סקר Visa על תחבורה ציבורית
מחקר של חברת Visa מלמד על גידול בציפייה של ישראלים המשתמשים בתחבורה הציבורית לחוויות משתמש חדשניות יותר בטלפון הנייד
מכונית פרטית היא עדיין אמצעי התחבורה המוביל בישראל, הן לנסיעה והן לצרכים אישיים (72%). 60% מהישראלים משתמשים בתחבורה ציבורית לפחות פעם בשבוע, והצעירים מאמצים אותה לעיתים קרובות יותר (גילים 34-18). מחקר חדש של Visa מראה, כי יש גידול בציפייה של משתמשי תחבורה ציבורית ליותר יוזמות טכנולוגיות וחדשנות בחוויית המשתמש שיקלו את הנסיעה שלהם, ובעיקר בתשלומים ניידים (46%) ובחיוב חודשי אופטימלי (40%).
המחקר החדש של Visa בוחן את הרגלי השימוש והדרישות של משתמשי תחבורה ציבורית ותחבורה פרטית, ואת התפקיד החשוב שממלאים התשלומים והתשתיות הדיגיטליות בקידום צמיחה בת-קיימה בתחבורה בישראל. הוא נעשה במרס 2023 על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, ונדגמו בו 800 מבוגרים המשקפים אוכלוסייה מגוונת בישראל (לפי חלקם באוכלוסייה ובקהילות).
המחקר התמקד בין השאר בתפיסת הציבור של השימוש בכרטיסי closed loop (כגון רב קו המאפשר נסיעה רק למי שיש בידו כרטיס כזה מראש), המייצגים כיום את אמצעי התשלום הפופולרי ביותר בתחבורה הציבורית בישראל.
אסף רגב, סמנכ"ל Visa ויזה בישראל, אמר: "הציבור בישראל הטמיע את יתרונות אמצעי התשלום הדיגיטליים, והתרגל לשלם בארנק דיגיטלי, ללא מגע. לתשלומים יש חלק מהותי בשימוש בכל אמצעי התחבורה, והם ימלאו תפקיד מרכזי אף יותר בעתיד. אנו שואפים לספק לצרכנים דרך מהירה ובטוחה לשלם בעבור שירותי תחבורה ציבורית. כעת הגיע הזמן לדיגיטציה רחבה יותר גם בתחבורה הציבורית. חדשנות באמצעי התשלומים הדיגיטליים יכולה לאפשר חוויית משתמש משופרת ולהניע שימוש רחב יותר בתחבורה הציבורית.
"המעבר לתשלומים מתקדמים יאפשר לתיירים ולנוסעים מזדמנים להשתמש ביתר קלות בתחבורה הציבורית, ובכך להגביר את האטרקטיביות שלה ולהקל את עומסי התנועה הכבדים בערים הגדולות."
Visa שאלה מה הכי חשוב למשתמשים היום בתחבורה הציבורית. 23% אמרו שלשלם בנייד הכי חשוב להם, 16% רוצים אפשרות לשלם ללא טעינה מראש של כרטיס, אלא באופן חופשי, ו-17% אמרו שהתשלום יהיה מותאם לצרכים שלהם על בסיס חודשי.
40% מהמשתתפים אמרו שהם יהיו מוכנים לנסות טכנולוגיה או אפליקציה שימליצו על מסלול הנסיעה החסכוני ביותר, בהתבסס על הרגלי הנסיעה שלהם.
72% מהנשאלים בטוחים או חושבים שישתמשו באפליקציה שבאמצעותה אפשר לטעון כסף לתשלום בעבור נסיעה בתחבורה הציבורית לילדיהם עד גיל 18 עם הגבלות שימוש. רובם חושבים שזה חידוש אמיתי.
ישראלים נקבו גם בחסרונות בשימוש בכרטיס נטען מראש: הצורך בכרטיס נוסף בארנק (70%) וחוסר יכולת להשתמש בכרטיס לנסיעות מחוץ לאזורים שנקבעו מראש (61%).
ככלל, מספר האנשים המרוצים משימוש בכרטיסי closed loop כגון רב-קו, ירד: 16% מרוצים מאוד לעומת 20.8% מהנשאלים בשנת 2019. 92% ממשתמשי כרטיסי רב קו מוטרדים בעיקר מהדאגה להטעין את הכרטיס (עלייה של 28% בהשוואה ל-2019).
נתונים כלליים: חלה ירידה בשימוש באוטובוס - 71% מהנשאלים משתמשים באוטובוס (לעומת 79% בשנת 2019). כמו כן 38% משתמשים ברכבת ו-15% - ברכבת הקלה (בשנת 2019: 36% ו-12%, בהתאמה). בהשוואה למגפת הקורונה, 29% אמרו שכיום הם משתמשים פחות בתחבורה ציבורית, 16% אמרו שהם משתמשים יותר מהתקופה שלפני המגיפה, ו-55% אמרו שהתנהגותם נותרה זהה.
תובנות נוספות על הרגלי הישראלים בנת"צ (נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית), בכלים שיתופיים ובתחנות:
* יותר מ-30% מהנשאלים מעולם לא נסעו ברכב פרטי בנת"צ. מבין אלה שהשתמשו, 19% היו מאוד מרוצים, 27% היו מרוצים ו-27% היו מרוצים במידה בינונית.
* ישראלים חושבים שאפשר לשפר את חוויית ההמתנה בתחנות האוטובוס: 33% מעוניינים שיהיו סככות והצללות נוספות וטובות יותר, ו-14% חושבים שצריך להוסיף ספסלים.
* יש מקום לצמיחת התחבורה השיתופית. ישראלים נרתעים מאוד משימוש באופניים, בקורקינטים או ברכב שיתופי: 62% אמרו כי הם בטוחים או חושבים שלא ישתמשו בהם.