עתירה: חסימת דרכי גישה למתחם תדלוק
החברות דחף דלק ודור אלון אנרגיה בישראל (1988) מבקשות מבית המשפט להורות, כי דרך הגישה העיקרית והמרכזית למתחם תחנת התדלוק בכניסה המזרחית לנתב"ג לא תיסגר לפני ביצוע הפתרון החלופי שלפיו ייסלל מעקף זמני שיאפשר גישה למתחם.
בעתירה שהוגשה נגד נתיבי-ישראל החברה הלאומית לתשתיות תחבורה נטען, כי חברת דחף דלק היא בעלת הזכויות במקרקעין הממוקמים בצמידות לנמל התעופה בן גוריון, וכי במקרקעין ששטחם כ-11 דונם קיימים תחנת תדלוק של דור אלון וחנות הנוחות אלונית של החברה, שירותי רחיצה לכלי רכב, שירות פנצ'ריה וכן עסקים מסחריים נוספים כגון חשמלאות רכב, חניון ומסעדה.
לטענת העותרות, בשנת 2024 מתוכננות להתבצע באזור עבודות להקמת מחלף בצומת אל על במקום הצומת הקיים, וזאת כחלק מעבודות תשתית של הסטת מסילת הרכבת מזרחה. הוראות התוכנית מחייבות את חברת נתיבי ישראל לשמור במהלך תקופת הביניים על תפקוד מתחם תחנת התדלוק דור אלון, ואכן החברה הציעה פתרון זמני בדמות גישה חלופית למתחם.
לאחר פרק זמן ממושך הגיעו הצדדים להבנות בנושא, אלא שאז, בחוסר סמכות ובחוסר סבירות קיצוני, הודיעה נתיבי ישראל באופן חד-צדדי על ביטול הפתרון החלופי. כך נוצר לטענת העותרות מצב בלתי מתקבל על הדעת, שבו תחנת תדלוק ומתחם מסחרי נותרים ללא דרך הגישה העיקרית אליהם. פירושו של דבר פגיעה עצומה וקרדינלית בפעילות של מתחם תחנת התדלוק תוך גרימת נזקים עצומים.
לעתירה מצורפת חוות דעת של יועץ מטעם העותרות, יוסי צדיק, כלכלן ושמאי מקרקעין המעריך את היקף הפגיעה בשל ביטול הפתרון החלופי והיעדר האפקטיביות של גישה לתחנת התדלוק בתקופת הביניים, באובדן הכנסות של מאות אלפי שקלים לחודש ובמיליוני שקלים לתקופת הביניים, שבה לא תתאפשר תנועה בין צומת אל על מזרחה לכיוון הכניסה המזרחית לנתב"ג.
אשר על כן מתבקש בית המשפט להיעתר לבקשת העותרות להבטחת שמירה על הפעילות המתחם של תחנת התדלוק גם בזמן ביצוע עבודות התשתית באזור.