תובלה עם מפות מקושרות
מפות מקושרות נהפכות לחלק בלתי נפרד מענפי התובלה וההיסעים, לשיפור הבטיחות והיעילות
ערפל צפוף, גשם כבד, רכב מקולקל מאחורי העיקול: בתנועה בכביש, לאירועים פתאומיים כאלה עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת. כיום, באמצעות טכנולוגיית מפות מקושרות בשילוב עם שירותים נלווים המספקים מידע על מפגעים שקיימים בדרך, חברות מספקות לנהגים מידע בזמן אמת על סכנות פוטנציאליות בדרך, ובכך מפחיתות במידה ניכרת את הסיכון לתאונות.
לדוגמה, מאז יוני 2024 שירות מפגעי הדרך של חברת בוש נמצא בשימוש מיליוני פעמים באירופה. כעת בוש מביאה את השירות לענף הרכבים המסחריים, ומדצמבר 2024 הוא זמין גם במשאיות של מרצדס. היעד הבא הוא להרחיב את השירות למכוניות ומשאיות ברחבי העולם כדי להקיף כמה שיותר אנשים.
בקבוצת בוש טוענים, כי שירות החיזוי של מפגעי כבישים מדווח לנהגי מכוניות ומשאיות על תנאים מסוכנים לפני שעלול להיווצר מצב קריטי. ד"ר מרקוס היין, יו"ר מגזר הניידות בבוש, אומר כי "ברכבים מסחריים השירות מאפשר גם לנתב רכבים ביעילות ובזמן כדי למנוע מפגעים שצצים לפתע." לדבריו, עם שירות מפגעי הדרך החדש, נהגים מקבלים אזהרות בזמן אמת על אירועים אקטואליים במסלול שלהם. בכלל זה מידע על תאונות, גשם או רוח כבדים, כלי רכב מקולקלים, ערפל וראות מוגבלת.
איך עובד שירות מפגעי הדרך
אפשר לחזות את תנאי הדרך הקריטיים במדויק על בסיס נתונים אנונימיים מצי לקוחות עולמי של כמה מיליוני כלי רכב ובהסתמך על נתונים מספקי צד שלישי כגון שירותי מזג אוויר או מפעילי כבישים. כלי הרכב המצוידים בשירות מספקים מידע מגוון, בכלל זה טמפרטורה חיצונית מקומית; מידע על מגבי השמשה הקדמית או פנסי הערפל האחוריים - מופעלים או כבויים; ודיווחי תאונות או התערבויות של מערכת ESP (מערכת בקרת יציבות).
לדוגמה, אם בחלק מרכבי הצי המגבים עובדים ברמה הגבוהה ביותר, השירות משווה את המידע למידע של שירותי מזג אוויר נבחרים כגון כמה גשם יורד או כמה מילימטרים של מים נרשמו על הכביש. השירות עשוי להזהיר את הנהג כדי שיפחית את מהירותו בשעת הצורך. דוגמה אחרת: אם הראות עלולה לרדת ולהגיע לרמה קריטית, השירות משווה זאת לפעילות של פנסי הערפל האחוריים של כלי רכב באזור, ומשתמש באלגוריתם כדי להחליט אם צריך להפעיל אזהרה.
המערכת נעזרת ב'צי ייחוס', כלומר צי רכב רחב היקף שמבטיח באופן רציף שהשירות יישאר ברמת איכות גבוהה. יש גם אזהרת 'נהג שגוי' שמוטמעת במערכת של בוש ומשלימה את השירות. אם נהג נוסע בכיוון הלא נכון, השירות שולח לו אזהרה לתצוגת הניווט.
שירות מפגעי הדרך הוא חלק משירותי המפות המחוברות של בוש, שנועדו לייצר יותר בטיחות ונוחות לרכב. אפשר להשתמש במאגר הנתונים הרחב של החברה ובמידע על מזג האוויר כדי לייעל מערכות סיוע לנהג כגון בקרת שיוט אדפטיבית או בלימת חירום אוטומטית. לדוגמה, כאשר הכביש רטוב או חלקלק, מקדם החיכוך של הכביש נמוך יותר מאשר כאשר הוא יבש, לכן על הרכב ליזום בלימת חירום מוקדם יותר כדי למנוע תאונה. באמצעות השירות, נהגים יוזהרו מוקדם יותר כאשר פני הכביש חלקלקים.
לשירותי המפות המקושרות תפקיד חשוב בנהיגה, והם מסייעים לנהיגה אוטומטית יותר. הם משמשים כחיישן נוסף שאוסף מידע הרבה מעבר לשדה הראייה ולטווח של חיישני מכ"ם ווידאו, כדי לספק באופן אמין את כל הנתונים הרלוונטיים לנהיגה בטוחה ברכב האוטומטי, גם בתנאי ראות גרועים.
בניגוד לרכבים שאינם מחוברים, רכבים עם שירותי מפות מחוברים מתאפיינים בחוויה משולבת של כל הרכבים המחוברים. הדבר מאפשר למערכות הרכב לקבוע דברים כגון מהירות נסיעה אופטימלית במעגל תנועה, גיאומטריית נתיב מדויקת ומסלול נסיעה בצמתים מפותלים, או נקודות ציון של לוקליזציה שבהן הרכב יכול להשתמש כדי לחשב את מיקומו בדיוק של סנטימטר. לפיכך כלי רכב אוטומטיים יכולים לנהוג באופן טבעי וחזוי יותר.
השירות החדש של בוש משתייך, כאמור, למגזר הניידות של החברה, שהוא כיום המגזר העסקי הגדול ביותר של קבוצת בוש. בשנת 2023 הגיעו המכירות שלו ל־56.2 מיליארד יורו או קצת פחות מ־60% מסך המכירות של הקבוצה. הדבר הופך את קבוצת בוש לאחת מספקיות הניידות המובילות.
לחטיבת Bosch Mobility חזון של ניידות בטוחה, בת־קיימה ומרגשת. התוצאה היא פתרונות ניידות משולבים. תחומי הפעילות העיקריים של המגזר העסקי הם חשמול, תוכנות ושירותים, מוליכים למחצה וחיישנים, מחשבי רכב, מערכות סיוע מתקדמות לנהג, מערכות לבקרת דינמיקה ברכב, קונספטים של סדנאות וטכנולוגיה ושירותים לשוק האפטר לרכב.
מפות מקוונות לתחום התובלה
שירותי מפות מחוברות למשאיות הם כלי ניווט וניתוב מיוחדים שנועדו לענות על הצרכים הייחודיים של כלי רכב מסחריים. שלא כמו אפליקציות ניווט סטנדרטיות לרכב, שירותים אלה מביאים בחשבון גורמים כגון מידות הרכב (גובה, משקל, אורך, רוחב), עומס סרן והגבלות על חומרים מסוכנים כדי להבטיח ניתוב בטוח וחוקי. לעיתים קרובות הם משלבים נתונים בזמן אמת ותכונות קישוריות כדי לשפר את היעילות והבטיחות. הביצוע עצמו מתבצע באמצעות עדכונים אוויריים (OTA). מפות ותוכנות מתעדכנות בדרך כלל באופן אוטומטי באמצעות חיבור רשת, מה שמבטיח לנהגים את המידע והתכונות העדכניות ביותר על הדרך, תמיד.
שירותי מפות מקושרות למשאיות מציעים בדרך כלל אלגוריתמים ספציפיים לניתוב, המותאמים למגזר התובלה. הכוונה היא בראש ובראשונה להימנעות מהגבלות. המסלולים מחושבים כדי להימנע מגשרים נמוכים, כבישים עם הגבלת משקל, רחובות צרים, מנהרות עם הגבלות ואזורים אסורים למשאיות. משתמשים יכולים להזין את הממדים והמשקל הספציפיים של המשאית שלהם כדי להבטיח ניתוב תואם.
בשלב הבא המסלולים מותאמים ליכולת התמרון של המשאית: התוכנה מתחשבת ברדיוס הסיבוב ובמאפייני הטיפול של כלי רכב גדולים, ובמידת האפשר מתכננת מסלולים עם פניות רחבות יותר והימנעות מצמתים בעלי רדיוס קטן או צמתים מורכבים מדי. נקודה נוספת שנבחנת היא התחשבות במטען. שירותים מסוימים מאפשרים להזין את סוג המטען, במיוחד חומרים מסוכנים, כדי למנוע מעבר באזורים מוגבלים ולהבטיח עמידה בתקנות התחבורה.
נתונים וקישוריות בזמן אמת
בלב המערכת נמצאים עדכוני התנועה המעודכנים כל הזמן. המידע שזורם בזמן אמת מסייע לנהגים להימנע מעומסים, מסגירת כבישים ומתאונות, מה שמוביל לזמן הגעה מדויק יותר ולחיסכון בדלק. התוצאה היא ניתוב דינמי של מסלול הנסיעה. אם יש עיכובים בלתי צפויים או כבישים נסגרים, המערכת יכולה לחשב מחדש את המסלול באופן אוטומטי כדי למצוא את החלופה היעילה ביותר.
חלק מהשירותים המחוברים מאפשר תקשורת של נהגים ומשלחים, ומאפשר עדכונים בזמן אמת, שינויים במסלולים ואישורי מסירה. נוסף על כך אפשר ליצור אינטגרציה עם מערכות טלמטיקה וניהול ציי תובלה. אפשר לשלב שירותי מפות מחוברים רבים עם התקני טלמטיקה ותוכנות ניהול צי המספקים תצוגה מקיפה של מיקום הרכב, התנהגות הנהג ועמידה במסלול. אינטגרציה זו עשויה לעזור לייעל את פעולות הצי, לשפר את היעילות ולהבטיח תאימות.
בתוך מסלול הנסיעה משולבות נקודות עניין (POI) לנהגי המשאיות. שירותים אלה כוללים בדרך כלל מאגרי מידע של מיקומים ידידותיים למשאיות כגון מקומות לעצירות, תחנות שקילה, חנויות תיקונים ואזורי חניה ייעודיים. מידע על מיתקנים ושירותים במקומות אלה עשוי להיות זמין גם כן. למערכת המפות מתווספים עדכוני מזג אוויר. מידע ותחזיות מזג אוויר בזמן אמת עשויים לעזור לנהגים להתכונן לתנאים קשים ולהתאים את המסלולים שלהם לבטיחות.
מפות מקושרות להיסעים
בדומה לעולם התובלה, מפות מקושרות הופכות גם את ענף ההיסעים לקל, בטוח ויעיל יותר לתפעול. המפות מאפשרות בראש ובראשונה נראות ובקרה בזמן אמת, ומספקות למפעילי התחבורה הציבורית תצוגה חיה של כל צי האוטובוסים שלהם. הם יכולים לראות את המיקום המדויק של כל אוטובוס בכל זמן כדי לקבל ניטור טוב יותר, תיאום ותגובות מהירות יותר למצבים בלתי צפויים.
בדרך זו מתאפשר גם ניהול מסלולים אופטימלי: מפעילי ציים יכולים להשתמש בנתוני מפה מחוברים כדי לנתח את יעילות המסלול, לזהות צווארי בקבוק ולבצע התאמות בזמן אמת כדי לשפר את זרימת התנועה ולהפחית עיכובים. זה יכול להביא לעמידה טובה יותר בלוחות הזמנים ולשיפור שביעות הרצון של הנוסעים.
על ידי מעקב אחר מיקומי אוטובוסים וביצועים בזמן אמת, מפעילים יכולים לזהות חוסר יעילות, סטיות מנתיבים מתוכננים ואוטובוסים שאינם מנוצלים. נתונים אלה עשויים לתרום להקצאת משאבים טובה יותר ולחיסכון בעלויות.
בד בבד מעקב בזמן אמת עשוי לעזור לנטר את התנהגות הנהג (למשל, מהירות מופרזת, בלימה חזקה) ולהבטיח עמידה בפרוטוקולי הבטיחות. במקרי חירום או תקלות, המיקום המדויק של האוטובוס ידוע, מה שמזרז את הגעת הסיוע.
נהגי ההיסעים יודעים שהם נתונים לבקרה מתמדת. היכולת לעקוב אחר תנועות האוטובוס והתנהגות הנהג, עשויה לקדם אחריות רבה יותר, עמידה בלוחות זמנים ועמידה בהנחיות תפעוליות.
האוטומציה של זרימת הנתונים ועיבודם מאפשרת להפחית את הנטל הניהולי. תכונות איסוף ודיווח אוטומטיות של נתונים במערכות צי מקושרות עשויות לייעל משימות ניהוליות ולפנות את הצוות כדי שיתמקד בפעולות קריטיות אחרות.
בסיכומו של דבר, שפע הנתונים שאוספות מערכות המפות המקושרות (למשל, דפוסי נוסעים, ביצועים בזמן, תצרוכת דלק) מאפשר למפעילים לקבל החלטות מושכלות לגבי תכנון מסלול, התאמות שירות והקצאת משאבים.
תקשורת משופרת היא יתרון נוסף. מערכות מקושרות מאפשרות לעיתים קרובות תקשורת ישירה בין שולחים, נהגים ואפילו נוסעים (באמצעות אפליקציות). הדבר מאפשר הפצה מהירה של מידע על עיכובים, שינויים במסלול ועדכונים חשובים אחרים. מפות מקושרות המשולבות באפליקציות המיועדות לנוסע מספקות לנוסעים מידע הגעה מדויק בזמן אמת, מפחיתות חרדה ומשפרות את חוויית הנסיעה הכוללת. הדבר עשוי להביא להגדלת מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית.
מערכת המפות המקוונת מאפשרת גם לשפר את מערך התחזוקה. חלק ממערכות הצי המחוברות יכולות לפקח על נתוני תקינות הרכב ולספק תובנות לגבי בעיות תחזוקה לפני שהן מצריכות תיקון. הדבר מאפשר תזמון תחזוקה יזום והפחתה של זמני השבתה ועלויות תיקון.
דוגמאות לספקים של שירותי מפות מחוברים למשאיות:
- PTV Navigator: אפליקציית ניווט מקצועית למשאית עם ניתוב ספציפי למשאית, תעבורה בזמן אמת ויכולות שילוב API.
- TomTom Truck ניווט: מציע מכשירי GPS ואפליקציות עם מסלולים מותאמים אישית למידות הרכב, התראות על הגבלה בזמן אמת ונקודות עניין ייעודיות למשאית.
- Garmin Truck GPS: מספק לנווטי GPS ניתוב מותאם אישית, מתריע לנהגים ומשתלב עם מכשירי Garmin אחרים.
- Sygic Truck Navigation: פתרון ניווט לא מקוון עם מפות וניתוב ספציפיים למשאית, הנחיית טקסט לדיבור ומסד נתונים של נקודות POI הקשורות למשאית.
- MapTrip Truck: אפליקציית ניווט GPS למשאית המחשבת מסלולים על סמך פרופילי רכב ומציעה מידע תנועה בזמן אמת.
- CoPilot Truck: אפליקציית ניווט מסחרית למשאית עם ניתוב אופטימלי, תעבורה בזמן אמת ואפשרויות אינטגרציה לניהול צי.
- HERE Technologies: פתרונות ניווט מחוברים לכלי רכב מסחריים, כולל תנועה בזמן אמת, אזהרות סכנה וניתוב ספציפי למשאית.
- TruckMap: פלטפורמה המספקת ניתוב ספציפי למשאית, GPS ומידע על מיתקנים רלוונטיים לנהגי משאיות כגון כניסות, רציפי טעינה וסכנות פוטנציאליות.
- ניווט מקושר של פורד: ניווט מחובר במשאיות נבחרות של פורד עם תכונות כגון ניתוב גרור שמתחשב בגודל ובמשקל של הגרור.
- Aptean Live Planning Toolkit: תוכנת ניתוב משלוחים המשלבת נתונים בזמן אמת לניהול נסיעות דינמי והתאמת מסלול יעילה.
- FarEye: מספק תוכנת ניתוב משאיות עם תכונות כגון אופטימיזציה מרובת עצירות, נראות בזמן אמת ואופטימיזציה של עומסים, בהתחשב באילוצים למיניהם.
- GSMtasks: מציע תוכנת ניתוב וניהול של משאיות עם יצירת מסלול אוטומטית, אינטגרציה של GPS וסקירת צי בזמן אמת.
- Geotab: תוכנת שיגור צי עם יכולות אופטימיזציה של מסלולים, מעקב בזמן אמת והתחשבות בגורמים כלכליים.
- NextBillion.ai: מספק פתרונות ניהול צי הניתנים להתאמה אישית עם יכולות ניתוב משאיות מתקדמות, תוך התחשבות במידות הרכב, במשקל ובמטען.
לסיכום, שירותי מפות מקושרות נהפכים במהירות לכלים חיוניים לנהגי משאיות ומנהלי ציי תובלה, ותורמים לניווט בטוח יותר, למסלולים אופטימליים, לתצרוכת דלק מופחתת ולשיפור משלוחים בזמן. השילוב של נתונים ותכונות קישוריות בזמן אמת הופך את השירותים האלו לדינמיים ומגיבים לתנאים המשתנים ללא הרף על הכביש.