בקשה לתביעה ייצוגית: צבע הרכב מתקלף
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד נגד יצרנית הרכבים MAZDA MOTOR CORPORATION והיבואנית המורשה והבלעדית של רכבי מאזדה בישראל, חברת דלק מוטורס. עניינה של הבקשה הוא בפגם בייצור כלי רכב מדגם MAZDA CX-5 משנת ייצור 2012 ואילך, שבגינו כעבור שנים אחדות מהמועד שבו יוצרו כלי הרכב, וללא התערבות "גורם זר" (תאונה, חבלה, לשלשת ציפורים וכיו"ב), ואף לא כחלק מן הבלאי הסביר והרגיל של הרכב, מתקלף הצבע של הרכב במוקדים רבים, בהם מכסה המנוע, מראות הרכב, כנפי הרכב והדלתות, באופן ניכר ובולט לעין. בבקשה נטען, כי התופעה נובעת מפגם בהליך הייצור והצביעה של כלי הרכב.
הופעת קילופי צבע ברכבים "צעירים" היא חריגה, ואינה מאפיינת כלי רכב מסוג דומה המיוצרים על ידי יצרנים אחרים, בפרט כאשר הצבע מתקלף במלואו, ולא רק שכבת הלכה החיצונית. עוד מציין המבקש, איליה בורודין תושב נתניה, כי רכבו (MAZDA CX-5) נבדק במכון בדיקה מוסמך, ותוצאות הבדיקה מלמדות על "פגם יצרן" שהביא לקילופי הצבע. כמו כן היקפה הרחב של התופעה מלמד שמדובר בתוצאה של פגם בייצור.
מפרסומים ברשת עולה, כי היבואנית נוקטת מדיניות של "אחריות נסתרת", שהיא פרקטיקה אסורה הרווחת בעיקר בקרב יצרני כלי הרכב, ולפיה במקרה שאותרה תקלה רוחבית, נוקטות היצרניות מדיניות של נשיאה בעלות התקלה כולה או חלקה תחת שמות מכובסים, שהמשותף להם הוא שהנשיאה באחריות נעשית תוך הסתרת עצם קיומה של מדיניות הכיסוי והקריטריונים להפעלתה מבעלי הרכבים.
בבקשה נטען, כי קילופי הצבע המופיעים בכלי הרכב גורמים לחברי הקבוצה המיוצגת נזקים ממוניים ובלתי ממוניים, בלי למצות את עלות התיקון של קילופי הצבע שבהם נאלצים לשאת בעלי כלי הרכב, את ירידת הערך הנגרמת לרכב בשוק בשל צביעה שאינה מקורית ואת התחושות השליליות והפגיעה באוטונומיה של מי ששילם ממיטב כספו בעבור רכב תקין בשעה שהוא פגום.