תביעה ייצוגית: תקלה ברכיב SOS בסקודה
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד נגד החברה הצ'כית סקודה (SKODA AUTO) ונציגתה בישראל, חברת צ'מפיון מוטורס מבני ברק. נטען לתקלה ברכיב הבטיחותי SOS (כפתור אשר בעת תאונה מאפשר חיוג לשירותי ההצלה, ואשר חובה להתקיים ברכב לפי דיני האיחוד האירופי) ברכבים סקודה קאמיק וסקודה סקאלה.
בבקשה נאמר, כי התקלה האמורה גורמת שיבושים במערכות הרכב, בהן מולטימדיה, מיזוג אוויר, מצלמת רוורס ומערכות שמע. לטענת המבקשים, פוקרא רובא, יצחק אביבי וירחי סורין זוהר, SKODA וצ'מפיון מוטורס היו מודעות היטב לתקלה ברכבים שמכרו, ואף בוצע ריקול במדינות אירופה כדי לתקנה, אולם בחרו למכור את הרכבים האמורים בכל זאת (למיטב ידיעת המבקשים, מתחילת שנת 2020).
גרוע מכך, הן נמנעו מתיקון התקלות אצל הלקוחות, תוך שאלה מטורטרים פעם אחר פעם למרכזי השירות לשווא, שכן הן אינן מתקנות את התקלה באופן מקצועי, ונמנעות מאחזקת מלאי מספיק של חלפים. לדברי המבקשים, התקלה חוזרת על עצמה פעם אחר פעם, וכאשר היא מתגלה, בדרך כלל מופיעה הודעה שלפיה מנגנון ה-SOS אינו עובד ויש לגשת למוסך.
עקב התקלה נגרמים נזקים נוספים: מערכת המולטימדיה מושבתת באופן מלא או חלקי, אי אפשר לשמוע שיחות או לא שומעים את בעל הרכב, המזגן אינו עובד או מצלמות הרוורס מושבתות. לטענת המבקשים, בעת שיווק הרכבים ידעו המשיבות על אודות התקלה האמורה, אך לא עשו דבר ולא טרחו לתקנה.
המשיבות, נטען בבקשה, מטרטרות את הלקוחות למרכזי השירות, ובכל פעם מתבצע "עדכון תוכנה" או מוחלף רכיב כלשהו, או שהן פשוט "מנערות" את הלקוחות בטענות שווא או גורמות להם להמתין שבועות וחודשים להזמנת רכיבים שאינם מצויים במלאי. התקלה שבה וחוזרת, וחלק גדול מהלקוחות הגיע לכדי ייאוש, עד כדי מכירת רכביהם אך ורק בשל התקלה האמורה. המבקשים טוענים, כי מדובר בהתרשלות הן בייצור הרכבים הן בשיווקם, ובמיוחד בטיפול בתקלה.
לדברי המבקשים, לחברי הקבוצה המיוצגת נגרמו נזקים ממשיים, בכללם עוגמת נפש ובזבוז זמן, והכול תוך פגיעה של ממש בשימוש התקין ברכביהם החדשים.