מגהמה - ציי רכב
מדורים
טכנולוגיות מתקדמות
לעמוד קודם

בלימה אוטומטית עוזרת לרמזורים

30/10/2025
זמן קריאה: 1 דק'

מצלמות אכיפה ברמזור אדום מלוות שנים רבות בוויכוח ציבורי: מצד אחד הן מפחיתות תאונות צד קטלניות בצמתים, מצד שני מחקרים מלמדים על עלייה בתאונות חזית־אחור שבהן נהגים בולמים בפתאומיות כדי להימנע מקנס. מחקר עדכני של המכון האמריקני לבטיחות בדרכים (IIHS) מצא, כי מערכות בלימה אוטומטית (AEB) בכלי רכב מצליחה למזער את אחת מנקודות התורפה האלו ולהגדיל את התרומה הבטיחותית הכוללת של המצלמות.

ב־2023 נהרגו בארה"ב יותר מ־1,000 בני אדם ונפצעו יותר מ־136 אלף בתאונות שגרמו נהגים שחצו צומת באור אדום. הרחבת משך האור הצהוב עשויה להפחית עבירות, אך שילוב מצלמות התגלה כיעיל בהרבה. בפילדלפיה נמצא כי הארכת הצהוב הפחיתה עבירות ב־36%, אך הוספת מצלמות הורידה אותן כמעט פי שלושה - ב־96%.

למרות היעילות, נכון להיום רק 343 קהילות ומועצות מקומיות בארה"ב מפעילות מצלמות כאלה, ומאז 2012 מספרן ירד ביותר משליש. אחת הסיבות לכך היא התנגדות ציבורית, הנשענת על מחקרים שהראו עלייה בתאונות חזית־אחור בצמתים.

ממצאי המחקר

ממצאי המחקר של IIHS, שהתבסס על 35 מחקרים קודמים ועל ניתוח נתוני תאונות מ־19 מדינות בארצות הברית, מלמדים על מגמה ברורה: כשבכלי רכב אין מערכת בלימה אוטומטית (AEB), מצלמות רמזור אדום מביאות לירידה של כ־7% בתאונות, אך גם לעלייה של 21% בתאונות חזית־אחור.

בשנת 2023, כאשר כ־28% מצי הרכב כבר צויד ב־AEB, שיעור הירידה הכולל בתאונות עלה ל־8%, והעלייה בתאונות חזית־אחור צומצמה ל־19%. הצפי לשנת 2045, שבה מרבית הרכבים יצוידו במערכת בלימה אוטומטית, מלמד על ירידה של 10% בתאונות ועל ירידה ממשית נוספת בתאונות אחוריות, לרמה של כ־14%. לצד זאת שיעור הירידה בתאונות של פציעה בעלת משמעות נותר יציב לאורך התרחישים ונע סביב 19% עד 20%.

המספרים מלמדים שהיתרונות הבולטים של מצלמות רמזור אדום - צמצום תאונות צידיות במהירויות גבוהות, שהן הקטלניות ביותר - עולים בהרבה על החיסרון היחסי של עלייה בתאונות חזית־אחור. ככל שטכנולוגיות בטיחות כגון AEB יהיו נפוצות יותר, החיסרון הזה יצטמצם, עד כדי כך שהטענה נגד שימוש במצלמות תאבד מתוקפה.

דיוויד הארקי (David Harkey), נשיא IIHS, הסביר כי מצלמות רמזור אדום הן התערבות חיונית, ו־AEB מסייעת לטפל באחת מנקודות התורפה שלהן. זה שילוב שממחיש כיצד טכנולוגיות רכב ותשתית יכולות לעבוד יחד.

החזון ברור: מצלמות אכיפה בצמתים לא יפעלו בעתיד לבדן אלא בסינרגיה עם רכבים בעלי מערכות מתקדמות כגון בלימה אוטומטית. החיבור הזה ישפר את בטיחות הדרכים, יצמצם את מספר ההרוגים והפצועים ויצדיק את השארת המצלמות פעילות.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן