מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 538
לעמוד קודם

החשש: זינוק של 40% בעלות הטיפול במיחזור פסולת אלקטרונית וצמיגים

14/08/2024
זמן קריאה: 2.5 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה לישיבה שעסקה בהפחתת עלויות לצרכן הישראלי באמצעות יישום החקיקה הסביבתית בנושא אחריות יצרן מורחבת. זאת על רקע פניית תאגיד תמיר, תעשיות מחזור צמיגים ומפעל מחזור פסולת אלקטרונית איקומיוניטי, הטוענים כי אם כלל היבואנים והיצרנים היו נושאים בנטל הוראות הטיפול בפסולת צמיגים, פסולת אלקטרונית ואריזות באופן שוויוני - עלות הטיפול לצרכן הייתה יורדת. בדיון עלה חשש כי המשך המצב הקיים יוביל לזינוק של 40% בעלות הטיפול בפסולה, והיו"ר ביטן קרא לשרים הרלוונטיים האוצר, הכלכלה והגנת הסביבה לטפל בנושא.

מנכ"ל תאגיד המחזור תמיר, רני איידלר, נתן סקירה בפתח הדיון על עלויות הטיפול במחזור ואמר כי המטרה היא למנוע עליית מחירים משמעותית בשנת 2025. לדבריו עלויות הטיפול לתמיר כוללות את החובה לחתום על הסכם עם כל הרשויות המקומיות ולממן רכישות והצבת פחים, למיין את הפחים הכתומים, לממן פעילות שיווק והסברה, לאפשר לבתי עסק לפנות פסולת, לנהל דיווחים של יצרנים ולעמוד ביעדים. "79% מהכסף של תמיר יוצא ברשויות המקומיות. דמי הטיפול שלנו שווים לתקציב שלנו, אם לא נעשה שום דבר דרמטי בגיוס יצרנים ויבואנים בשנה הבאה דמי הטיפול יעלו ב40% - יש אלפי פורעי חוק שלא מתקשרים", אמר.

ח"כ יוראי להב הרצנו אמר כי הוא מניח שרשויות המדינה עוזרות לתמיר לעמוד ביעדים ושאל האם המכס בודק כשמגיעים יבואנים, איידלר השיב כי זה לא קורה. "האכיפה האחרונה של המשרד הייתה בשנת 2021 וכיום אף אחד לא עוצר יבואן בשער הנמל ובודק אם הוא חתום עם תאגיד תמיר או לא. אני מעריך שיש 5000 פורעי חוק והם מהווים לפחות 40% מהמשקל של הפסולת. הכי קל לתפוס יבואנים, לבדוק אותם בשער, ואת תיקון צו המכס יכול לעשות משרד הכלכלה. לא באתי לדבר בשם היצרנים והיבואנים, אבל עלייה כזו בטח תגיע לכיס של הצרכן. אלפי יצרנים ויבואנים עוברים על החוק כבר למעלה מ-12 שנה", אמר.

אחד הבעלים של חברה למחזור צמיגים, שרגא קורטוב, אמר בנוגע למחיר מחזור צמיגים: "היבואנים והיצרנים מחויבים למחזר 85% ממה שיוצא לשוק ובבדיקות שעשינו אנחנו ממחזרים 60% מהצמיגים ויש 40% יבואנים שלא משלמים למחזור צמיגים. זה מעלה מחיר ב-40%-50%".

נציג משרד הכלכלה יואל בן שושן, אמר כי משרד הכלכלה מתנגד לתיקון החוק כפי שביקש מנכ"ל תאגיד תמיר. "יש עודף רגולציה על העסקים בישראל ואין צורך להוסיף עוד רגולציה ועוד רגולטור. שיתכבד תאגיד תמיר ויאכוף את החוק בשוק החופשי ויתפסו את העבריינים שעובדים בניגוד לחוק", אמר. היו"ר ביטן ענה כי זה לא קשור לעודף רגולציה וכי לפעמים יש נושאים שהציבור לא מוכן לעשות אז עושים רגולציה. וכי בסך הכל מדובר בכך שהיצרן או היבואן יציג מסמך שהוא עומד בדרישות החוק. בן שושן השיב כי התוצאה היא שאם לא יהיה לו מסמך יעכבו לו את הייבוא. "למה שהמכס יעצור אותו? המכס לא שוטר ולא צריך לעצור אף עסק שמגיע לשעריו", אמר. היו"ר ביטן ענה שמדובר על פעם אחת בלבד שהמכס יצטרך לעשות זאת ויש לכך חשיבות רבה כיון שהוא שומע שאי האכיפה מעלה את המחיר ב50%.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי יקיים ישיבת מעקב לגבי הטיפול בנושא: "אני מבקש ממשרד הכלכלה להעביר למשרד לאיכות הסביבה את רשימת היבואנים והיצרנים. לא מעניינת אותי הצהרה או חתימה, הוא צריך להמציא את ההסכם שיש לו. אדבר על זה עם השרה להגנת הסביבה והמשרד יוציא מכתב לשר הכלכלה ולשר האוצר, לבצע את העבודה שלהם כי בלי זה יש פגיעה באיכות הסביבה".

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן