מגהמה - ציי רכב
חדשות
ספורט מוטורי
לעמוד קודם

TUM במרוץ הפתיחה של ליגת המרוצים באבו דאבי

15/05/2024
זמן קריאה: 4 דק'

בשבת, 27 באפריל, אירחה אבו דאבי אירוע פורץ דרך עם 10,000 צופים אשר היו עדים לחנוכת ליגת המרוצים האוטונומית של אבו דאבי A2RL במסלול המרוצים המוכר Yas Marina. תחרות המרוץ האוטונומי, החדשה לגמרי, היא אבן דרך בהיסטוריית הספורט המוטורי שנחשב לליגה הגדולה ביותר בעולם. שמונה צוותים התחרו במרוץ.

צוות TUM (האוניברסיטה הטכנית של מינכן) מגרמניה חטף את הניצחון במרוץ ליגת המרוצים של מכוניות המרוץ האוטונומיות של אבו דאבי (A2RL). בזמן שהמכוניות הסתדרו על המסלול עם אנטנות, חיישנים, יכולות AI ומערכות היגוי אלקטרוניות במקום נהגים אנושיים, התחרו שמונה צוותים זה עם זה במשך יומיים של מרוצים ואתגרים. צוות TUM הביס את מתחריו הודות לכישורי התכנות וההנדסה שלו בגמר הראשון מסוגו שבו השתתפו ארבע מכוניות, וזכה בפרס בסך 2.25 מיליון דולר.

מרוץ הבכורה הזה, שהביא את הניסוי המדעי אל מסלול המרוצים, פרץ את גבולות הטכנולוגיה האוטונומית ובד בבד הוסיף ערך בידורי לספורט האקסטרים הזה בקנה-מידה חסר-תקדים. במשך 12 שעות הצליח A2RL למשוך יותר מ-10,000 צופים שהגיעו למסלול ולכד את תשומת לבם של יותר מ-600,000 צופים מקוונים. A2RL אורגן על ידי ASPIRE, חברה בת של Advanced Technology Research Council (ATRC) מאבו דאבי, ומשלב מרוצי מכוניות אוטונומיות אקסטרימיים עם AI כדי להאיץ את הפיתוח הגלובלי של מערכות וטכנולוגיות אוטונומיות.

בעקבות חודשים רבים של הכנות מוקפדות ופיתוח אלגוריתמים של AI באמצעות סימולציות קשוחות, הגיע זמן המרוץ, שבו מכוניות מרוץ מדגם Dallara Super Formula SF23 של A2RL בחנו את גבולות המקוריות האנושית לצד יכולות הבינה המלאכותית. כל צוות השתמש במכונית מרוץ סופר פורמולה - מכונית מרוץ חשופת-הגלגלים המהירה ביותר בעולם אחרי פורמולה 1, מכונית שהותאמה למרוץ אוטונומי על ידי המכון לחדשנות טכנולוגית (TII), חברה-אחות של ASPIRE.

בפני הצוותים עמד אתגר מורכב בתחום התכנות. הבינה המלאכותית אולצה לבצע כל מה שנהגי מרוצים עושים באופן אינטואיטיבי, כולל תפיסה של אחיזת כביש, שליטה בטמפרטורות של הצמיגים, ביצוע עיקופים מוצלחים והפעלת SF23 ממש על קצה גבול אחיזת הכביש. עם ארבע המכוניות האוטונומיות שהתחרו על המסלול בו-בזמן, היה זה ניסיון ראשון-מסוגו בעולם להוסיף שכבת אתגר למהלך העניינים.

בזינוק מרהיב של ההקפה האחרונה חטף הצוות הגרמני TUM את המקום הראשון בעקיפה נועזת. הצוות האיטלקי UNIMORE, שהוביל עד אז, נאלץ להאט ולבלום על המסלול. הצוות המנצח זכה לברכות מהוד מעלתו השייך ת'יאב בין מוחמד בין זייד, שהעניק לחברי הצוות את גביע האליפות עם הוד רוממותו פייסל אל בנאי, המזכיר הכללי של ATRC והיועץ של נשיא איחוד האמירויות בנושאים מחקר אסטרטגי וטכנולוגיה מתקדמת.

סיימון הופמן, ראש הצוות, אמר: "האירוע הזה היה לא פחות מיוצא מהכלל, והסיום היה רגע מכונן. התוצאות מדגימות באופן מושלם את יכולות ההנדסה הקולקטיביות שלנו, את מומחיותנו בתכנות ואת הנחישות המוחלטת שלנו. התוצאות הוכיחו את העוצמה שלא-תיאמן של ה-AI, שמניעה את התפתחות הניידות האוטונומית אל העתיד."

 

 

צופי המרוץ נהנו גם מהמאבק המרתק בין בינה מלאכותית לבני אנוש, שבו הציב המכון לטכנולוגיה חדשנית (TII) את המכונית האוטונומית שלו מול נהג פורמולה 1 הנודע, דניל קיוואט. קיוואט לא ויתר והצליח ולחצות את קו הסיום 10.38 שניות לפני המתחרה האוטונומי שלו. המרוץ המהפנט שנמשך 45 דקות הדגים עד כמה מכונית המרוץ האוטונומית מתקרבת בביצועיה לנהג האנושי.

פייסל אל בנאי: "בליגת המרוצים האוטונומית של אבו דאבי הצתנו מהפכה עולמית בתחום המרוצים. הצגנו מכוניות מרוץ אוטונומיות לחלוטין שמתחרות גלגל מול גלגל, הגדרנו מחדש את תפקיד איחוד האמירויות בחדשנות והצבנו רף גבוה לאתגר הניידות הגלובלית. האירוע הזה אינו רק מרוץ. מדובר ברגע מכונן שבו מתלכדים טכנולוגיה, דמיון ושאפתנות. A2RL משמש כאן כמשואה שתעורר השראה בדור הבא להתמודד עם המציאות הפיזית והווירטואלית תוך עיצוב העתיד למקום שבו הבלתי אפשרי נהפך לבר-השגה."

ד"ר סולטן אל ג'אבר, שר התעשייה והטכנולוגיה המתקדמת ומנכ"ל ומנהל ראשי של קבוצת ADNOC, אמר מטעם נותנת החסות העיקרית: "פיתוחים בתחום הבינה המלאכותית צפויים לשנות כל תעשייה וענף. A2RL מדגים את היישום של AI, וכנותנת החסות העיקרית, ADNOC גאה לעזור לדחוף קדימה את גבולות המדע והחדשנות."

סטפן טימפנו, מנכ"ל ASPIRE, אמר: "השקת A2RL עיצבה מחדש את נוף הספורט והטכנולוגיה ומותירה חותם ארוך-טווח לשנים הבאות. בהמשך נרחיב את ההתמקדות שלנו בסוגי רכב שונים, תוך קריאה פרואקטיבית לכישרונות הבולטים בעולם לבוא ולהדגים את התלהבותם."

לצד האירוע הראשי התקיים אתגר ה-STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה, מתמטיקה) של A2RL לתלמידי תיכון ולסטודנטים לתואר ראשון בגילים 14 עד 21. באתגר השתתפו 18 בתי ספר מקומיים ותלמידי חוג Boys and Girls Club מדרום-מזרח מישיגן, שהציגו את הידע, הכישורים והחדשנות שלהם. הם קיימו מרוץ של מכוניות מרוץ אוטונומיות בקנה מידה של 1:8. הזוכה באתגר ה-STEM של A2RL הייתה Heriot-Watt University.

A2RL היא חלוצה בשילוב אלמנטים מעורבים עם מציאות וירטואלית. זו הפעם הראשונה בתחום המרוצים האוטונומיים. היא העניקה לכל אחד משמונת הצוותים שעלו לגמר דמות של אווטאר ושילבה מציאות וירטואלית פורצת-גבולות (VR) באירוע עוד לפני היישום שלה במכוניות פורמולה 1. בכך הציתה את דמיונם של חובבי מרוצים הן ברשת והן מחוצה לה.

חובבי האירוע במגרש Yas Marina Circuit נהנו מסדנאות STEM, מאתגרי VR מרתקים, מסימולטורים של Gran Turismo, משרבוטי מכוניות וממוזיאון AI Raceum. הרקע לאירוע ההשקה היה מצג מרשים של זיקוקי די נור ורחפנים שהאיר באור יקרות את כל מגרש המרוצים האייקוני.

A2RL 2024 זכה לחסות מוצלחת הן של ADNOC והן של שותפים מובילים כגון Du, DMT, AWS ו-Mubadala.

 

לפרטים על שמונת הצוותים המשתתפים ועדכונים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן