מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 570
לעמוד קודם

מחסור בשבבים של פולקסווגן

23/11/2025
זמן קריאה: 0.5 דק'

קבוצת הרכב פולקסווגן (Volkswagen) פרסמה אזהרה רשמית שלפיה המשך המחסור בשבבים עלול לפגוע ביכולת החברה לעמוד ביעדים הפיננסיים שלה לשנת 2025. האזהרה מגיעה על רקע סנקציות חדשות נגד יצרנית השבבים ההולנדית נקספריה (Nexperia), ששייכת לחברה אם סינית. הסנקציות צפויות ליצור שיבושים נוספים בשרשרת האספקה של תעשיית הרכב האירופית באופן כללי ורחב יותר.

לפי הודעת החברה מ־30 באוקטובר, התחזית הרווחיות שלה לרווח תפעולי של 2% עד 3% השנה מבוססת על ההנחה שתהיה אספקה סבירה של שבבים. עם זאת פולקסווגן ציינה כי אף שייצור כלי הרכב במפעליה בגרמניה מובטח בשבועות הקרובים, השיבושים הגלובליים עלולים להשפיע מיידית. דובר החברה הסביר כי בהתחשב בדינמיקה של המצב, אי אפשר לשלול לחלוטין השפעות קצרות טווח על רשת הייצור.

המחסור בשבבים מגיע בזמן רגיש לתעשיית הרכב האירופית. ארגון ACEA, המאגד את יצרני הרכב המרכזיים ביבשת, הזהיר כי יצרנים עלולים להפסיק את הייצור בתוך ימים ספורים אם המשבר יימשך.

בו־בזמן עם המחסור ברכיבים, פולקסווגן מתמודדת עם הפסדים כבדים הנובעים מהעלאת המכסים של ארה"ב ומטעויות אסטרטגיות של פורשה (Porsche). בדוחות הרבעון השלישי דיווחה החברה על הפסד תפעולי של 1.3 מיליארד אירו, בין היתר בגלל עלויות של כחמישה מיליארד אירו שהוטלו בעקבות המכסים בארה״ב. לדברי סמנכ״ל הכספים, ארנו אנטליץ (Arno Antlitz), כארבעה מיליארד אירו מתוכם מגיעים מתשלומים ישירים, והשאר מירידה בשולי הרווח. פורשה ואודי, שאין להן נקודות ייצור בארה״ב, ספגו את הפגיעה הגדולה ביותר.

נקודות חיוביות וניסיונות לשיפור

החברה נאלצה לספוג גם הפחתות שווי בגין אסטרטגיית רכב חשמלי אופטימית מדי של פורשה, לאחר שהתברר שהביקוש לרכבי יוקרה חשמליים נמוך מהצפוי. ללא ההפחתות, שיעור הרווח התפעולי של הקבוצה היה 5.4% לעומת הפסד של 1.6% ברבעון הקודם.

במישור האסטרטגי, פולקסווגן נוקטת צעדים לקיצוץ הוצאות ולהגברת הסינרגיה הפנימית. אנטליץ ציין, כי הקבוצה תתמקד בשימוש מושכל יותר בהיקף הייצור ובשיתופי פעולה בין מותגי הבית. מנכ״ל הקבוצה, אוליבר בלומה (Oliver Blume), מצמצם את היקף ההשקעות בייצור עצמי של סוללות ותוכנה, ומחזק שיתופי פעולה עם יצרניות רכב חשמלי סיניות ואמריקניות, בהן אקספנג (Xpeng) וריביאן (Rivian), כדי לשפר את נתח השוק במזרח אמריקה ובצפונה.

על אף הקשיים, פולקסווגן מדווחת על התאוששות מסוימת: אספקות כלי הרכב במערב אירופה ובדרום אמריקה עלו, והזמנות חדשות בדרום אמריקה זינקו ב־17%. יותר מחמישית מהן הן דגמים חשמליים. בעקבות המשבר הניהולי בפורשה, בלומה יסיים את תפקידו הכפול כמנכ״ל פורשה ויתמקד בתפקידו כראש קבוצת פולקסווגן. את מקומו ימלא מינואר מיכאל לייטרס (Michael Leiters), לשעבר מנכ״ל מקלארן (McLaren) ובכיר לשעבר בפרארי ובפורשה.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן