מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 534
לעמוד קודם

בקרוב: פתרונות תחבורה חדשניים למאבק בעומסי התנועה

18/07/2024
זמן קריאה: 2.5 דק'

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסם קריאה ליזמים בארץ ובעולם לשלוח הצעות לפתרונות חדשניים להסעת המונים, בהם רכבת על גלגלים ושאטל ימי. זאת במסגרת מחויבותה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל'), מירי רגב, למצוא פתרונות מתקדמים שיקלו את עומסי התנועה ברחבי הארץ.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסמה קול קורא לחברות התחבורה הציבורית להפעלת פיילוט לרכבת על גלגלים. בד בבד פרסמה חברת נתיבי איילון, בשיתוף חברת נמלי ישראל (חנ"י), פנייה לגורמים בינלאומיים לקבלת מידע על שאטלים ימיים להסעת המונים.

שני המסמכים נוסחו על פי מודלים הפועלים בהצלחה בעולם, והם מיועדים לתגבור התחבורה הציבורית ולמלחמה בעומסי התנועה שעלותם השנתית למשק מגיעה ל-40 מיליארד שקלים. המודלים נועדו לשפר את רמת הניידות במדינת ישראל, להביא לשינוי מהותי בהרגלי הנסיעה בתחבורה הציבורית, ולהביא לנגישות, לחדשנות וליעילות תחבורתית שתתמוך בצמיחה כלכלית וחברתית ובקיצור זמני הנסיעה בין הפריפריה למרכז הארץ.

השרה רגב: "רכבת על גלגלים ושאטל ימי הם שני נושאים חדשניים. נבחן לעומק את היתכנותם ואת תרומתם הפוטנציאלית למערכת התחבורה בישראל. זה צעד חשוב שעושה המשרד להורדת יוקר המחיה ולחיזוק הנגישות של כל תושבי ישראל. מדובר בפתרונות חדשניים המיושמים בהצלחה במקומות רבים בעולם, ובכוונתי לשלב אותם במאבק בעומסי התנועה."

הקול הקורא להפעלת שאטלים ימיים שפרסם משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון וחברת נמלי ישראל, כולל בקשה לקבלת מידע (RFI) ומופנה לחברות ספנות ישראליות ובינלאומיות, לבדיקת היתכנות להפעלת מערך שאטלים ימיים סמוך לחופי ישראל.

הפרמטרים שייבחנו הם בין השאר מהירות הכלים, קיבולת נוסעים וסוג כלי השיט. הכלים שייבחנו, בהם סנפירית ורחפת, יידרשו לשוט במהירות של 30 קשר לפחות, בתפוסה של 100 נוסעים לפחות ותוך שמירה על חוויית נסיעה נוחה ומהנה. המידע שיתקבל ייבחן לצורך אפיון ובנייה של פיילוט בחופי ישראל.

פרויקט השאטל הימי הוצע על ידי השרה רגב מתוך הבנה שלחופי ישראל מתקיימים תנאים נוחים להפעלת השאטל כ-300 ימים בשנה. פרויקטים דומים פועלים בהצלחה במדינות רבות, בהן ארה"ב, יוון וקפריסין.

המשרד פרסם קול קורא גם להפעלת רכבת על גלגלים, המכונה גם "אוטובוס רב-קיבולת" (BRT). מדובר במערכת להסעת המונים אשר נעה על כביש רגיל ללא צורך בתשתית מיוחדת כגון מסילה או מנהרה.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פנתה אל כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל בבקשה לקבל הצעות למערכות מתאימות. הצעות שיעברו את שלב הסינון הראשוני ייצאו לפיילוט במימון משרד התחבורה. את ההצעות יש להגיש עד 7 ביולי השנה.

בפיילוט רשאים להשתתף כלי רכב בעלי תקינה אירופית או אמריקנית, והוא מיועד לפעול באשכולות שבהם פועלים מפעילי תחבורה ציבורית, בקווי שירות עירוניים קיימים למשך שנתיים לפחות. כמו כן נקבע, כי על הקו לפעול בנתיב תחבורה ציבורית ב-30% מאורכו לפחות.

הפנייה כוללת כלי רכב חשמליים בלבד, עם דגש בחדשנות טכנולוגית הכוללת ניהול מידע בזמן אמת, פיקוח, שליטה ובקרה ממוחשבת ונגישות מלאה לאנשים עם מוגבלויות. במסגרת הפיילוט, הזוכים יקיימו סקרי שביעות רצון תקופתיים באופן שוטף, והמפעילים יעבירו דיווחים רציפים של תפקוד הרכב למעקב וניטור שוטף.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "השאטל הימי והרכבת על גלגלים נועדו להעלות את רמת הניידות של תושבי ישראל באמצעות שיפור של היעילות, המהירות והשירות בתחבורה הציבורית. הפחתת העומסים בדרכים ושדרוג התחבורה הציבורית יתרמו לצמיחה כלכלית וחברתית. מדובר בחשיבה חדשנית ופורצת דרך שנועדה להקל את בעיית העומסים בישראל. לאזרחי ישראל מגיע ליהנות מחיסכון בזמן, מנסיעה ללא זיהום אוויר ולהגיע ברוגע לעבודה הן במסלולי התחבורה הציבורית הקיימים והן דרך חופי הים שלנו."

 

לפרטים נוספים

 

צילום: © NYC FERRY

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן