בקשה לתביעה ייצוגית: מנגנון ברירת ההילוכים פגום
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד יצרנית הרכבים חברת GENERAL MOTORS COMPANY מארה"ב ונגד חברת יוניברסל מוטורס, היבואנית הרשמית והמשווקת הבלעדית של רכביה בישראל, בין היתר כלי רכב מסוג שברולט, ביואיק וג'י.אמ.סי העומדים במוקד הבקשה.
עילת הבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד היא טענה לתקלה סדרתית במנגנון ברירת ההילוכים בכלי רכב מהדגמים בלייזר, טרייל בליזר, מאליבו, טרוורס, ביואיק לקרוס, ביואיק אנקור וג'י.אמ.סי אקאדיה.
לטענת המבקשים, גיא שמואלי מכ"ס, רפאל טייב מהוד השרון וגדעון כהן מפ"ת, מנגנון ברירת ההילוכים בכלי הרכב האלו פגום, לפיכך במקרים רבים מאוד רכיב אלקטרוני המותקן בידית של בורר ההילוכים לא מצליח לזהות שתיבת ההילוכים נמצאת במצב חניה (P) על אף שנהג הרכב שילב את תיבת ההילוכים להילוך חניה. בשל כך לא מועבר שדר מאת הרכיב האלקטרוני אל מחשב בקרת המערכות, והמכונית לא מזהה את הימצאותו של הרכב במצב חניה.
בבקשה נאמר, כי בקרות התקלה מתרחשות מספר תגובות של כלי הרכב שנועדו בעיקרן למנוע את עזיבת הרכב על ידי הנהג בלי שזה שילב את תיבת ההילוכים להילוך חניה. כך בין השאר: נעילת הדלתות בכלי הרכב אינה משתחררת, אי אפשר לדומם את המנוע, מערכת החשמל ברכב נותרת פעילה באופן שעלול להביא להתרוקנות מצבר הרכב, אי אפשר לנעול את דלתות הרכב מבחוץ באופן שעלול להביא לגניבה של כלי הרכב.
כמו כן בחלק מהדגמים תאורת הפנסים הקדמיים נותרת דלוקה, ובלם החניה החשמלי עלול לא להשתלב אוטומטית. בחלקם מופעלת התראה שנועדה להסב את תשומת לבו של הנהג לצורך להעביר את ידית מוט ההילוכים להילוך חניה בטרם עזיבתו את הרכב. ההתראה כוללת צפצופים רמים ועקביים הגורמים אי נוחות למשתמשים ברכב ולסביבתם.
לדברי המבקשים, מדובר בתקלה סדרתית המצויה בידיעתן של היצרנית והיבואנית לפחות משנת 2017. בעלוני השירות העוסקים בתקלה הסדרתית, בכלל זה השלכותיה ודרכי הטיפול בה, היצרנית מורה כי לצורך תיקון התקלה נדרשת החלפה של צמת החיווט וידית ההילוכים כולה בכלי הרכב.
עוד מצוין בבקשה, כי גם ברחבי הרשת בארץ ובחו"ל מופיעות עדויות ותלונות רבות מאוד באשר לתקלה, ואולם על אף האמור התעלמו היצרנית והיבואנית מחובתן למסור למתעניינים ברכישת כלי הרכב האלו את המידע על התקלה הסדרתית הקיימת בהם, והן נמנעו ממסירת המידע כאמור גם ללקוחות אשר כבר רכשו את כלי הרכב.
יתרה מזו, באופן מקומם הן אינן מקבלות על עצמן אחריות לתקלה האמורה במקרים שבהם פונים הלקוחות אל המוסכים המורשים מטעם היבואנית לצורך תיקון התקלה, ודורשות מהלקוחות שניזוקו מהתנהלותן וממחדלן לשלם את מלוא עלות התיקון בגין התקלה, שיש בה היבטים בטיחותיים.