מגהמה - ציי רכב
כתבות
מיסוי ונתוני ענף הרכב
לעמוד קודם

רשות המיסים: מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב 2020-2019 - מיסוי ירוק

סקירת ענף הרכב השנתית של רשות המיסים - חלק ה'*

24/11/2021
זמן קריאה: 4 דק'

מיסוי ירוק הוא שיטה של הטלת מס קנייה שלפיה כלי רכב מקבלים הפחתות במס לפי רמת הפליטות שלהם. שיטת מיסוי זו הופעלה באוגוסט 2009, ובמסגרתה כל כלי הרכב במשקל עד 3.5 טונות המיובאים לישראל סווגו ל-15 דרגות זיהום. נקבע שיעור מס בסיסי של 83% (במקום 72%), ובד בבד ניתן זיכוי בסכום הולך ועולה, ככל שדרגת הזיהום נמוכה יותר. דרגות זיהום נקבעות לפי ציון ירוק המחושב לכל דגם רכב על פי נתוני הפליטות שלו בחמישה סוגי מזהמים: פחמן דו-חמצני CO2, פחמן חד-חמצני CO, תחמוצות חנקן NOx, פחמימנים HC וחלקיקים נשימים PM.

בעקבות הרפורמה, בשילוב עם רפורמות נוספות בתחום הרכב (זיכוי בשל מערכות בטיחות ומס יוקרה על רכב שמחירו יותר מ-300,000 ש"ח), שיעור המס האפקטיבי על רכב נע כיום בטווח רחב שבין כ-10% ואף פחות לרכב חשמלי עם אבזור בטיחותי לבין יותר מ-100% לרכב יוקרה עם מנוע מסורתי ומזהם. כלי רכב בעלי הנעה היברידית או חשמלית הממוסים בשיעור מס מופחת, יכולים לקבל זיכוי רק בעבור מערכות בטיחות אך לא בעבור דרגת זיהום (זיכוי זה מוחלף בשיעור מס מופחת).

לוח מס' 5: דרגות זיהום, הפחתות מס קנייה, התפלגות המכירות לפי דרגות הזיהום ושיעורי מס אפקטיביים ב-2020
דרגת זיהום ציון ירוק זיכוי במס קנייה (במחירי 2021) אחוז מסך המכירות ב-2019 מס קנייה ממוצע ב-2019* אחוז מסך המכירות ב-2020 מס קנייה ממוצע ב-2020*
1 (Electric) 0 עד 50 מס קנייה 10% 0.24% 13% 0.73% 13%
2 (Plug-In) 1 עד 100 מס קנייה 30% 1.60% 24% 2.78% 29%
2 (Hybrid) 51 עד 130 מס קנייה 50% 16.47% 27% 14.18% 41%
2 הנעה רגילה 51 עד 130 16,530 0.00%   0.00%  
3 131 עד 150 15,153 3.89% 39% 4.30% 53%
4 151 עד 170 13,224 12.52% 44% 14.48% 50%
5 171 עד 175 11,572 2.61% 53% 2.67% 57%
6 176 עד 180 10,193 5.60% 56% 4.66% 57%
7 181 עד 185 9,093 6.85% 47% 7.01% 61%
8 186 עד 190 7,989 7.61% 53% 6.97% 60%
9 191 עד 195 7,163 5.28% 58% 5.67% 66%
10 196 עד 200 6,063 2.78% 64% 4.31% 69%
11 201 עד 205 5,510 5.92% 63% 5.27% 70%
12 206 עד 210 4,409 3.32% 63% 2.90% 71%
13 211 עד 220 3,581 7.14% 70% 7.45% 74%
14 221 עד 250 2,204 9.40% 73% 6.07% 78%
15 251 עד ∞ - 8.76% 80% 10.39% 82%

* מס הקנייה האפקטיבי מתחשב גם בזיכויים בגין אביזרי בטיחות ובמס יוקרה.
** בכפוף לתקרת ההטבה.
הנתונים בלוח זה מבוססים על נתוני יבוא סדיר, ללא יבוא אישי.

 

לאחרונה נקבע מתווה המיסוי של כלי רכב בעלי הנעה היברידית וחשמלית, אשר נעשים נפוצים ומבוקשים הן בזכות שינוי בתודעה הציבורית והן בזכות הוזלת הטכנולוגיה (פרטים נוספים על אודות המתווה בפרק 7 שיפורסם בימים הקרובים). בטווח ארוך תופעל שיטת מיסוי אחידה לכל כלי הרכב, ובשנה הקרובה מתוכננת החלה של מס קנייה מלא על רכב בעל הנעה היברידית רגילה.

 

תרשים מס' 5: שיעור מס קנייה אפקטיבי לפי דרגת זיהום בשנים 2020-2019

 

כחלק מהרפורמה במיסוי הירוק נקבע, כי מעת לעת תתעדכן נוסחת החישוב של הציון הירוק. זאת כדי לשמור על יעילות התמריצים ולהדביק את קצב השינויים הטכנולוגיים בעולם, אשר מפחיתים את רמת הפליטות מכלי רכב. יתרה מזו, אי התאמה של הנוסחה לשינויים בהרכב היבוא היה מביא - כפי שקרה בשנים הראשונות להפעלת הרפורמה - לירידה בלתי מבוקרת במס הקנייה האפקטיבי הממוצע, המתורגמת לעלייה בכמות כלי הרכב ולהחרפת גודש התנועה.

להלן רשימת העדכונים שבוצעו לאורך זמן בנוסחת המיסוי הירוק:

(1) נוסחת המיסוי הירוק טרם השינוי (מ-2 באוגוסט 2009 עד 31 ביולי 2013):

 

 

(2) הנוסחה לאחר העדכון הראשון, בתוקף מ-1 באוגוסט 2013 עד 31 בדצמבר 2014:

 

 

(3) הנוסחה לאחר העדכון השני, בתוקף מ-1 בינואר 2015 עד 31 בדצמבר 2016:

 

 

(4) הנוסחה לאחר העדכון השלישי, בתוקף מיום 1 בינואר 2017:

 

 

בשנת 2018 לא שונתה נוסחת המיסוי הירוק, למעט התאמות נדרשות בעבור כלי רכב שנבדקו בשיטת WLTP החדשה, שבה הרכב נבדק בתנאים שקרובים יותר לתנאי נסיעה יומיים מאשר שיטת NEDC.

בשנת 2018 יובאו לישראל כלי רכב שנבדקו לפי שתי השיטות (אחת מהן או שתיהן יחד). כדי לשמור על המוסכמות של עדכון נוסחה פעם אחת בשנתיים, נותרה באותה שנה NEDC כנוסחה העיקרית, וכלי רכב שנבדקו לפי WLTP קיבלו "פקטור" התאמה בציון הירוק - הפחתה קבועה של 35 נקודות.

(5) ב-1 באפריל 2019 עודכנה הנוסחה. העדכון כלל למעשה שתי נוסחאות, אחת בעבור הדגמים היוצאים ורכב מסחרי שנבדקו לפי השיטה הישנה, והשנייה בעבור כלי רכב שנבדקו לפי WLTP. בעבור האחרונים הופעלה הנוסחה הזו:

בעבור כלי רכב שנבדקו לפי שיטת NEDC, בעיקר כלי רכב משומשים ביבוא אישי וחלק מכלי הרכב המסחריים, הופעלה נוסחת החישוב הבאה, זהה לנוסחה העיקרית למעט הכופל:

 

 

(6) ב-1 בינואר 2021 עודכנה הנוסחה. העדכון התבסס על בדיקה מעמיקה של גובה העלויות החיצוניות מתחבורה בישראל. כעת כלל כלי הרכב לפי התקינה האירופית חייבים לעבור בדיקה בשיטת WLTP. זו הנוסחה:

 


*המידע, התרשימים והטבלאות נמסרו מרשות המיסים.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן