חוק 'חניה לפי דקה'
מליאת הכנסת אישרה בקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 136), התשפ"ה-2024, של חברי הכנסת נעמה לזימי, בצלאל אברהם, ואליד אלהואשלה וקבוצת חברי כנסת. 33 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים. מוצע לקבוע שמפעיל חניון יגבה דמי חניה בחניון לפי זמן חניה שיחושב לפי מספר הדקות שחנה הרכב בחניון משעת החניה הראשונה, ולא לפי פרקי זמן של 15 דקות משעת החניה השנייה, כקבוע כיום בחוק.
מנכ"ל חברת סנטרל פארק, עמית קדם אמר, כי הצעת החוק לא תשרת את הציבור הרחב ותביא לפגיעה קשה בצרכנים. לדבריו, על פי מחקרים בינלאומיים, תעריפי החניה בישראל הם מהנמוכים בעולם. ישראל ממוקמת במקום ה-43 בעולם על פי סקר שנעשה בשנת 2022. על פי נתונים שאסף מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אין באף מדינה בעולם דוגמה מקבילה לגבייה על חניה על פי דקה, לאחר שהובהר כי תוצאות מהלך זה לא ייטיבו עם האזרח אלא להיפך: גביית תעריף חניה לפי דקה תביא לעליית מחירים, לגילויי אלימות בחניונים ולחוסר נוחות ויעילות לציבור.
על פי מסמך מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שינויים שהתקבלו בעבר בחוקי החניה הביאו לעלייה ממוצעת של 20% במחירי החניונים.
אחד הטיעונים נגד הצעת החוק החדשה לחישוב דמי החניה בעבור כל דקה הוא שמפעילי חניונים יתחילו לחייב נהגים שנכנסו לחניון והתחרטו לפני שחנו. בכך יתבטל הנוהג שלפיו לא יחויב אדם שנכנס לחניון ויצא ממנו תוך מספר דקות. יתרה מזו, רבים מהחניונים המציעים תעריפים אחידים ונמוכים יותר בשעות מסוימות (כגון בערב ובסופי שבוע) יבטלו את ההטבות האלו ויגרמו לעליית מחירים.
מפעילי חניונים קטנים טוענים שהתשלום לפי דקה יביא לצורך להתקין מערכות בקרה ממוחשבות יקרות. הדבר יגרום לעסקים קטנים להעלות מחירים או יאלצם להיסגר, וכך תיווצר עליית מחירים כללית שתפגע בתחרות. עליית מחירים צפויה להיות גם למי שהתכוונו לשלם במזומן, שכן בעבורם עלות החניה תעוגל כלפי מעלה.
ד"ר תומר גודוביץ, שנדרש על ידי חברת סנטרל פארק לבחון את השינוי המוצע בחוק, כתב בחוות דעת, כי חוק תשלום דמי חניה לפי דקות לא יוזיל את מחירי החניה או ימנע תשלום יתר, אלא יביא לריכוזיות בענף, ובסופו של דבר גם יביא לעלייה בדמי החניה שמשלם הציבור. ד"ר גודוביץ הוא מומחה, בין השאר בכלכלת תחבורה ובפרט בתחומים חניה, תנועה ונגישות, ובעל ניסיון מקצועי של יותר משלושים שנה בתחום. כמתכנן, בודק ומבקר הוא ליווה עשרות תוכניות בנייה של פרויקטים בבנייה פרטית ובבנייה ציבורית וכן פרויקטים של תשתית תחבורתית בישראל ובעולם.
מסיכום חוות הדעת של ד"ר גודוביץ לחוק עולה, כי תוצאות התיקון לחוק לא רק שלא ייטיבו עם הציבור אלא הוא אף יביא לתוצאה הפוכה. בכלל זה עליית מחירים עקב תוספת עלויות למפעילי החניונים, סגירת חניונים קטנים וצמצום התחרות. המעבר לתשלום על פי דקות יגרום לחונים חוסר יעילות ונוחות בביצוע התשלום, ואלה עלולים להביא לתסכול עד כדי גילוי אלימות. חוק תשלום דמי חניה לפי דקות לא יוזיל את מחירי החניה או ימנע תשלום יתר ולא יגדיל את היצע החניה, אלא יביא לפגיעה כלכלית במפעילי החניונים, לריכוזיות בענף ובסופו של דבר גם יביא לעלייה בעלויות החניה שמשלם הציבור.
"במצב הדברים הקיים בענף, לא מצאנו שיש כשל שוק שמחייב התערבות של הרגולטור, ואין תשלום יתר שמחייב שינוי במדיניות הגבייה של התשלום בעבור החניה. אם נדרש בחוק, היה עדיף להסדיר את הנוהג המיטיב עם הציבור כגון "גרייס" לרבע שעה ראשונה של חניה (חונה שהתחרט) ו"גרייס" דומה של עד עשר דקות בעבור הזמן ממועד התשלום ועד היציאה מהחניון (כפי שקיים בתשלום במכונות תשלום שבחניון(", כתב ד"ר גודוביץ.
עמית קדם, שני משמאל, בישיבת ועדת הכלכלה בדיונים על חניה לפי דקה