מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגהמה פלוס
לעמוד קודם

יבוא מוצרי תעבורה לרכב

התנהלות מושכלת ביבוא של חלקי חילוף לרכב, מוצרי תעבורה וציוד למוסכים שנדרשים לאישור תקן - מדריך מקצועי מקוצר

עדי יניב |  
02/07/2024
זמן קריאה: 4 דק'

יבואנים נתקלים בקשיים ובמורכבות בניהול מערכות יבוא בהיקפים גדולים של מוצרי תעבורה וחלקי חילוף, בכל הקשור לעמידה בסבך הדרישות הרגולטוריות הכרוכות ביבוא של חלקי חילוף לרכבים ומוצרי תעבורה - דרישות לעמידה בתקנים, רישיונות סחר ועוד.

כדי לצלוח את התהליך במקצועיות, עלינו להבין מה היא דרך ההתנהלות המושכלת והנכונה בתחום, כדי לייבא בדרך שתואמת את כל הדרישות הרשמיות לשחרור של חלקי חילוף, מוצרי תעבורה וציוד למוסכים ללא הסתבכויות בעת הגעתם לארץ.

להלן השלבים שאליהם נדרש היבואן:

  • איתור ספקים ויצרנים איכותיים בחו"ל אשר מייצרים כפוף לתקינה מחייבת בישראל.
  • סיווג מקדים ובדיקה של חוקיות היבוא של החלפים והציוד המיובאים בסיוע של סוכן מכס מקצועי.
  • תכתובות מול ספקים לנושא הדרישות הרגולטוריות בישראל.
  • טיפול בקבלת מסמכי תקינה והקמת תיקי מוצר במעבדות מוסמכות לרכב.
  • הסדרת רישיון סחר במוצרי תעבורה של משרד התחבורה.
  • הסדרת הסכם פיקוח עם מעבדה מוסמכת לרכב.
  • התנהלות מול מעבדה מוסמכת לרכב, לקבלת אישורים פרטניים לשחרור המוצר ממכס, בביצוע של בדיקות פר משלוח ו/או בדיקות תקופתיות כמתחייב בנוהל משרד התחבורה.
  • טיפול בשחרור משלוחים מפיקוח מכס, לרבות בדיקת נכונות של הסיווגים והערכים בהצהרת היבוא.
  • טיפול במשלוחים ששוחררו במסגרת שחרור תחת התחייבויות.

התנהלות מושכלת ביבוא

ראשית, והדבר נכון לכל סוגי המוצרים המיובאים, יש לבצע בדיקה פרטנית מול מסווג מקצועי לגבי קיומה של דרישה רשמית מבחינת חוקיות היבוא, קרי דרישת תקן, אישורים של רשות מוסמכת, רישיונות יבוא, מכסות ועוד למוצר המיועד ליבוא.

מלבד זה קיימת הסוגייה הכספית. יש להבין אם על המוצר המיועד ליבוא יש לשלם מכס ו/או מס קנייה - לנתון זה יש השלכות ממשיות על עלויות המוצר בתיק היבוא.

ניהול נכון של התהליך מצריך הבנה שחוקיות היבוא קודמת למסחר בטובין. הדבר עשוי להישמע מבלבל, אך כאשר למדים את המשמעות, אפשר לחסוך תסכולים ונזקים כספיים ביבוא בעת הגעת משלוח הטובין לארץ.

 

 

חוקיות יבוא

לכל מוצר קיים סיווג בצו תעריף המכס ובצו יבוא חופשי, ובדברי חקיקה רבים מצוינות הדרישות שבהן על היבואן לעמוד כדי לשחרר טובין מיובאים מפיקוח מכס, בהתאם לפרט המכס שבו סווג הטובין על ידי מסווג מקצועי. על כן בשלב של טרום יבוא יש לפנות למסווג מכס לצורך קבלת חוות דעת מקצועית בנוגע לסיווג, לחוקיות היבוא ולשיעורי המס החלים על המוצר המיועד להיות מיובא. אם אין דרישה רשמית של רישיון ייבוא/דרישת תקן/אישור של רשות מוסמכת, אפשר להתקדם מייד במסלול המסחרי ולהתחיל לייבא.

בעבור אותם פריטים/סיווגים שנדרשים לרישיון יבוא, לאישור תקן ו/או לאישורים של רשות מוסמכת כגון משרד התחבורה, משרד הבריאות ומשרד התקשורת, יש לוודא שהמוצר עומד בדרישות חוקיות היבוא בטרם ייבואו לארץ. בשלב זה יש לפנות לספק לבקש את התיעוד/הסימוכין הנדרש כדי לוודא שהמוצר אכן עומד בדרישות התקינה.

רק לאחר קבלת תיעוד המוכיח עמידה בתקינה ובדיקה מול רשות מוסמכת/מעבדת בדיקה שהתיעוד אכן תואם לדרישות החוקיות, ורק אז, אפשר להמשיך להתקדם בהיבט המסחרי. דילוג על שלב זה טומן בחובו הסתבכויות עתידיות בשחרור הטובין מפיקוח מכס בעת הגעתו לארץ.

סימון טובין

סימון טובין היא סוגייה חשובה שיש לתת עליה את הדעת. על פי נהלי משרד התחבורה, מוצרי תעבורה מיובאים נדרשים בסימון מינימלי של שם היצרן/לוגו יצרן ומק"ט. זאת למוצרי תעבורה שבהם אין דרישת סימון על פי התקן עצמו. משרד התחבורה הנחה את מכס ישראל לא לשחרר מוצרי תעבורה שלא סומנו בשלב הטרום יבוא, ולהחזירם לספק בחו"ל. המשרד אינו מאפשר סימון מוצרי תעבורה במסוף בפיקוח מכס (כפי שנעשה למשל בעבר עם תוויות סימון לבגוד, שהתאפשר לתפור במסוף בונדד כתנאי מקדים לשחרור ממכס).

בדיקות מעבדה מוסמכת

חלק ממוצרי התעבורה ששוחרו מהמכס נדרשים לבדיקה על ידי נציג של מעבדה מוסמכת לרכב. הבדיקה מתבצעת בחצרי היבואן, ובאחריות שני הצדדים לוודא שהיא אכן מתבצעת פר משלוח או תקופה בהתאם לסוג מוצר המיובא ולכמותו. בדיקות אלו הן תנאי לפני הנפקת המוצר ללקוח הסופי. באחריות היבואן לוודא מול המעבדה המוסמכת מה משטר הבדיקות לכל מוצר תעבורה שהוא מייבא, ולדאוג לזמן את נציג המעבדה מייד לאחר הגעת המוצרים לחצרי היבואן.

ביטול רישיונות סחר במוצרי תעבורה ועיצומים כספיים לייבואני חלפים לרכב

יבואני החלפים לרכב לא נותנים את הדעת באופן ממצה לביטול רישיונות סחר במוצרי תעבורה ועיצומים כספיים ליבואני חלפים לרכב. כפוף לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב 2016, המנהל רשאי להתלות, לבטל, להגביל חידוש של רישיון סחר במוצרי תעבורה או לסרב ליבואנים שהפרו הוראה מהוראות חוק זה כגון יבוא מוצר תעבורה משומש, שייבואו כמשומש אסור (מוצרי בלימה למשל), או יבוא מוצרי תעבורה המוגדרים כחליפיים, בניגוד לדרישת הנוהל למוצר תעבורה מקורי בלבד (כריות אוויר וחלקיהן למשל). כסנקציה נוספת, למנהל יש סמכות להטיל עצום כספי על הפרה של סעיפים מחוק זה.

לסיכום, מניסיון מצטבר ולאחר התמחות של שנים רבות בניהול מערכות יבוא בהיקפים גדולים של מוצרי תעבורה, ובד בבד מתן הרצאות בקורסים בנושא יבוא רכבים וחלקי חילוף לרכבים בלשכת המסחר תל אביב, בבית ספר להנדסאים במכללת תל חי ולמחלקת סיווג של DHL, אני נחשף לכל המורכבות שיש ביבוא של מוצרי תעבורה. אי אפשר לכסות בכתבה אחת את כל המורכבות הזו, ואין לראות באמור תחליף לייעוץ מקצועי פרטני לכל מוצר תעבורה שהיבואן מתעתד לייבא. ניסיתי להבהיר את המורכבות ביבוא של מוצרי תעבורה וציוד למוסכים, וכן את הצורך בניהול מקצועי, זהיר ומושכל ובחובת התייעצות עם גורמי מקצוע רלוונטיים למוצר המיועד ליבוא.


עדי יניב, Bsc/CPM, מומחה בתקינת יבוא של חלקי חילוף לרכב ומוצרי תעבורה. טל' נייד: 054-9774009, אימייל: adi.international.trade@gmail.com

----------

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן