תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה
במקרה פגשתי את אברהם ישעיהו פעמיים בחודשיים האחרונים. פעם אחת כשהוא לבש את "אדרת" המפקח ונפגשנו באחד המפעלים, ובפעם השנייה בטיול פרטי עם אשתי ברמת הגולן. בפעם הזו סיפר לי ישעיהו כי הוא מסיים את תפקידו. ניהלנו שיחת חולין קצרה ושאלתי מי מונה למחליפו. ישעיהו סיפר לי כי אכן מונה מחליף, שבשעה טובה עומד לסיים את לימודיו בקורס קציני בטיחות.
איזה יופי, מנהל מסיים, והנה כבר יש לו מחליף. היה מכרז על התפקיד? מישהו פרסם הודעה שהתפקיד התפנה? פורסמה בקשה להציג מועמדות לתפקיד? מן הסתם כל זה לא קרה. מה כן קרה? זו הפעם השנייה שממנים לתפקיד מנהל תחום הבטיחות במשרד התחבורה מנהל לא מנוסה. והתפקיד הזה דווקא מצריך הרבה ניסיון.
פעם, בזמנו של שר התחבורה ישראל קיסר, היה אירוע דומה. מונה לתפקיד מנהל שכמעט סיים את לימודיו כקצין בטיחות. זה היה "פלופ" לא קטן, אבל קציני הבטיחות בתעבורה למדו "לחיות עם הפלופ הזה" והעסק איכשהו זרם. כעבור שנים אחדות מונה מנהל חדש, אומנם מתוך המערכת, אבל היה רושם (לפחות אצלי) שהוא מונה כברירת מחדל.
אחריו מונה אברהם ישעיהו שגדל במשרד התחבורה והתמקצע כמנהל תחום מורי הנהיגה בצפון. מה הקשר למורי נהיגה? אני לא יודע, ואני לא בטוח שמי שמינה אותו ידע.
והנה היום, עוד הפעם מנהל חדש שצריך ללמוד על מערכת ענקית של פיקוח ולאסוף לעצמו ידע שאין לו מאחר שהוא מגיע היישר מספסלי המכללה. אני חלילה לא מאשים אותו, הרי מי לא יתפוס בשתי ידיים הזדמנות כזאת? אני רק שואל את עצמי היכן היו כל החכמים והמנהלים הבכירים? היכן היה איגוד קציני בטיחות? האם קולו נשמע? האם האיגוד שמייצג לדעתו את כלל קציני הבטיחות סבור שמינוי מנהל תחום בטיחות אינו נוגע לו? אינני מבין זאת.
כדי לנסות ולהבהיר עד כמה לא מעורב מנהל תחום קציני בטיחות היוצא בעבודתו המקצועית, נכנסתי לאתר משרד התחבורה. ראיתי כמה הודעות ניסח האגף, הרשומות באתר משרד התחבורה וכמה מההודעות רלוונטיות לעבודת היום-יום של קצין הבטיחות. למען הסר ספק, אני בטוח שמנהל התחום שפרש לאחרונה פרסם והנגיש הרבה יותר חומר וידע לקציני הבטיחות מזה שקדם לו.
ברצוני להבהיר, אני סבור שמקצוע קצין הבטיחות בתעבורה חשוב מאין כמותו. חייבים לתת בידי קצין הבטיחות בתעבורה סמכויות רחבות יותר מאלו שיש בידיו היום, אבל עם זה חובה לדרוש ממנו אחריות רבה יותר. המצב היום לא טוב. לצערי הרב, חלק מקציני הבטיחות בטוחים שמילוי תפקידם כקציני בטיחות בתעבורה משמעו למלא טפסים, לסדר תיקים ולבדוק את עבודת המוסך והחשבוניות. איני חושב כך.
קצין בטיחות בתעבורה חייב להימדד על פי תוצאה. המשוואה פשוטה: מספר כלי הרכב, מספר הנהגים, כמות הנסועה וכמה תאונות או אירועי תעבורה היו בחברה. קציני הבטיחות חייבים להתמקצע בסוג הרכב שעליו הם מפקחים, וכאשר התוצאות טובות, ראוי שקצין הבטיחות יתוגמל בהתאם. את המהלך הזה חייבים לקדם מנהל תחום קציני בטיחות, ההנהלה הבכירה של משרד התחבורה וגם - ובעיקר - איגוד קציני בטיחות בתעבורה.
אני מאחל למנהל החדש הצלחה רבה בתפקידו. הצלחתו היא הצלחת כולנו.