מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משאיות
לעמוד קודם

ייצור סדרתי של משאיות חשמליות

מרבית יצרני המשאיות החשמליות האירופים עוברים לייצור סדרתי ומקימים פסי ייצור שיאפשרו היקפים גדולים. מאחר שחלק מפסי הייצור מודולריים ומעורבים, אפשר לייצר משאיות חשמליות ומשאיות דיזל בפס הרכבה אחד

יצחק דוידוף |  
05/05/2025
זמן קריאה: 10 דק'

ייצור סדרתי של משאיות חשמליות? עד לא מזמן זה נשמע כמו רעיון עתידני. אף שוולוו הייתה בין הראשונות שפתחו בייצור כזה, ההיקף היה מצומצם בלבד, והתחושה הרווחת הייתה שהשוק האירופי עדיין אינו בשל למעבר הזה. היו לכך סיבות רבות ומגוונות: החל בטכנולוגיה חדשה שאינה מוכרת, דרך מגבלות בטווחי הנסיעה והצורך להטעין את המשאית בלילה ולעיתים במהלך יום העבודה, וכלה בשאלת שוויה הצפוי של משאית חשמלית כמשומשת. במציאות שבה תשתית עמדות הטעינה למשאיות עדיין מדשדשת, המעבר לכלי רכב חשמליים נתפס כמהלך מאתגר במיוחד, שרוב חברות התובלה יימנעו ממנו.

גם מה שמתרחש בשוק הרכב הפרטי החשמלי באירופה אינו מעודד. הצרכן האירופי נוהג לבחון רכב במונחים של נוחות ושימושיות יומיומית, ורבים אינם משתכנעים מהמעבר לחשמל. על אף תחזיות אופטימיות של עלייה בביקוש, דווקא בשנתיים האחרונות ניכרת ירידה במכירות של רכבים חשמליים. יותר ויותר צרכנים "מצביעים ברגליים" וחוזרים לרכוש רכבי בנזין, שנחשבים אמינים ומוכרים יותר.

מגמה זו היא אתגר של ממש ליצרני הרכב, המחויבים לעמוד ביעדים סביבתיים מחמירים של האיחוד האירופי, ובראשם פליטת CO₂ ממוצעת של 93 גרם לקילומטר נסיעה. אלא שהבעיה אינה בהיעדר דגמים חשמליים - ההיצע קיים ואף מתרחב - אלא בירידה בביקוש.

נחזור לתחום המשאיות. בשנה האחרונה נראה שהתמונה משתנה באופן מובהק. יותר ויותר יצרנים מדווחים על הקמה של קווי ייצור סדרתיים של משאיות חשמליות. מה שהיה עד לא מזמן תהליך ניסיוני והצהרתי, נהפך למציאות תעשייתית. מספר יצרנים גדולים ביצעו לאחרונה צעדים מהותיים, חלקם אפילו מהפכניים, כדי לקדם את הניידות החשמלית גם בתחום התחבורה הכבדה.

להלן פירוט מקוצר אך מקיף של ההתפתחויות המרכזיות בשוק החשמלי של המשאיות, כפי שמתרחשות כעת ממש על פסי הייצור באירופה ובצפון אמריקה.

וולוו: ייצור נרחב ודגמים מותאמים אישית

וולוו משאיות הייתה ונותרה שחקן מרכזי בענף, עם ייצור סדרתי מבוסס ומגוון רחב של דגמי משאיות חשמליות. לחברה מיתקני ייצור באירופה ובארצות הברית, והיא ממשיכה לחזק את מעמדה כחלוצה בתחום התחבורה הכבדה החשמלית.

בשנתיים האחרונות, חטיבת המשאיות של וולוו הרחיבה מאוד את סל הדגמים שלה, תוך השקת משאיות חדשות המותאמות לעבודה עירונית ולתחבורה נקייה. הדגמים החדשים מאפשרים פעילות שקטה וללא פליטות מזהמות, ומעניקים ללקוחות פתרונות מותאמים למגוון משימות תחבורתיות, מהובלה עירונית קלה ועד שימושים תעשייתיים כבדים.

פריצת הדרך הגדולה הייתה השקת גרסאות חשמליות של דגמי וולוו FH, וולוו FM ווולוו FMX - שלוש משאיות כבדות במיוחד, שיכולות לפעול במשקל כולל של עד 44 טונות (לפי התקינה האירופית). דגמים אלה הם כשני שלישים מהמכירות העולמיות של החברה, ולכן המעבר שלהם להנעה חשמלית היה צעד אסטרטגי בעל משמעות.

הייצור הסדרתי של הדגמים הכבדים מתבצע במפעל Tuve בגטבורג שבשוודיה ובמפעל גנט שבבלגיה. לאחרונה נוספו פסי ייצור גם במפעלים בליין-וויל שבצרפת וב-New River Valley שבארה"ב. וולוו נקטה גישה ייחודית כאשר בחרה לשלב את ייצור המשאיות החשמליות באותם קווי הרכבה של הדגמים הקונוונציונליים. כך היא מצליחה לשמר רמות גבוהות של גמישות תפעולית, לייעל את התהליכים ולצמצם עלויות.

את הסוללות לכלי הרכב החשמליים של וולוו מספק מפעל הרכבת המצברים החדש בגנט. יתרון נוסף של החברה הוא האפשרות להתאים את המפרט הטכני של כל משאית לצורכי הלקוח, כולל סוג הסוללה, תצורת השלדה ותא הנהג. הדבר מאפשר התאמה אישית של המשאית לייעודה: הפצת סחורות, איסוף אשפה, עבודות בנייה ועוד.

למשאיות החשמליות של וולוו קיבולת סוללה בטווח שבין 180 ל־540 קוט"ש. מבחר זה מספק גמישות רחבה: ככל שמספר הסוללות קטן, כך המשקל העצמי של המשאית יורד ויכולת נשיאת המטען גדלה.

המשאיות ניתנות לקונפיגורציה לפי הנתונים האלה: קו הנעה בהספק של 490 קילוואט, יחידת הנעה בת שלושה מנועים חשמליים, 5 או 6 סוללות (540-450 קוט"ש), תאי נהג מסוג Sleeper, High או X-High Sleeper, בסיס גלגלים בין 4,300 ל־6,700 מ"מ ותצורות סרן מגוונות - 4x2, 6x4, 6x2 ו-8x4. אפשר גם לשלב מערכות PTO חשמליות, PTO מכניות או שילוב אלקטרו-מכני.

כל המערך הזה מתוכנן כדי לאפשר למשתמש ליהנות מפונקציונליות זהה לזו של משאית דיזל, אך עם אפס פליטות ופעולה שקטה בהרבה. המהלך רחב היקף, ווולוו רואה בו חלק מיעד אסטרטגי: עד שנת 2030 מחצית מהמשאיות שהחברה תמכור ברחבי העולם יהיו חשמליות.

 

לרנו נתוני מסירה מרשימים

גם רנו משאיות הצטרפה לגל הייצור הסדרתי של משאיות חשמליות, והיא מדווחת על נתוני מסירה מרשימים: בשנת 2024 נמסרו באירופה 1,628 כלי רכב חשמליים מתוצרתה, מתוכם 1,003 משאיות בינוניות וכבדות ו-625 רכבים מסחריים קלים. בפלח השוק של משאיות שמשקלן יותר מ-16 טונות הצליחה החברה להגדיל את נתח השוק שלה בנקודת אחוז אחת ולהגיע ל־24.2%.

העלייה בביקוש ניכרת גם במספר ההזמנות: בשנת 2024 נרשמה עלייה של 36% בכמות ההזמנות למשאיות חשמליות, והמספר חצה את רף ה-2,000 יחידות. לפי התחזיות של רנו, המומנטום צפוי להימשך גם בשנת 2025.

היצרנית הצרפתית מתכננת השנה להרחיב את טווחי הנסיעה עם השקה מתוכננת של יחידת תומך חשמלי חדשה שתספק טווח פעולה מורחב של עד 600 קילומטרים. דגם זה צפוי לשמש מענה לצרכים הגוברים בתחום התחבורה הבינעירונית והאזורית.

בהתאם לגישתה האסטרטגית, רנו מדגישה את חשיבות יצירת התנאים הדרושים לאימוץ נרחב של משאיות חשמליות: עידוד הביקוש באמצעות העדפה במכרזים ציבוריים למשאיות נקיות, הפחתת פערי העלות הכוללת (TCO) בין משאיות חשמליות למשאיות דיזל, ותמריצים ממשלתיים כגון סובסידיות לרכישה או הקלות בשימוש.

החברה ממליצה על צעדים נוספים שישפרו את כדאיות המעבר: תעריפי אגרה מועדפים, אישור לשעות נסיעה מורחבות בתוך ערים, האצת פריסת תשתיות טעינה ציבוריות ופרטיות, חיזוק רשתות החשמל הלאומיות במדינות האיחוד וצמצום הבירוקרטיה הכרוכה בהקמה ובהפעלה של עמדות טעינה.

 

ייצור סדרתי של מאן eTruck

במאן (MAN), יצרנית המשאיות הגרמנית אישרו, כי לפני מספר שבועות החל הייצור הסדרתי של דגמי eTruck החשמליים. ההשקה בוצעה כאשר ברקע כבר נרשם צבר הזמנות מרשים של כ־2,800 יחידות עוד לפני שיצאה המשאית הראשונה מקו הייצור. בחברה מעריכים, כי השנה הנוכחית תהיה נקודת מפנה קריטית באימוץ משאיות חשמליות ברחבי אירופה.

בד בבד מאן מקדמת פריסת תשתיות בקנה מידה רחב. עד סוף 2025 מתוכננת הקמה של יותר מ־1,000 עמדות טעינה ייעודיות למשאיות, לפחות 80 מהן יוקמו בשיתוף חברת E.ON במרכזי השירות של מאן. הרשת הראשונית הזאת כבר מאפשרת תנועה בצירים בינעירוניים מרכזיים.

מעבר להיבט התשתיתי, מאן משקיעה גם בליווי מקצועי של לקוחות המעוניינים לעבור לניידות חשמלית. כ־100 מומחים, המכונים "eMobility Champions", הוכשרו ברחבי אירופה ומלווים לקוחות בכל שלבי המעבר: מתכנון צי ועד תשתית טעינה מותאמת. באמצעות כלים כגון מפות לוויין, לקוחות יכולים לתכנן סידור מדויק של מפרצי טעינה באתרי החברה, כולל סידורים של עמדות טוריות, מקבילות או בסידור אדרה.

אחד השירותים המרכזיים שמאן מציעה הוא מערכת Charge&Go - פתרון כולל לטעינה ציבורית הכולל איתור תחנות, מבנה מחירים ברור ואמצעי תשלום פשוט. היעד: להפוך את טעינת המשאית לחוויה נגישה, שקופה ונוחה.

לצד פעילות זו מאן מסיימת להקים בנירנברג מפעל חדש לייצור סוללות. המהלך האסטרטגי הופך אותה ליצרנית הרכב המסחרי הראשונה בגרמניה שמחזיקה קו ייצור סדרתי של סוללות בבעלותה.

הייצור הנוכחי של משאיות חשמליות נעשה במודל משולב, כלומר באותו פס ייצור מורכבות הן משאיות חשמליות והן משאיות קונוונציונליות. מאחורי המהלך עומד עיקרון של שימוש ברכיבים מודולריים - שלדה וחיווט אחידים - שאפשר לשלב בהם מנוע דיזל או מערכת הנעה חשמלית, לפי הצורך. אתגר זה הצריך התאמות טכנולוגיות ממשיות לצד הכשרה של כ־2,000 עובדים במפעלי מאן במינכן.

בשלב זה לחברה שני דגמים חשמליים עיקריים: מאן eTGX עם טווח של כ־500 ק"מ, מתאים לחלוקה עירונית ואזורית; מאן eTGS עם טווח של כ־750 ק"מ, מיועד להובלה אזורית לטווחים בינוניים.

לצד ההשקעה בהנעה מבוססת סוללות, מהנדסי מאן ממשיכים במחקר הנעה מבוססת תאי דלק (מימן), אך בטווח הזמן הקרוב ימשיכו להתמקד במשאיות חשמליות על בסיס סוללות, עם הרחבת הייצור הן של הרכב עצמו והן של הסוללות.

 

סקניה משקיעה במשאיות חשמליות

בקבוצת סקניה התקבלה לפני כשנתיים החלטה אסטרטגית להשקיע משאבים ניכרים בפיתוח משאיות חשמליות. לשם מימון המהלך הנפיקה החברה איגרות חוב ירוקות בהיקף של שלושה מיליארד קרונות שוודיות - סכום השווה למיליארד שקלים בערך. האג"ח זכו להתעניינות רבה בקרב משקיעים, וההכנסות שימשו להשקעות נוספות בפיתוח רכבים חשמליים מבוססי סוללה.

משאיות חשמליות לתחבורה אזורית מיוצרות באופן סדרתי במפעל החברה בסודרטליה שבשוודיה. לצורך כך פתחה סקניה מפעל חדש להרכבת סוללות - גם הוא בסודרטליה - הממוקם סמוך לקו הייצור הראשי, כדי לאפשר יעילות לוגיסטית ותפעולית מרבית.

סקניה פועלת במרץ להרחבת היקף הייצור, כולל פיתוח דגמים חדשים המיועדים לנסיעות ארוכות טווח. המשאיות החשמליות של החברה זמינות כיום עם תאי נהג מדגמים R ו-S, המעניקים ללקוחות מגוון של תפוקות כוח והתאמות ייעודיות.

לצד ההיבטים ההנדסיים והתפעוליים, החברה מקפידה לעמוד בדרישות הרגולציה של האיחוד האירופי, בכלל זה תקני אבטחת סייבר חדשים בתחום התחבורה הכבדה.

היעד המרכזי שהציבה לעצמה סקניה הוא ש־50% ממכירותיה עד שנת 2030 יהיו של כלי רכב חשמליים. לשם כך היא מיישמת מדיניות עקבית של השקעה בתשתיות ייצור ייעודיות, הגדלת היצע הדגמים והיערכות כוללת להובלה נקייה.

למעשה, סקניה נמצאת כיום בעיצומו של תהליך בעל משמעות של מעבר לייצור סדרתי של משאיות חשמליות, והיא ממקדת את מרב המאמצים בהרחבה של המגוון והיקף הייצור מתוך ראייה אסטרטגית ברורה לעתיד התחבורה הכבדה.

 

לדאף מפעל חדש

חטיבת המשאיות של דאף הרחיבה בשנים האחרונות את מערך הייצור שלה במידה רבה עם הקמתו של מפעל חדש להרכבת משאיות חשמליות באיינדהובן שבהולנד. הייצור הסדרתי של הדור החדש של הדגמים החשמליים DAF XD ו־XF Electric החל בשלהי 2023. למשאיות אלו טווח נסיעה של יותר מ־500 קילומטרים.

המשאיות מורכבות בפס הרכבה ייעודי שהוקם לצורך כך והשלמתו ארכה 18 חודשים בלבד. בדאף צופים שהיקף הייצור יגיע לאלפי יחידות בשנה, בהתאם לקצב הגידול בביקוש.

הבסיס הטכני של כל משאית חשמלית של דאף מכונה glider - שלדה עם תא נהג וללא מערכת הנעה. שלדה זו מיוצרת בקו הייצור הראשי, ולאחר מכן מובנית מחדש במשאית חשמלית בשמונה שלבי הרכבה. תהליך זה מתבצע בעבור הדגמים XD ו־XF בצירופים של שניים או שלושה סרנים, לפי דרישות הלקוח.

במפעל החדש פועלים למעשה שני פסי ייצור: פס אחד להרכבת המשאיות עצמן, ופס נפרד להרכבת מארזי הסוללות. רכיבי המתח הגבוה, כולל הסוללות וקווי ההנעה החשמליים, מותקנים על השלדה בפס הראשי. בסיום ההרכבה מבוצעות בדיקות מקיפות לאימות תקינותה המלאה של המשאית.

בדומה לשאר מוצרי דאף, גם המשאיות החשמליות מותאמות אישית למפרט שקובע הלקוח. לשם כך קווי ההנעה מודולריים לחלוטין. אפשר לבחור בין שני מנועים חשמליים מדגם PACCAR EX הזמינים בשישה דירוגי ביצועים, ולהרכיב את הסוללות במיקומים משתנים על השלדה - לפי הצרכים של בוני המרכבים.

הדגמים XD ו־XF Electric זמינים בהספקים שבין 170 ל־350 קילוואט (210 עד 480 כוחות סוס) וניתנים להתאמה למגוון משימות. גם הסוללות מוצעות בגישה מודולרית: בחבילה הקטנה שני "מיתרים" עם קיבולת של 210 קוט"ש וטווח של עד 200 ק"מ, ובחבילה הגדולה חמישה מיתרים בקיבולת כוללת של 525 קוט"ש, עם טווח של יותר מ-500 ק"מ. את הסוללות הגדולות אפשר לטעון מ־0% ל־80% בתוך כ־45 דקות בלבד באמצעות טעינה מהירה.

בלב הפעילות החשמלית החדשה של דאף נמצא גם דגם DAF XB Electric - משאית חשמלית חדשה שסיימה בהצלחה סדרת בדיקות מקיפה ונכנסה לאחרונה לייצור סדרתי. דגם זה מוצע במגוון תצורות של שלדה וסוללות כדי להתאים לצרכים המגוונים בשוק ההובלה העירונית והאזורית.

כל המשאיות החשמליות של דאף מבוססות על טכנולוגיית סוללות מסוג LFP (ליתיום-ברזל-פוספט) המאפשרת קיבולת גבוהה יחסית לנפח ולמשקל של המצבר והמשפרת את היעילות האנרגטית של הכלי כולו.

 

מרצדס: דגם חשמלי בקווי ייצור קונוונציונליים

גם מרצדס, יצרנית המשאיות המובילה בעולם, הצטרפה לגל המעבר לחשמל, עם תחילת הייצור הסדרתי של משאית הדגל החשמלית מרצדס eActros 600. המשאית מיוצרת במפעל החברה בעיר Wörth שבגרמניה - אחד ממוקדי הייצור המרכזיים של מרצדס בתחום הרכב הכבד.

למשאית סוללות בהספק של 600 קילוואט וטווח נסיעה של כ־500 קילומטרים בטעינה אחת. תכנון הדגם מאפשר נהיגה רציפה של יותר מ-1,000 קילומטרים ביום באמצעות טעינה בהפסקות החובה של הנהגים על פי חוק. המשאית מתאימה במיוחד להובלות למרחקים ארוכים ומייצגת קפיצת מדרגה בטכנולוגיה של מרצדס בתחום החשמלי.

כמו במקרים אחרים, מרצדס בחרה לשלב את ייצור הדגם החשמלי בקווי הייצור של המשאיות הקונוונציונליות. הדבר מאפשר ניצול מיטבי של תשתיות וציוד ומגביר את היעילות הכללית של תהליך ההרכבה.

רכיבים נוספים של eActros 600 מיוצרים במפעלי החברה בערים מנהיים, קאסל וגאגנאו. משאיות ראשונות נמסרו ללקוחות כבר ברבעון האחרון של 2024. הדגם זכה בתואר היוקרתי "משאית השנה 2024" - הישג שממחיש את עוצמת החדשנות של מרצדס בתחום.

מרצדס גם ממשיכה בייצור הסדרתי של הדגמים eActros 300 ו־eActros 400, המתאימים למשימות עירוניות ואזוריות ומיוצרים במפעל Aksaray שבטורקיה. דגמים אלה ממלאים תפקיד מפתח בפתרונות הפצה במרחבים אורבניים תוך שמירה על רמות רעש ופליטות נמוכות במיוחד.

מרצדס מייצרת גם תומך חשמלי מדגם eActros 300 שתואם לתומכים הנפוצים באירופה. התכנון מביא בחשבון את מגבלות האורך המרבי של שילוב תומך-נתמך, והוא מבוסס על אותה טכנולוגיה של דגמי eActros הקודמים. שלוש סוללות, כל אחת בקיבולת של 112 קוט"ש, מספקות טווח כולל של עד 220 ק"מ. טעינה מהירה של התומך - מ־20% ל־80% - מתבצעת תוך מעט יותר משעה באמצעות זרם טעינה של 400 אמפר בעמדת DC סטנדרטית.

מרצדס ביצעה סדרת מבחנים נרחבת למשאיות החשמליות שלה. eActros 600 עברה בהצלחה מסע מבחן של 3,000 קילומטרים שכלל את מעבר ארלברג באוסטריה ונסיעה בדרכים הרריות בטורקיה ובמדינות הבלקן, כולל קטעים בגובה של יותר מ־1,800 מטר מעל פני הים.

הסוללות של דגמי eActros מורכבות משלוש חבילות בדגם 300 ומארבע חבילות בדגם 400. לכל חבילה קיבולת של 112 קוט"ש. eActros 400 מגיע לטווח נסיעה של עד 400 קילומטרים. ליחידת ההנעה סרן קשיח חשמלי עם שני מנועים משולבים ותיבת הילוכים דו־הילוכית. המנועים מקוררי נוזל ומספקים תפוקה רציפה של 330 קילוואט וביצועי שיא של 400 קילוואט. המשאית גם תומכת בבלימה רגנרטיבית - אנרגיית הבלימה מומרת לחשמל ומוזרמת חזרה לסוללות, לטובת שימוש נוסף בנהיגה.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן