מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 496
לעמוד קודם

תביעה ייצוגית נגד סטלנטיס ודוד לובינסקי

10/01/2023
זמן קריאה: 2 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד יצרנית הרכבים ההולנדית סטלנטיס (STELLANTIS) והחברה הישראלית דוד לובינסקי מראשל"צ, יבואנית ומשווקת של דגמי הרכבים פיג'ו, סיטרואן ואופל המיוצרים על ידי החברה ההולנדית והמצוידים במנוע דיזל בנפח 1.5 ליטרים.

הבקשה הוגשה בליווי של חוות דעת מטלורגית וחוות דעת הנדסית. נטען כי כלי הרכב האמורים סובלים מתקלה רוחבית וסדרתית בשרשרת התזמון, הבאה לידי ביטוי בהתרופפות השרשרת, והמביאה לפגיעה בסנכרון מכלולי המנוע, וכפועל יוצא מכך - לבלאי מואץ של הבוכנות ושסתומי היניקה והפליטה, וכן חלקים נוספים ברכב.

לדברי  מגישי הבקשה, חברת א.ג. קורן שיווק והיסעים מרחובות ושחר בן חיים תושב העיר, היעדר הסנכרון בין מכלולי המנוע גורם לחיכוך ביניהם ולבלאי מואץ שלהם, ופוגע בהספק המנוע ובפעולתו התקינה. התקלה מתבטאת גם בשבר של שרשרת התזמון, המביא לכשל מוחלט בפעולת שסתומי הפליטה. הדבר מביא להשבתת המנוע אף תוך כדי נסיעה, ולהיעדר אפשרות להתניעו מחדש, ועלול במקרים רבים לגרום כשל בלתי הפיך למנוע, המצריך את החלפתו בשלמותו, או חלקים נרחבים ממנו.

בחוות הדעת האמורות, מציינים המבקשים, הובהר כי מקורה של התקלה הרוחבית הוא כשל בתכנון המנוע, המביא להפעלת עומס יתר על שרשרת התזמון, מעבר למה שביכולתה לספוג.

המבקשים מציינים כי בהתאם לנורמה המקובלת בענף הרכב, שרשרת התזמון היא רכיב שאמור להחזיק לאורך חיי המנוע, ולפיכך אין צורך בתחזוקה או בהחלפה של השרשרת במסגרת הטיפולים השוטפים של הרכב. על כן ברור כי הכשל בשרשרת בעניינו אינו נוגע לאופן השימוש ברכב או לשגרת התחזוקה שלו, אלא כשל שנגרם מתכנון לקוי של מערכת התזמון במנוע הרכב. במילים פשוטות: כשל סדרתי בתכנון ובייצור.

לטענת המבקשים, המשיבות, המודעות היטב לתקלה - היצרנית אף פרסמה ליבואניות המורשות, ובכללן לובינסקי, עלוני שירות המנחים את המוסכים לגבי טיפול בתקלה - אינן מודיעות לבעלי כלי הרכב על עצם קיומה של התקלה, ולפחות לשיטתן, נמצא לה פתרון בדמות "עדכון" המנוע, המבוצע באמצעות החלפת שרשרת התזמון בשרשרת עבה ועמידה יותר.

כאשר מופיעים הסימפטומים להתרחשותה של התקלה האמורה באופן שאינו מותיר למשיבות ברירה אלא לטפל בתקלה ולהחליף את שרשרת התזמון התקולה, הן מתנערות מאחריותן ואינן נושאות בעלות תיקון התקלה ובהחלפת המכלולים או המנוע בכללותו.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן