מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 551
לעמוד קודם

לנהל משרד ממשלתי

25/12/2024
זמן קריאה: 2 דק'

שנה קשה לנושא הבטיחות בדרך עומדת להסתיים, ואני, כמו כולם, מקשווה השנה הבאה תהיה בטוחה יותר. הציפיות שלי גדולות מאוד. כיצד ייתכן ששנת 2024 מסתיימת עם יותר מ-400 הרוגים בדרך? מספר זה מלמד אותי כי העיסוק בבטיחות בדרך אינו עומד בראש מעייניו של השר לביטחון פנים, הלא הוא שר המשטרה לעת מצוא.

שותפה בכירה לנושא הבטיחות בדרך היא שרת התחבורה, כן זו השרה שאחראית על הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים) שקיוויתי, ממש קיוויתי, שמהרשות הזו ייצא משהו, אפילו קטן וסימלי, אבל כלום. לפיכך לא משנה אם תקציב הרשות עלה או ירד, מבחינת עשייה, או לצפות לתוצאות בשטח, זה לא הבעיה של הרשות.

צריך לומר את האמת לפני שמתחילים לספק תירוצים: משטרת התנועה לא מעניינת את השר לביטחון פנים, והשרה לעניין הבטיחות בדרכים לא ממריצה אותו לעסוק בכך, מן הסתם תחת הכותרת 'שמירה על הקואליציה'. שר שנותן לנהג שלו הוראה לנסוע באדום, או מורה לנהגו לעקוף פקק תנועה בנסיעה על אי תנועה, אינו ראוי להחזיק במשרתו. נכון שהשר מיהר מאוד כשהורה לנהגו לעלות על אי התנועה כדי לחזק את ידיו של ראש הממשלה בתחילת משפטו, אבל לדעתי הצנועה זה תירוץ ממש לא לעניין.

תפקידו של שר המשטרה בקשר לבטיחות בדרך הוא לחזק את משטרת התנועה על ידי הוספת ניידות, הכשרה והדרכה של שוטרים באופן שוטף שיתמקצעו בנושא הבטיחות בדרך, שיראו בצורך להפחית את מספר תאונות הדרכים צורך וחובה, ושילמדו את תקנות התעבורה, גם תקנות קשות ליישום. אני יודע, שר המשטרה מתגאה מאוד בהגדרת תקציב המשטרה. אינני יודע מדוע, אבל בשטח שום דבר לא קורה.

העשייה של שרת התחבורה חייבת להיות נמרצת יותר. על פי העיתונות הכתובה עזבו את משרד התחבורה מתחילת כהונת השרה שבעה-עשר עובדים במשרות בכירות. אינני יודע כיצד המשרד מתנהל מדי יום, אבל מניח שיש משקל לעזיבה הגדולה כל-כך. האחריות במשרד התחבורה היא אין-סופית: הכשרת הנהג, תחזוקת דרכים, הסעת המונים וכמובן רשות שדות התעופה.

באתר Autopromotec האיטלקי ביררו ומצאו כי בתוך חמש שנים עלתה רמת המינוע באיטליה ב-6.4%, ל-694 מכוניות לכל 1,000 תושבים, ואילו הממוצע האירופי הוא 571 מכוניות לכל 1,000 תושבים. כל זאת בהשוואה לשנת 2018. האתר מציע להגביר את יכולת התושבים להתנייע בתחבורה ציבורית.

והנה, במדינת ישראל התחילו בפרויקט המטרו. חופרים את כל ת"א. כל זה מתנהל כנראה קצת בעצלתיים כי לפרויקט המטרו אין מנהל מאחר שהמנהל האחרון עזב לפני יותר משנה, ואין גוף ממשלתי שיכול למנות מנהל חדש בהתאם לכישורים ולא כפוף לקשרים במרכז המפלגה.

השאלה היא אם כל אחד יכול לנהל משרד ממשלתי גם בלי כישורים מספקים. כנראה שכן, וזה תלוי בבוחרים. אבל לנו כאזרחים אסור להפסיק לדרוש שמשרדי הממשלה שמניידים סכומי עתק ישתמשו בכסף הזה בתבונה. חובתם של השרים למנות אנשים ראויים לתפקידי ניהול במשרדים, קודם כל אנשים ראויים לפני אנשים עם קשרים. כאשר הם לא עושים זאת, זה עולה לנו בדם ובהרבה מאוד כסף.

 

יונדאי גטס מרוסקת מוצגת על גבי משאית גרר במתחם מיני ישראל במסגרת מלחמה בתאונות הדרכים. צילום: Papito, ויקיפדיה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן