מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 534
לעמוד קודם

מהפכה באכיפת עבירות תעבורה קלות

17/07/2024
זמן קריאה: 2.5 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה להכין לקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית בנושא הפרות תעבורה מנהליות. ההצעה נועדה להפוך חלק מעבירות התעבורה שמוגדרות היום כעבירות קנס ו"ברירת משפט", הנחשבות פליליות, ל"הפרות תעבורה" שיטופלו במישור המינהלי, ולהסמיך את שר המשפטים להקים בית דין מינהלי לתעבורה.

הקמת בית הדין המינהלי לתעבורה נועדה להפחית את העומס על בתי המשפט לתעבורה כדי לאפשר להם להאיץ טיפול בהליכים של עבירות תנועה חמורות. כדי לייעל יותר את ההליכים בבית הדין לתעבורה, דרש היו"ר ביטן תוספת תקנים. במהלך הדיונים הצהירו באוצר כי יקצו השנה ארבעה שופטים נוספים לבית המשפט לתעבורה, ובשנה הבאה שני שופטים נוספים.

היו"ר ביטן דרש גם תיקונים לשיטת הניקוד על עבירות תנועה, על רקע החשש שהגברת האכיפה תפגע בעיקר בנהגים נורמטיביים. בעקבות זאת התחייב משרד התחבורה כי נהגים שיבצעו עבירת תנועה ויקבלו ניקוד בגינה ולא יבצעו את אותה העבירה בשנה לאחר מכן, יזכו להפחתה של חצי ממספר הנקודות.

במהלך הדיונים ביקשו נציגי חברות הקורקינטים השיתופיים להחריג אותם מההוראה הקובעת כי במקרה שרוכב יבצע עבירה והחברה לא תסב את הדוח על שמו, הקנס שתישא בו יהיה פי ארבעה מהקנס על העבירה, והזהירו מפגיעה שתביא לסגירת עסקים.

נציגת משרד המשפטים, עו"ד מרגנית לוי ציינה, כי הממשלה מתנגדת לשינוי, והסבירה כי החברות יוכלו להגיש השגה, ועד שהיא לא תתברר, לא יחויבו לשלם את הקנס.

היו"ר ביטן אמר, כי חברי הוועדה לא השתכנעו מההסבר הזה, ולכן ביקש כי שרת התחבורה והבטיחות הדרכים, בהסכמת שר המשפטים, בהתייעצות עם השר לביטחון לאומי ובאישור הוועדה, תהיה רשאית לקבוע מקרים שבהם הקנס יהיה פחות מפי ארבעה.

נושא נוסף שתוקן במהלך הדיונים בוועדה נגע למינוי חברי בית הדין לתעבורה, כדי לגוון את אפשרות הבחירה. בהתאם לבקשת הוועדה נקבע, כי יובא בחשבון ניסיון מקצועי מגוון, ובכלל זה ניסיון שלא מהשירות הציבורי. עוד נקבע, כי משרד המשפטים יעמיד לרשות הציבור לפחות 6 עמדות שירות בפריסה מחוזית, שיאפשרו גם השתתפות בדיונים באמצעים טכנולוגיים. כמו כן נקבע, כי ההצעה לא תיכנס לתוקף עד שלא תותקן שיטת הניקוד בהתאם לדרישת הוועדה. תקנות ראשונות לשינוי שיטת הניקוד יובאו לוועדה תוך שנה מיום התחילה.

הצעת החוק תיכנס לתוקף 15 חודשים לאחר פרסומה ברשומות, ושר המשפטים יהיה רשאי לדחות את התחילה בשתי תקופות נוספות של עד חצי שנה כל אחת, באישור הוועדה, אם שוכנע שלא הושלמה היערכות ליישום. ההצעה תיכנס לתוקף בהדרגה, בחצי השנה הראשונה מכניסת החוק לתוקף תתבצע האכיפה המינהלית על עבירות תנועה קלות, שהקנס בגינן הוא בין 100 ל-500 שקלים, ולאחר חצי שנה תחל אכיפה מינהלית גם על העבירות החמורות יותר, שהקנס עליהן הוא 750 עד 1,500 שקלים.

בפתח הדיון הקריאה נציגת משרד המשפטים, עו"ד מרגנית לוי, את המכתבים שביקש היו"ר ביטן באשר להתחייבויות להקצאת שישה תקנים לשופטים לבית משפט השלום לתעבורה - ארבעה תקנים השנה ושניים נוספים בשנה הבאה, וכן התחייבות של משרד התחבורה לתקן את שיטת הניקוד על עבירות תנועה קלות, להפחית בחצי את הניקוד על עבירה אם במהלך שנה לאחר שבוצעה לא בוצעה עבירה זהה, ואף לשקול לבטל חלק מהניקוד על העבירות הקלות. בהתאם לדרישת היו"ר ביטן, הכוונה היא להפחית צבירת נקודות של נהגים נורמטיביים ולא להכביד עליהם בעקבות השינוי שנובע מהצעת החוק.

לאחר קבלת ההתחייבויות החליט היו"ר ביטן לעבור להצבעה על הצעת החוק, והיא אושרה ברוב של שני תומכים: היו"ר ביטן וח"כ שלום דנינו. ח"כ עופר כסיף הצביע נגד כמה סעיפים בהצעה.

 

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן