאצ'ים מחוזקים, צמיגים דביקים, מערכות פליטה משודרגות, רכיבי מנוע מחוזקים ועוד. כל אלה נועדו לשרת מטרה אחת: להגיע הכי מהר לקו הסיום במסלול שאורכו 402 מטרים (רבע מייל). עלות השדרוגים הטכניים, כולל מערכות ניהול מנוע ממוחשבות שמכיילות את היחס אוויר־דלק ותזמון ההצתה במילישניות, עלו במקרים רבים על שווי הרכב המקורי פי כמה.
הקרבות המכריעים התנהלו בשיטת ניפויים, שבה כל טעות קטנה עלולה לעלות בתואר. קטגוריית ההנעה הכפולה, שהיא המהירה והמרגשת ביותר מבין כל הקטגוריות, סיפקה את רגעי השיא. הנהגים בקטגוריה זו שיגרו את רכביהם מקו הזינוק בתזמון ובדיוק מכריעים. היסוס של חלקיק שנייה או טעות בזינוק (Reaction Time) היה ההבדל בין ניצחון להפסד. זה ספורט שבו ההכנה הנפשית של הנהג קריטית לא פחות מהכנת הרכב.
את הזמן המהיר ביותר של האירוע הנוכחי קבע של ואסים מסראווה, שהתחרה עם ניסאן GTR וקבע זמן של 8.463 שניות, שיא מסלול חדש, כשחצה את קו ה־402 מטרים.
קטגוריות ההנעה הקדמית (FWD) וההנעה האחורית (RWD) סיפקו שיעור בפיזיקה ושליטה. נהגי ההנעה האחורית נדרשו לרמה גבוהה של מיומנות. הם נאבקו לרסן כוח אדיר ולמנוע סחרור גלגלים. הקהל שמילא את היציעים ראה את הנהגים נאבקים כדי לשמור על הרכבים בקו ישר. מתחרי ההנעה הקדמית (FWD) הוכיחו כי אפשר להגיע לזמנים נמוכים יחסית באמצעות ניצול מרבי של צמיגי ענק ייעודיים בסרן הקדמי.
האירוע נוהל ברמה מקצועית גבוהה על ידי מלמד מוטור ספורט - ספארקו ישראל, תוך הקפדה על כללי הבטיחות המחמירים ביותר. הקהל זכה לחוויה מוטורית מלאה. ההנחיה הדינמית של דורון קאופמן מ־MotorHeads, של בועז קורפל, שדר ופרשן הספורט, ושל ניר דיגמי שמלווה את הסצנה במשך שנים, הדגישה את ההישגים הטכניים ואת הדרמות בדרך מרתקת. כמו כן הוקמו לטובת הקהל דוכני מזון, מכירת מזכרות ומופעי ראווה של מכוניות קלסיות.
בסיום האירוע, בטקס הענקת הגביעים, הדגיש מיכאל חן את חשיבות השותפות ואמר בין השאר: "הרמה הטכנית של הרכבים והתחרותיות של הנהגים הוכיחה מעל לכל ספק - יש ספורט מוטורי ברמה בינלאומית בישראל."
תוצאות המרוץ עם הזמן שנקבע במרוץ הגמר:
- קטגוריית 12+ שניות: סלאמה כינאן, ב.מ.וו M4, במקום הראשון (12.091 שניות), אלזמילי כף, הונדה סיוויק, במקום השני (11.824 שניות).
- קטגוריית 12-11 שניות: פאדילה מחמוד, אודי RS3, במקום הראשון (11.317 שניות), עודי מחיסן, ב־מ־וו M4, במקום השני (11.234 שניות).
- קטגוריית 11-10 שניות: תאנר סלמה, ב־מ־וו M4, במקום הראשון (10.705שניות), עבד עיאדה, סקודה אוקטביה, במקום השני (15.143 שניות).
- קטגוריית 10-9 שניות: מוסטפא חטיב, אודי RS3, במקום הראשון (10.139 שניות), שלומי חכים, הונדה סיוויק, במקום השני (9.763 שניות).
- הנעה קדמית (FWD): חיים בן שימול, פולקסווגן גולף GTI, במקום הראשון (12.179 שניות), קרלוס חורי, אודי TT, במקום השני (19.316 שניות).
- הנעה אחורית (RWD): איציק ראובני, שברולט קמארו, במקום הראשון (9.688 שניות), טאהא מוחמד, טויוטה סופרה, במקום השני (13.863).
- הנעה כפולה (AWD): ואסים מסראווה, ניסאן GTR, במקום הראשון (8.463 שניות), ירין משעלי, אודי R8, במקום השני (8.559 שניות).
איציק ראובני, מקום ראשון, הנעה אחורית. צילום: רונן טופלברג
הזוכה בקטגוריה הראשונה, ואסים מסראווה. צילום: רונן טופלברג
מרוץ דראג ערד, חול המועד סוכות. צילום: רונן טופלברג