טסלה מגדילה את טווח הנסיעה
טסלה (Tesla) עדכנה את עמוד המידע של גרסת ההנעה המלאה של דגם 3 הפופולרי (Model 3 Long Range AWD) באתר הסיני שלה, ורשמה בו שיפור בטווח הרשמי לפי תקן CLTC מ־713 ל־753 ק"מ (תוספת של 40 ק"מ), ללא שינוי בסוללה. עם זאת הצעד מלווה בהתייקרות של 1,400 דולר, שמביאה את מחיר הדגם ל־40 אלף דולר.
גרסת הנעה מלאה של דגם Y (Model Y) מקבל שדרוג טווח בעל משמעות רבה אף יותר: מ־719 ל־750 ק"מ בלי שינוי מחיר (43,700 דולר). בשני המקרים זמני האספקה נותרו מהירים יחסית: בין שבוע לשלושה, מה שמחדד את הפער מול המתחרה העולה שיאומי YU7 (Xiaomi YU7), שזוכה לביקוש אדיר, ומצד שני לעיכובים ארוכים באספקה ללקוח.
במקרה של YU7, המכונה "הפרארי החשמלית של סין", זמן האספקה הוא יותר משנה, 57 עד 60 שבועות, וזאת לאחר 200 אלף הזמנות מוקדמות תוך דקות ספורות. למרות פרק הזמן הממושך, הצרכנים הסינים מוכנים להמתין משום שהרכב מתאים בדיוק למה שהם מחפשים.
מותגים מקומיים עוקפים את טסלה
כפי שמסתמן גם באירופה, טסלה מאבדת פופולריות בשוק הסיני. במערב, הביקורת על ראש החברה, אלון מאסק, והתבטאויותיו הפוליטיות, עשויות להשפיע, אבל בסין הציבור לא מתעניין בכך. הירידה במכירות אינה נובעת מתדמית אלא מפער אמיתי בחדשנות ובמענה להעדפות המקומיות.
המותגים הסינים משיקים דגמים מרשימים עם מפרטים מתקדמים, בכללם חיישני LiDAR ורדאר לתוספת בטיחות, עיצוב פנים עשיר בפונקציות ומערכות עזר מבוססות בינה מלאכותית. לעומתם טסלה שומרת על גישת המינימליזם שפחות מדברת לצרכן הסיני, שמחפש גאדג'טים ונראות יוקרתית.
יותר טווח, בלי שינוי מהותי
על אף שמודל Y עדיין מספק חוויית נהיגה אופטימלית ומפרט טעינה ראוי, היתרונות האלה כבר לא מספיקים. המתחרים משיקים רכבים שנטענים במהירות של מגה־ואט - פי ארבעה מיכולת הטעינה של טסלה - ויש להם עיצוב מתקדם, טכנולוגיות חכמות ומחירים תחרותיים הרבה יותר. גם באירופה, שם BYD סיל (BYD Seal) נמכר לצד טסלה 3, יש אותו פער. על אף שטסלה עדיין מועדפת בעיני רבים לנהיגה, BYD נתפסת כמכונית יוקרתית ומאובזרת יותר.
נראה כי תוספת הטווח בטסלה היא לא מהלך אסטרטגי עמוק אלא ניסיון אחרון לשכנע את הקונים. הורדת מחירים עלולה לפגוע ברווחיות, אך ללא דגמים חדשים שיותאמו במיוחד לשוק הסיני, כמו שעושות יצרניות כגון במוו, טסלה עלולה להמשיך לאבד נתח שוק, בעיקר מול BYD ו־YU7.