שלא תיתפס על קר
טיפים לרכיבת אופנוע בחורף
סוף סוף הגיע החורף שכל כך חיכינו לו. בחורף הימים קצרים, והחשיכה מתחילה מוקדם יחסית. בחושך לא הכול נראה, ומה שנראה, לא תמיד נראה היטב, ובזמן. רכיבת אופנוע בליל חורף קר אינה דומה לרכיבה ביום קיץ. חשיבות רבה ביותר יש לתנאי הדרך, כגון מזג אוויר ועומס תנועה, ולכן יש להקדיש להם תשומת לב מיוחדת.
רוכבים מתחילים מהססים לרכוב בגשם ונמנעים ככל האפשר מהמפגש הראשון עם כבישים חלקלקים. אבל גם מי שכבר רכב בגשם ומכיר את הרכיבה הזאת, עדיין מנסה להימנע ממנה. ישנן סיבות רבות ל"פוביה" ברכיבה בגשם, כגון שדה ראייה מעורפל ומטושטש, משטח רטוב וחוסר אחיזת כביש. כל זה נכון וברור. אנו לא יכולים לשנות את עונות השנה או להכריח את עצמנו ליהנות מרכיבת החורף, אך לפחות אוכל לספק כמה המלצות שיעזרו להתמודד עם מצבים קשים.
רכיבת לילה: לרכיבה לילית דרושה מיומנות ונחוצה זהירות מיוחדת. רוכבים מסוימים נהנים מרכיבת לילה יותר מאשר רכיבה ביום, אחרים סובלים ממנה, ויש רוכבי אופנוע שאינם מסוגלים לסבול אותה. אם אתם נמנים עם האחרונים, אולי עליכם להימנע ממנה.
המכשול הראשון והקשה ביותר שעליו צריך להתגבר רוכב האופנוע הוא תאורה מהתנועה הנגדית. היא לא דומה לאור המסנוור שמתקבל בעת נסיעה במכונית. מבט של אופנוען אל תוך האור הבוהק בלילה יגרום לו לעיוורון זמני. לכן כדאי להימנע מלהביט ישירות לתוך פנסי המכוניות המגיעות ממול.
גם אם נדמה לכם שאתם מכירים היטב את הדרך בשעות היום, תופתעו לגלות עד כמה הם שונים בחשיכה. ניתן להשתמש באורות הדרך (הגבוהים) מחוץ לעיר, בתנאי שאין רכב ממול או מלפנים.
ראיית לילה בזמן רכיבה
טקטיקות רכיבה: הטקטיקה המוכרת לרוב הרוכבים בשעות הלילה היא רכיבה מאחורי רכב אחר כדי לנצל את אורותיו. בדרך זו, על ידי התבוננות על אורות הרכב הקופצים מעלה-מטה, ניתן לקבל תמונת מצב על מיקומם של שיבושי כביש ומהמורות. לעומת הרכיבה ביום, כדאי גם להפחית את מהירות הנסיעה ולהגדיל את המרחק בין האופנוע לרכב שאחריו רוכבים לפחות לארבע שניות, ובכך לאפשר מרחק בלימה וכושר תמרון.
לא משנה אם אתם רוכבים מדי יום או רק אחת לשבוע. ברגע מסוים תיתפסו בגשם. רכיבה על משטח רטוב מסוכנת יותר מרכיבה על משטח יבש, ועלולה להביא לתאונות ולהחלקות. עדיף לדעת כמה כללים בסיסיים. לא אמליץ לכם לשנות את הסגנון הרכיבה שלכם, אתם רק צריכים להיות קצת יותר זהירים.
להתכונן לגשם: גשם הוא לא כל כך נורא אם אתם לבושים בהתאם. חליפת גשם נוחה וקלה, אחידה או בעלת שני חלקים (מכנס ומעיל גשם), תשמור עליכם יבשים. אם אתם רוצים קצת חמימות, עליכם לבחור בחליפה העשויה מקשה אחת. מסכת פנים מחממת, כפפות לחורף ומגפי רכיבה מעור נגד המים ישלימו את הציוד הנדרש.
כדי שהחלק הפנימי של הכפפות יישאר יבש יותר, יש להכניס את קצות הכפפות תחת חפתי השרוול של חליפת הגשם או המעיל. בכך תמנעו זליגת מים לתוך השרוולים. רצוי להצטייד בקסדה בעלת פתחים לכניסת אוויר, סירקולציה, ריפוד איכותי, ציפוי דוחה אדים, כזו שתהיה לה אטימות גבוהה נגד רעשים ומים.
משקף הקסדה: לפעמים רוכב האופנוע חייב להמשיך לרכוב בלילה. הוא עשוי למצוא את עצמו עם אותו משקף קסדה שבו השתמש במהלך היום - משקף כהה או בעל גוון אחד, אשר עלול להפחית את איכות הראייה. ביודעכם שתיקלעו לרכיבת לילה, הצטיידו במשקף בהיר, או השתמשו במנגנון הנשלף. אני פונה למי שחובש קסדה של יצרן המציע טווח פוטוכרום. פירוש הדבר יהיה להחשיך את המשקף בהתבסס על כמות הקרינה האלקטרומגנטית (ידועה גם כקרינת UV - אולטרה סגולה) ולהחזיר את בהירות המשקף בעט שקיעת השמש.
שינוי בהירות של משקף הקסדה, בהתבסס על כמות הקרינה האלקטרומגנטית
אחיזה: אחיזה היא הדאגה העיקרית של רוב הרוכבים, בדרך כלל משום שהם לא בטוחים עד כמה הצמיג אוחז בכביש בעט כניסתם לעקומה. הכי בטוח הוא לראות את גבולות הבלם האחורי. אם אתם יודעים כמה האטה ובלימה אתם יכולים לפתח על משטח יבש לפני שהצמיג האחורי משתחרר, יהיה לכם קנה מידה טוב כאשר תעשו את הבדיקה על כביש רטוב.
ברגע שיש לכם את תחושת האחיזה, יהיה לכם מושג איך להיכנס לעקומה ולצאת ממנה בבטחה תוך כדי הטיה והאטה. עלייה קלה בלחץ הניפוח של הצמיג משפרת גם את האחיזה כאשר הכביש רטוב.
הסכנה הגדולה ביותר בחורף היא החלקה בכביש רטוב. סעו לאט, האטו עוד יותר בסיבוב, והיו מוכנים לבלום או להוריד רגל במקרה הצורך
מיצוב הגוף, שליטה וטכניקה: כדי להשיג שליטה באופנוע צריך קודם כל להירגע ולהישאר ממוקדים ומוכנים לכל דבר. עליכם להתמקד בשינויי כיוון ובמהירות הנסיעה, כמו גם בבלימה וב"משחקים" עם המצערת. כשאתם רוכבים בגשם, עליכם לצעוד כל פעם צעד אחד. במילים אחרות, תאיצו לאחר ביצוע פנייה או תורידו הילוך לפני שאתם מתחילים את הפנייה.
בעת רכיבה על משטח רטוב, הבלמים יעילים פחות, כלומר ייקח לכם יותר זמן לעצור מאשר בעת רכיבה ובלימה על כביש יבש. בהאטה שמרו על המצערת בסרק (ניוטרל). היכנסו לעקומה בהדרגה, שלבו להילוך נמוך בצורה חלקה, ועל המצמד לחצו לאט מהרגיל. הימנעו משינויים פתאומיים של המצערת. שינויים במצערת חייבים להתבצע בהדרגה. אם אתם בהילוך גבוה והמנוע בסל"ד נמוך יחסית, אין בעיה להניח לבלמים ולתת למנוע לעשות את העבודה, ולהאט את האופנוע לקראת פנייה או בצמתים. השתדלו לא להיכנס לשלוליות עמוקות אשר בהן קל לאבד את השליטה.
בדקות הראשונות שהגשם יורד נוצרת בוצה. פרט לאבק, כלי רכב הנעים על הכבישים משאירים עליהם לאורך זמן טיפות שמן, נוזל בלמים ודלק, ומי הגשמים מתערבבים עם כל המזהמים האלה והופכים לבוצה. הטוב ביותר יהיה לעצור למספר דקות, ואם הדבר אינו מתאפשר, האטו ורכבו בזהירות יתרה.
התנהגות: שעות הלילה הן בדרך כלל השעות שבהן יוצאים לבלות. בעיקר בשעות האלו, אתם עלולים להיתקל ברכב שנראה כמו סוללה מוטענת באדרנלין. אם אתם נתקלים בנהג מכונית שרוצה להשוויץ מול חבריו והופך אתכם ל"שעשוע" שלו, עליכם להישאר רגועים ולהימנע מלהגיב. כרוכבי אופנוע, אתם הרבה יותר חשופים לסכנות מאשר נהגי מכונית, ואינכם רוצים להיפגע.
הכותב הינו הנדסאי רכב