תביעה ייצוגית: פגיעה בתחרות בתחנות תדלוק
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד נגד חברת פז. נטען לפרקטיקה פסולה הפוגעת בתחרות בענף הדלק, על דרך של עריכת הסדרים כובלים אנכיים או אופקיים עם בעלי תחנות תדלוק או בעלי מקרקעין של תחנות תדלוק או מפעילי תחנות תדלוק, אשר הביאו להפחתת התחרות ופגיעה בה.
בבקשה נאמר, כי הגשתה מתאפשרת על רקע פרסום דו"ח של רשות התחרות בסוגיית התחרות בין תחנות התדלוק והשפעתה על המחירים. בין היתר עולה מן הדו"ח האמור, כי מארג הסכמים בין פז לבין בעלי תחנות תדלוק או בעלי מקרקעין של תחנות תדלוק או מפעילי תחנות תדלוק, מאפשר לפז לשלוט אפקטיבית על המחירים של התזקיקים הנמכרים בתחנות התדלוק אשר היא או המקרקעין שלה אינם בבעלותה. זאת בדרך של הפעלה ישירה של התחנה על ידי פז, או בדרך של הסכם בלעדיות לרכישת התזקיקים, כך שפז יכולה לשלוט על מחיריהם ולסכל הורדות מחירים.
הדו"ח נועד לסייע בקידום החקיקה התחרותית בענף, המתעכבת כבר מספר שנים. עוד עולה ממנו, כי פז חתמה על הסכמים לטווח של 6 שנים או יותר, הקושרים אותה לתחנת תדלוק בקשרי בעלות, שכירות, חכירת משנה, הפעלה או אספקה בלעדית של תזקיקים, למרות שהתחנה או המקרקעין שבהם היא נמצאת אינן בבעלותה של פז.
הסדרים אלה, נטען בבקשה, הם הסדרים כובלים, אשר הביאו לכך שבתחנות התדלוק הצרכנים נדרשו לרכוש בנזין וסולר במחיר גבוה מכפי שהיו רוכשים אילו היו התחנות האלו מופעלות על ידי אחת מחברות הדלק הקטנות.
בבקשה מצוין, כי מחירי הבנזין אמנם מפוקחים על ידי המדינה כמחיר מרבי, אך התחרות המקומית הייתה מובילה לירידת מחירים. אפשרות זו נבלמה בשל מארג ההסכמים הכובלים והלא חוקיים שנכרתו על ידי פז.
לטענת המבקש, יורם כסלו, כפועל יוצא מפרקטיקות פסולות אלו מצידה של פז, אשר הצליחה לקבע שליטה אפקטיבית במחירי התזקיקים בתחנות אשר הן או המקרקעין שלהן אינם בבעלותה, היא הביאה להפחתת התחרות. פועל יוצא מכך הוא פגיעה בצרכנים הרוכשים ממנה מוצרי דלק והנדרשים לשלם בעבורם מחירים גבוהים יותר מכפי שהיו משלמים בסביבה תחרותית ואצל חברות הדלק הקטנות. כל זאת מאחר שפז מפרה את הוראות חוק התחרות הכלכלית.
פז היא הבעלים של 140 תחנות תדלוק בישראל וקשורה עם 158 בעלי קרקע שעליה ממוקמות תחנות תדלוק בהסכמים ארוכי טווח, שלפיהם יימכרו בתחנות אלו רק מוצרי דלק שלה, כך על פי ממצאי רשות התחרות.
בישראל נמכרים בממוצע מדי חודש יותר מ-300 מיליון ליטרים של דלק. בנזין הוא כ-70% מכמות זו.

