תזכיר חוק מס נסועה לרכב חשמלי ופלאג-אין
בהמשך להחלטת ממשלה בנושא תקציב המדינה לשנת 2024, משרד האוצר ורשות המיסים פרסמו להערות הציבור תזכיר חוק מס נסועה שנועד להפחית את הגודש ולעודד את השימוש בתחבורה ציבורית כדי לקבוע מיסוי בגין הנסועה השוטפת של רכבים חשמליים ופלאג-אין ורכבים שאינם מונעים על ידי בנזין וסולר. זאת ברמה דומה למס הבלו שמוטל על בנזין וסולר, ותוך הפחתת התועלות הסביבתיות של הרכבים החשמליים כגון הפחתת זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש.
הצעת החוק קובעת, כי משנת 2026 יוטל מס של 15 ₪ לכל 100 ק"מ על רכבים אלה. חבות המס תיקבע בהתאם לבדיקה שתיעשה במכון הרישוי בעת חידוש רישיון הרכב. המס ייגבה על ידי רשות המיסים. לצד מס הנסועה, רשות המיסים ומשרד האוצר מקדמים מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לרכבים חשמליים לשנים 2027-2025. המתווה נועד לשמר את התמריץ שקיים היום לקניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין מזהמים באמצעות מתן הטבה ממשית במס קנייה.
גובה המס שנקבע מתחשב ביתרונות הסביבתיים של רכבים אלה כגון הפחתת זיהום אוויר ופליטת גזי חממה, אך משקף גם את העלויות החיצוניות שמושתות על המשק בגין השימוש בהם בשל תרומתם לתאונות דרכים, לגידול בגודש בכבישים, לצורך במקומות חניה ועוד. המיסוי נועד להפנים את העלויות החיצוניות הנגרמות לחברה בשימוש ברכב חשמלי, ובתוך כך לעודד את הפחתת השימוש ברכב הפרטי ולתרום להפחתת הגודש בכבישים מצד אחד, ומצד שני לשמר את הכנסות המדינה ממיסוי על שימוש ברכבים, על רקע המעבר לשימוש ברכבים שאינם מונעים על ידי בנזין או סולר החבים בבלו.
צעד זה הוא כלי ממשי בהתמודדות הממשלה עם החמרת הגודש בכבישים בישראל, שהוא מהגבוהים ב-OECD. מעבר לכורח התחבורתי, מס הנסועה הוא אחד מצעדי הממשלה העיקריים להתמודדות עם הגירעון הפיסקלי המבני שהוחמר בעקבות מלחמת 7 באוקטובר. חיוניות חקיקת החוק הועצמה עוד יותר בשל הורדת דירוג אשראי ישראל והחשיבות בנקיטת צעדים שיגבירו את האמינות והיציבות הפיננסית של ישראל ויתרמו להורדת היחס חוב-תוצר.
רשות המיסים ומשרד האוצר רואים חשיבות רבה בקידום מהיר של החוק לצורך התמודדות עם המשבר התחבורתי ושמירה על האחריות הפיסקלית.