פִּקחו את העיניים
נוהגים נכון בחורף
במדור מגה טיפ שהתפרסם בגיליון הקודם של מגהמה (מספר 86) כתבתי על רכיבת אופנוע בחורף. בגיליון הנוכחי אתמקד בנהיגה ברכב נוסעים, ברכב מסחרי ובמשאיות. בואו נראה מה באפשרותנו לעשות כדי לשפר את הנהיגה ולהבטיח נסיעה בטוחה על ארבעה, שישה ושמונה גלגלים בעונה הרטובה הזאת.
כידוע, יצרני הרכב משקיעים את מרב המאמצים, הן ההנדסיים והן היצרניים, כדי להבטיח העדר תקלות. הרכב נבנה מחומרים שנבחרו בקפידה ומאפשרים הגנה טובה על הנוסעים. אבל ליצרנים אין שליטה על אחזקת הרכב. על בעל הרכב מוטלת האחריות לבצע את הטיפולים התקופתיים בזמן, להחליף חלפים אשר התבלו או לתקנם במידת הצורך. פעולות אלו לא רק יבטיחו את אורך חיי הרכב אלא יקטינו את מספר התקלות, ישמרו על בטיחות הנוסעים, וכן על השקעתנו כרוכשים. מומלץ לגשת לתחנת שירות (מוסך) אשר אתם מטפלים בה ברכבכם ולבקש ביקורת תקופתית או ביקורת חורף. ישנן נקודות שירות אשר מציעות זאת ללא תשלום. רכב הנבדק על ידי איש שירות מהימן יהיה במצב תקין ובטוח.
להלן רשימת פעולות שיש לבצען כבדרך קבע.
ניקוי שמשות ולהבי מגבים
נקו את החלונות ואת להבי המגבים באופן סדיר. את החלונות נקו במים ובסבון או בתכשיר ניקוי חלונות שאינו מכיל חלקיקים שוחקים. אל תנקו את החלונות באמצעות בנזין, נפט, מדלל צבע או חומר אחר המיועד לניקוי של חלק אחר ברכב.
את להבי המגבים ניתן לנקות בכוהל איזו פרופילי או בתמיסה של נוזל לניקוי חלונות. הקפידו להחליף את להבי המגבים כשהם שחוקים או כשהם אינם מנקים היטב את השמשות.
ניקוי מראות וכיוונן
הקפידו לנקות ולכוון את מראות התשקיף המותקנות משני צדי הרכב והמאפשרות לראות את הנעשה משני צדדיו. המראות צריכות להיות מכוונות כך שתתקבל תמונה מְרבית של הכביש ושל התנועה בו משני צדי הרכב. שימו לב שרק חלק קטן מהרכב או מתא המטען (במקרה של רכב מסחרי ומשאיות) יופיע בשולי המראה כדי לקבל נקודת ייחוס של הרכב ביחס לכביש.
חזית הרכב
בדקו את תקינות הפנסים וניקיונם. ודאו שהפנסים הראשיים פועלים במצב של אורות נסיעה (נמוכים) ואורות דרך (גבוהים), וכן שמחזירי האור נקיים ואינם שבורים. גם פנסי החניה צריכים להיות נקיים ושלמים. את תקינותם תבדקו בנפרד מפנסי האיתות, ההבהוב והבלמים.
צמיגים
הסתכלו על עומק התעלות בצמיגים. בדקו את הלחץ בצמיגים ושימו לב שהמדרס שחוק באופן אחיד. חפשו חתכים או נזקים בדפנותיו.
לשכבה של הפרדת המים יש השפעה מרובה על המגע בין הצמיג לפני הכביש. כשמה כן היא: מפרידה בין פני הכביש המוצף במים לצמיג, כאשר טריז מים נדחק בכוח אל מתחת לחותם המגע בין הצמיג לכביש ומרים את הרכב מעל פני הכביש. הנטייה להיווצרות שכבת מים (aquaplane) תלויה במספר גורמים: גובה המים על הכביש, צורת הפרופיל של הצמיג ומידת שחיקתו (עומק החריצים), מהירות הרכב, עומס הגורם ללחיצת הצמיג על הכביש. חשוב להימנע משלוליות.
עומק התעלות במדרס הצמיג
לבוש
כאשר נכנסים לרכב, רצוי ללבוש לבוש נוח, שלא יקשה על תנועת הנהג ועל תפעול הרכב. לכן אמליץ להוריד את המעיל ולנעול נעליים נוחות - לא מגפיים מסורבלים המקשים על תפעול הדוושות והמאריכים את מהירות התגובה.
נהיגה
יש לנהוג ברכב בכפוף לנתוני הרישוי שלו. רכב שמרכז הכובד שלו גבוה - רכב מסחרי למשל - מתנהג על הכביש באופן שונה מרכב שמרכז הכובד שלו נמוך. רכב מסחרי לא תוכנן לבצע פניות במהירות גבוהה כמו מכוניות נוסעים רגילות, בדיוק כפי שמכוניות ספורט נמוכות לא תוכננו לביצועים טובים בתנאי שטח או בדרכים שאינן סלולות. הימנעו מפניות חדות, מנסיעה במהירות חריגה ומתמרונים פתאומיים. נהיגה שאינה זהירה עלולה להגדיל את סכנות ההתהפכות והפגיעה הגופנית.
עקב הבעייתיות הכרוכה בנסיעה בכביש רטוב, בשטח בוצי ובאזורים שזרמו בהם מים או נוצרו ערוצים ובורות שונים, שימו לב להוראות הבטיחות המתייחסות לנהיגה בחורף. מנעו מאדים להצטבר על השמשות, שכן האדים מצמצמים את שדה הראייה. יש לפתח מודעות לאפשרות שייווצר חום יתר בתא הנוסעים - מצב העלול להרדים אותנו.
בכביש חלק ורטוב עלינו לתת התייחסות מיוחדת לפניות חדות. אסור לנו להגיע למצב של פנייה חדה עם זריקת זנב עקב אובדן אחיזה של הגלגלים. הדבר יגרום להחלקה ולאובדן שליטה מיידיים. יש לבצע בלימת חירום תוך לחיצה על דוושת המצמד לפני הלחיצה על דוושת הבלם או יחד איתה, וזאת כדי להימנע מהדממה של המנוע. ברכב המצויד במערכת ABS לחצו לחיצה רצופה על דוושת הבלם.
זכרו ש"הגשם הראשון" הוא לא רק הגשם הראשון בעונה, אלא כל גשם שמופיע לאחר הפסקה של יומיים-שלושה בגשמים.
נורת חיווי של מערכת ה-ABS בלוח המחוונים
תזכורת לנהגי משאיות: מערכת ה-ABS מנטרלת את מערכות ההאטה של המשאית - ריטרדר, בלם מנוע או בלם מפלט - מפני האטת יתר ונעילת גלגלים במצבי קיצון מסוכנים. למרות זאת, בתנאי דרך רטובים וחלקלקים, מומלץ לכבות את מערכות ההאטה האלו, ולנהוג במהירות מופחתת ובזהירות רבה.
אל תפעילו את מאט המשאית, בלם המנוע או בלם המפלט על משטחי כביש חלקים. הפעולה הזאת עלולה לגרום להחלקת גלגלים או לאובדן שליטה במשאית או לשניהם.
לכל משאית יש שדה ראייה מת. לעולם אין להסיע את המשאית לצד או לאחור ואין להחליף נתיבים בלי להבטיח שהדרך פנויה משני הצדדים ומאחור. בעת בלימת חירום, יש להפנות את ההגה הרחק מהתנועה, מהולכי רגל, מבעלי חיים וממכשולים אחרים. המערכת למניעת נעילת גלגלים תאפשר תמרון בעזרת ההגה כדי לנווט את הרכב או המשאית בבלימה, עד לעצירה מוחלטת. מערכת ה-ABS אינה תירוץ לנטילת סיכונים. תמיד יש לנהוג בזהירות ולשמור על מרחק בטוח מהרכב שמלפנים.
מערכת בקרת יציבות
מערכת בקרת יציבות (ESP) מזהה אובדן אחיזה של הצמיגים, ובעזרת בלימה של הגלגל הרלוונטי משיבה את הרכב למסלול הנסיעה שלו. המערכת תיכנס לפעולה אם היא תזהה שהרכב מחליק ביחס לכיוון הנסיעה המקורי. הבהוב בלוח השעונים מורה שהמערכת פועלת. בכלי רכב רבים ניתן לנתק את המערכת כדי לקבל אופי ספורטיבי, אך לרוב הדבר אינו מומלץ.
נורת חיווי של מערכת ה-ESP בלוח המחוונים
כאשר האחיזה ירודה
בעת נסיעה בדרך עפר מומלץ לנסוע על השטחים המוצקים. יש לנהוג בהילוך נמוך ובמהירות קבועה, וללחוץ בעדינות על דוושת המאיץ כדי למנוע סחרור של הגלגלים. אם צריך להפחית את לחץ האוויר בצמיגים כדי לשפר את האחיזה, אסור לשכוח לנפחם מחדש לאחר היציאה מהשטח.
נסיעה במים או בבוץ פוגעת בכושר האחיזה ובכושר הבלימה של הרכב. נדרשת נסיעה זהירה. אין להיכנס למים עמוקים מדי, ויש לוודא את עומקם לפני שנכנסים לשלולית.
חדירת מים למנוע דיזל עלולה לגרום לו נזק חמור. זאת סיבה נוספת להימנע מנסיעה במים עמוקים. נסיעה אטית תמנע יצירת גלים והתזת מים. חדירת מים אל הסרן האחורי במשאית תגרום לו נזק חמור. כאשר חוצים את קווי המים ומפלס המים עולה ועובר את אמצע הגובה של הסרן האחורי, חובה לפנות מיד לנקודת שירות כדי לבדוק את השמנים של תיבת ההילוכים, תיבת ההעברה והסרנים.
ייתכן שתידרשו להחליפם. לאחר יציאה מהמים יש לבדוק את תקינות הבלמים, ולהפעילם מספר פעמים כדי לייבשם. נקו גושי בוץ שנדבקו לצמיגים ולגלי ההינע.
נתונים סטטיסטיים
כמה מילים על השכיחות של כלי רכב כבדים בתאונות קטלניות בישראל. משאיות מעורבות ב-17% בערך מהתאונות הקטלניות בעוד שהן תופסות רק 2.3% מכלי הרכב בישראל. אוטובוסים מעורבים בתאונות קטלניות פי 9.6 יותר מאשר כלי רכב פרטיים. הסיבות העיקריות לכך הן הנסועה המרובה לעומת כלי רכב פרטיים והתנע הגדול של כלי הרכב הכבדים.
כ-40% מתאונות הדרכים מתרחשים בערים. מספרם של רוכבי אופנוע שנהרגים בתאונות דרכים גבוה יחסית לאחוז האופנועים באוכלוסיית כלי הרכב ויחסית לנסועה שלהם. כעשרה אחוזים מכלל ההרוגים בתאונות הם רוכבי אופנוע, אבל הם תופסים רק ארבעה אחוזים מכלל כלי הרכב ואחוז הנסועה שלהם הוא רק אחוז אחד מכלל כלי הרכב.
נהיגה בערפל
כששורר ערפל, שדה הראייה מצומצם מאוד, ויש להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הנהיגה. את הלחות ניתן להסיר על ידי הפעלת המגבים במהירות נמוכה. מחובתנו לנסוע עם אורות מעבר כדי להיראות אך לא לסנוור, ולשם כך יש להפעיל את אור הערפל האחורי. מזג אוויר משפיע לא רק עלינו אלא גם על נהגים אחרים. חשוב לשמור מרחק, להאט, ולזכור שהתנאים הקשים משפיעים גם על נהגים אחרים. זכרו: בתנאי ערפל העקיפה אסורה!
ערפל כבד - שדה הראייה מוגבל מאוד
הצעירים והנועזים
נהגים צעירים ובלתי מנוסים חשופים יותר לסכנות על הכביש במיוחד כשהוא רטוב. לפני שהרכב מגיע לידיהם, חשוב להבהיר להם מספר נקודות: כביש הוא נתיב תחבורה המשמש לתנועת כלי רכב, ולא מסלול מרוצים או זירת קרבות (גם למבוגרים כדאי להפנים זאת). כאשר כולנו נבין מה ייעודו האמיתי של כלי הרכב, נוכל ליישם את מלוא יכולתו, והעיקר: נעשה זאת בביטחה.
זמן ההגעה ליעד בנהיגת חורף מתארך עקב סרבול הנהיגה, בעיות הקשורות לשדה הראייה ולזיהוי מכשולים והצורך לשמור על מרחק נסיעה גדול. הימנעו ככל הניתן מגורמים שיאריכו את זמן התגובה שלכם. במידה שהדבר לא תלוי בכם, הגדילו את המרחק מהרכב שלפניכם, והאטו מוקדם יותר לפני הצומת, מעבר החצייה ומקומות אחרים שייתכן שתצטרכו לעצור בהם. סעו לאט יותר באזורים של מגורים, בתי ספר ומקומות עם הולכי רגל רבים, ובמיוחד ילדים.
לסיום, אל תשכחו להדליק אורות בדרך בינעירונית במשך שעות היום (בכול שנה, מ-1 בנובמבר עד 31 במארס). זכרו שאנחנו, הנהגים, הגורם החשוב ביותר להפעלה בטוחה של רכבנו.
הכותב הוא הנדסאי רכב