מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 570
לעמוד קודם

בקשה לתביעה ייצוגית: פגם במנועי דיזל

19/11/2025
זמן קריאה: 3 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א נגד החברה היפנית TOYOTA MOTOR CORPORATION והחברה הישראלית יוניון מוטורס מראשל"צ, יבואנית ומשווקת של רכבי טויוטה. נטען שברכבי טויוטה המצוידים במנועי דיזל בנפח 1.5 ליטרים מדגם YH01 שיוצרו בעבור TOYOTA MOTOR על ידי קונצרן PSA (יצרנית פיג'ו וסיטרואן, כיום קונצרן STELLANTIS), מתרחשות תקלות רוחביות המתבטאות בפגיעה בסנכרון של מכלולי המנוע, ובכלל זה פעולת הבוכנות ושסתומי היניקה, בפגיעה בהספק המנוע, ובמקרים רבים אף בכשל מוחלט המביא להשבתת המנוע.

לבקשה צורפה חוות דעת הנדסית שלפיה התקלות במנועי כלי הרכב הן לא תקלות ספורדיות שמקורן בבלאי טבעי, בתחזוקה לקויה או בשימוש חריג. לטענת המבקשת, חברת המוביל - שירותי הסעות מוניות מפ"ת, מדובר בתקלות הנובעות מפגם סדרתי ורוחבי, הנובע מהתרופפות שרשרת התזמון שהותקנה בכלי הרכב או שבירתה. זאת בשל כשל תכנוני הגורם למנוע להפעיל על השרשרת עומס גדול יותר מאשר כוח המתיחה המרבי שלה.

על פי חוות הדעת, הסיבה לשבר בשרשרת התזמון שהותקנה בכלי הרכב היא "עומס יתר חד־פעמי", וכי כוח המתיחה המרבי של שרשרת התזמון נמוך בהרבה משרשת התזמון שהותקנה בדור הקודם של מנועי הדיזל שייצר קונצרן STELLANTIS. הדבר גרם גם להגדלה ניכרת של העומס המוטל עליה.

לדברי המבקשת, חוות הדעת ההנדסית תומכת בבקשתה, ומוכיחה כי התקלות הסדרתיות והרוחביות בכלי הרכב הן תולדה של כשל בתכנון המנוע, המביא להפעלת עומס יתר על שרשרת התזמון מעבר לחוזק המתיחה המרבי שלה.

בבקשה נאמר, כי התקלה האמורה עלולה להתבטא בשבר פתאומי של השרשרת בעת נסיעה תוך גרימת נזק בלתי הפיך למנוע באופן שעלול להביא לאובדן שליטה על הרכב, דהיינו עסקינן בתקלה הכרוכה בסיכון בטיחותי חמור למשתמשי כלי הרכב שבנדון.

בבקשה נאמר, כי יצרנית המנוע STELLANTIS פרסמה באתר הטכני שלה עלוני שירות טכניים הרלוונטיים גם לרכבי טויוטה שבנדון, ואשר מלמדים כי מקור התקלה של סנכרון המנוע הוא שרשרת תזמון רופפת. כמו כן מקור התקלה של השבתת המנוע לחלוטין הוא שבר בשרשרת התזמון.

 

אילוסטרציה

 

היצרנית אף כללה בעלוני השירות שפרסמה פתרון טכני שנועד לפתור את התקלה באמצעות התקנת שרשרת תזמון עמידה יותר ממתכת, חלף שרשרת התזמון הפגומה, באופן המלמד היטב שמקור התקלות בשרשרת הוא בכשל תכנוני מובהק.

למעשה, נאמר בבקשה, יצרנית המנוע סטלנטיס החליטה לזנוח לחלוטין את פסי הייצור של המנועים אשר בהם הותקנה שרשרת התזמון התקולה ולהחליפם בשרשרת תזמון עמידה יותר, באופן שמחזק את המסקנה כי עסקינן בכשל בתכנון המנוע והתאמת העומס שהוא מייצר לעמידות שרשרת התזמון.

לדברי המבקשת, אף על פי שהמנוע הנדון החל להיות משווק בשנת 2018, וסמוך לכך הצטברו בידי היצרנית נתונים בדבר נתוני כשל חריגים של השרשרת שהביאו לפיתוח שרשרת תזמון עמידה יותר כבר בתחילת שנת 2022, רק לאחרונה, בחודש יולי, פרסמה סטלנטיס, ובעקבותיה גם טויוטה, קריאה בטיחותית חוזרת (ריקול).

נטען כי אף שהיצרנית מודה שהפגם הרוחבי והסדרתי כרוך בסיכון בטיחותי למשתמשי הרכב, שכן היא פרסמה ריקול בטיחותי שנועד מעצם טבעו להסיר לחלוטין את החשש לסיכון בטיחותי, ואף שכאמור מצוי בידיה זה שנים ארוכות פתרון טכני שורשי לתקלה האמורה בדמות התקנת שרשרת תזמון עבה ועמידה יותר, הריקול מתמצה בעדכון תוכנה בלבד. הפתרון מסוגל לכל היותר לצמצם במידה מוגבלת את הסיכון לשבר פתאומי של השרשרת, אך לא למנוע אותו לחלוטין (כפי הפתרון של החלפת השרשרת הפגומה בשרשרת עבה ועמידה יותר). כמו כן לפתרון שננקט יש השלכות שליליות ישירות על תפקודו השוטף של המנוע, בכלל זה ירידה בביצועי המנוע ועלייה בצריכת הדלק ובעלות המוטלת על בעלי הרכבים הרלוונטיים.

בית המשפט מתבקש להורות למשיבות להודיע לכל בעלי כלי הרכב שבהם קיים הפגם הסדרתי האמור על קיומו של הפגם ועל הסיכון הבטיחותי הנובע ממנו, ולבצע קריאת תיקון יזומה שבמסגרתה תבוצע התקנה מונעת ויזומה של שרשרת תזמון עבה ועמידה יותר.

כמו כן בית המשפט מתבקש לחייב את המשיבות לפצות את חברי הקבוצה המיוצגת בגין נשיאה בעלויות תיקון והחלפת רכיבים ברכביהם, בכלל זה החלפת שרשרת התזמון ומנוע הרכב בשלמותו, הנובעים מקיומו של הפגם האמור, ולפצותם בגין ירידת הערך של רכביהם, הנובעת מעצם קיומו של הפגם הסדרתי, המוערך ב־20% לפחות משווי הרכב. בית המשפט גם מתבקש לחייב את המשיבות לפצות את חברי הקבוצה המיוצגת בגין נזקיהם הבלתי ממוניים, הכוללים בין השאר אובדן הנאה מהשימוש ברכביהם ואובדן המימוש בכללותו בעת התרחשות התקלה, וכן תחושות שליליות הנובעות מהסתרת הפגם המובנה ברכב.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן