מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
איגוד השמאים בישראל
לעמוד קודם

רשימת שמאים - טיוטת רשות שוק ההון

28/09/2022
זמן קריאה: 1.5 דק'

בשנת 2016, במסגרת חקיקת חוק רישוי ושירותים לענף הרכב, התחייבו משרד התחבורה ורשות שוק ההון לבטל את רשימות השמאים של חברות הביטוח כדי לנטרל את שליטת חברות הביטוח בעבודת השמאי ולהביא לשומה אובייקטיבית, מקצועית ונטולת פניות.

מאז חלפו 6 שנים, אך משרד התחבורה ורשות שוק ההון עיכבו את הוצאת התקנות לחוק, שהיו אמורות לבטל את הרשימות. לאחר שאיגוד השמאים איים להגיש עתירה והגיש מכתבי התראה טרם הגשת עתירה, הוציאה רשות שוק ההון את טיוטת התקנות.

איגוד השמאים סבור, כי טיוטת החוזר היא כניעה מוחלטת לרצון המבטחות לשלוט שליטה מוחלטת בתיקון התאונות, תוך ריסוק המעמד של שמאי הרכב ופגיעה בעצמאותם, הכול כדי להביא להורדת עלות התיקון על חשבונו של המבוטח אשר ביטח את רכבו אצל אותה מבטחת.

הרחבת מספר השמאים היא החלטה מבורכת, אך אופן יישומה שגוי ובא על חשבון עצמאות השמאי באופן שעלול להביא להטיית חוות הדעת לטובת המבטחות. נוסף על כך הקטנת עלויות התיקון באופן מלאכותי תפגע בציבור המבוטחים, וחלילה בבטיחות כלי הרכב.

העדפת מסלול של בחירה אקראית בשמאי משמעותה ריסוק של משרדי השמאים והפיכת השוק לכזה שמועסקים בו אך ורק שמאים פרילנסרים (אשר מטבע הדברים חלשים בהרבה בעמידתם מול המבטחת). בחירה כזו גם מונעת תחרות בין השמאים (על בסיס ניסיון, ותק, מחיר וכו'). בחירה רנדומלית זו המנוהלת על ידי המבטחות נוגדת את חוק חופש העיסוק של השמאים, מנוגדת לקיומו של שוק חופשי ושוללת את זכותו הבסיסית של בעל הרכב לבחור שמאי על פי העדפותיו המקצועיות.

הטויוטה מנוגדת לעמדת משרד התחבורה וסותרת את ההבטחה השלטונית שנתנה רשות שוק ההון בעצמה. הצגתה כשיפור השירות לטובת הציבור מטעה בלשון המעטה.

איגוד השמאים רואה לנכון לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי להמשיך במאבקו לפתוח את ענף תיקוני רכב לאחר תאונה לתחרות אמיתית, שבה יוכלו הצרכנים לקבל שומה אובייקטיבית ומקצועית ולהשיב את הרכב לקדמותו כמתחייב מהפוליסה.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן