מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
מועצת המובילים
לעמוד קודם

ועדת הכלכלה בדיון על התחרות בנמלים

02/03/2023
זמן קריאה: 4 דק'

ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ דוד ביטן קיימה דיון בנושא התחרות בנמלי ישראל כאמצעי לבלימת עליית המחירים של חומרי גלם למוצרי מזון, צריכה ובנייה. נציגי נמל אשדוד טענו, כי עבודת הפריקה בנמל יעילה, ואין עיכוב בפריקת המטענים, ואילו היבואנים טענו אחרת, בייחוד לגבי סחורות שמגיעות בתפזורת ולא במכולות. היו”ר ביטן: “הלקוח אומר שיש בעיה, וכולכם אומרים שאין כזאת.”

ח”כ ביטן הורה למנות יועץ מטעם הוועדה שייבחן את הצרכים לייעול הפריקה בנמל אשדוד. הוא גם דרש לקבל ממשרדי הממשלה תשובות לסוגיות וצעדים נוספים שיאפשרו את פתיחת התחרות וייעול היבוא בנמלים, בהם הסדרת המגבלה של שעות העבודה לנהגי משאיות וחידוש ההפעלה של קו הרכבת מנמל אשדוד, שהושבת לפני שנה וחצי, כמענה לבעיית שינוע הסחורות מהנמלים.

גבי בן הרוש ממועצת המובילים והמסיעים, דיבר על חוק שעות עבודה ומנוחה: “ישראל השקיעה 16 מיליארד ₪ בהקמת שני נמלים חדשים. יש במדינה שישה נמלים שעובדים 24 שעות. הנמלים האלה קולטים כ-20,000 משאיות ביום בשלוש משמרות. מתוך 12 שעות עבודה, הנהג יכול לנהוג רק 9 שעות, וכיוון שיש מחסור של אלפי נהגים, אין מי שיפעיל את הנמלים 24 שעות.”

בן הרוש פנה ליו”ר ביטן: “שאלת כמה זמן לוקח לפרוק אניית מכולות וכמה זמן לוקח לפרוק תפזורת, אבל לא שאלת מי מוציא את כל הסחורה הזאת מהנמל כשיש כזה מחסור בנהגים. המחסור נובע מהרגולציה - עיכובים במרב”ד (המכון הרפואי לבטיחות בדרכים), בעיות באזרוח רישיונות חיילים שמשתחררים ועוד.

אימצנו תקינה אירופית, בכלל זה טכוגרף דיגיטלי, אבל הוא עדיין לא יושם. כמו כן באירופה מותר 13 שעות עבודה (כולל מנוחה). יישום שני אלה יאפשר תפוקה גדולה יותר ב-10% בערך, והדבר יביא להתייעלות ולהפחתת הנזק.

המצב הנוכחי מביא אותנו להעסיק נהגים מעל גיל 70 ונהגים שמועדים לפורענות. אם מדברים על יוקר המחיה, המחסור בנהגים מביא בסופו של דבר להתייקרות חומרי גלם וסחורות.

בן הרוש המשיך: “חנ”י החליטה לצאת לפיילוט הובלה לילית בהשקעה של חמישה מיליארד ₪, אך היא מייעדת אותו רק למטען כללי. רק נמל מספנות ישראל יכול להשתתף בפיילוט הזה, כיוון שבשאר הנמלים אין עובדי מטען כללי בלילה, רק עובדי מכולות. תמוה שהפיילוט לא פתוח גם למכולות כדי לנצל את כל כוח העבודה בכל הנמלים בלילה. מדברים על יוקר מחיה, ומצד שני מבזבזים כספי ציבור על דבר לא יעיל.”

 

 

סיגלית בקראי, ייעוץ משפטי משרד התחבורה, השיבה: “אנחנו בוחנים שנים רבות את סוגיית שעות העבודה והמנוחה של נהגי התובלה. אנחנו בשיח עם ארגוני הנהגים למיניהם כדי לעשות תיקון ותיאום. זה הליך ממושך, כי יש כמה סוגים של נהגים ותחומים שונים.”

לגבי ביטול מגבלת הפתיחה של הרציפים הזמניים בנמלים חיפה ואשדוד, אמרה ברקאי: “השטחים הנוספים היו אמורים להינתן בשלב מאוחר יותר כדי לייצר תחרות הדרגתית. שרי התחבורה והאוצר הסכימו לתת את השטח לפרק זמן של שנתיים כדי לפרוק מטען כללי בשל צורך שעלה. ככל שחברה מבקשת לשנות את ההיתר שניתן לה, היא מוזמנת לפנות לשרים ואלה יבדקו אותה ויתנו תשובה. לשנות מחר בבוקר - זה לא דבר שאפשר לעשות.”

את הדיון סיכם היו”ר ביטן: “כל עלות נוספת ליבואן שנובעת מעיכוב מטענים בנמל מתגלגלת לצרכנים. צריך לפעול בכל המישורים שעלו כאן כדי לייעל את היבוא הימי ובכך לסייע להורדת יוקר המחיה. אני לא מקבל את הטענה שאין בעיה בנמל אשדוד. נמנה יועץ מטעם הוועדה שיבחן את הצרכים לייעול הפריקה בנמל.”

באשר לסוגיית שינוע הסחורות, אמר: “גם אם הפריקה יעילה ואין מי שייקח את זה הלאה, זו אותה בעיה. אני רוצה לקבל בדיון הבא התייחסות של הרכבת לעניין השבתת המסילות, וכן של משרד התחבורה לגבי תנאי העבודה של הנהגים. תשקלו לאפשר יותר שעות עבודה במקומות שמשפיעים ישירות על יוקר המחיה, כגון מי שמוביל מהנמל, אפילו באופן זמני, עד שתהיה רכבת.

נוסף על כך ביקש יו”ר הוועדה מהנמלים להגיש מסמך למשרד, שבו יפרטו את הבקשות להסרת המגבלות על הפעלת הרציפים הזמניים ואת כל הצרכים הדרושים להם כדי לפתור את הבעיות הקיימות, ולהעבירו כעותק לוועדה. באשר לבקשה של מספנות ישראל ביקש היו”ר ממשרד התחבורה לתת תשובה בתוך חודש.

עיכובים באגף המטענים במשרד התחבורה

למרות פניות חוזרות ונשנות למשרד התחבורה, דיונים וישיבות, מועצת המובילים והמסיעים ממשיכה לקבל פניות נואשות מחברות הובלה בנוגע לעיכובים בהוצאת רישיון מוביל, הכשרות חומ”ס ועוד. חוסר התפקוד של משרד התחבורה מגיע לצד מחסור מתמשך בנהגים, ויוצר מצב חירום בענף.

לדברי אחת החברות שהתלוננו על עיכוב בהנפקת רישיונות חומ”ס, המשמשת ספקית של משרד הביטחון, “הדבר עוצר את העבודה במיוחד בימים קשים אלו, מה גם שבשעת חירום חברתנו לא תוכל לבצע את העבודה לעבור משרד הביטחון.”

אנו דורשים ממשרד התחבורה להוסיף מייד כוח אדם לאגף המטענים. אם עיכובים אלה יימשכו וחברות ההובלה ימשיכו לספוג נזקים, נפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו, כולל משפטיים.

הכנס שנתי של מועצת המובילים והמסיעים

הכנס השנתי של המועצה יתקיים ביום חמישי, 30 במרס 2023, בשעה 8:30 בפלאזה עזריאלי.

לכל הפרטים, סדר היום המלא והרשמה, הקישו כאן.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן