דוח התחזיות השנתי של Booking.com לענף התיירות ב-2023
בעידן הפוסט קורונה צצים טרנדים חדשים בענף התיירות: מיציאה לטיולים וירטואליים דרך חופשות באזורים מבודדים, מפגשים עם תרבויות אחרות שישאירו הלם תרבות, יעדים שיעוררו רגשות נוסטלגיים ועד חופשות בריאות וארוטיקה - פלטפורמת התיירות הדיגיטלית ערכה את המחקר השנתי שלה, המקיף ביותר שנעשה עד כה בנושא תחזיות לעולם התיירות, ומצאה טרנדים תיירותיים חדשים שלא משאירים מקום לדמיון.
על פי הנתונים של חברת התיירות Booking.com, אנשים רבים ברחבי העולם מרגישים הרבה יותר אופטימיים בנוגע לאפשרות שייצאו לטיול או לחופשה ב-2023 בהשוואה לשנת 2022. אף על פי שעדיין חסרה יציבות מסוימת ברחבי העולם בנוגע לענף התיירות, כשני שלישים מהישראלים (66%) מעידים כי בוער בהם הרצון לצאת לטייל ובכוונתם לממש זאת.
בתוך כך נדמה כי הלך הרוח משתנה. אנשים שבעבר חשו תקווה לנפוש ולטייל, אשר הייתה משולבת בחוסר ודאות, מציגים כעת יכולת הסתגלות מרשימה למצב החדש. אם הסיפור המרכזי של 2022 היה חזרתו של ענף התיירות לחיינו, בשנת 2023 הדגש יושם בהמצאת הענף מחדש באופן יצירתי.
התקופה הנוכחית מאופיינת בלא מעט סערות ותהפוכות עולמיות, כגון מלחמה, קיטוב חברתי שהולך ומתגבר, אינפלציה גואה וצורך דחוף לטפל בשינויי אקלים מדאיגים, ואנשים מוצאים עצמם מנסים לשלב באופן הטוב ביותר בין מה שחשוב להם לבין אילוצי היומיום.
כדי להבין כיצד עולם התיירות ימציא את עצמו מחדש ב-2023, Booking.com ערכה מחקר מקיף בשיתוף יותר מ-24,000 תיירים ותיירות מ-32 מדינות וטריטוריות, ועל בסיסו שילבה את התובנות שלה בתור פלטפורמת תיירות דיגיטלית מובילה, כדי להציג כיצד משתנים צרכי התיירים בזמן שהם מנסים להסתגל לשינויים שעוברים על העולם ולחשוף שבע תחזיות על ענף התיירות הגלובלי.
על פי התוצאות נראה שמטיילים ברחבי העולם ובישראל ילכו רחוק, ושום חשק או פנטזיה יישארו מחוץ לתחום.
חוויית הישרדות והתבודדות
בקתות עץ מכוסות רשתות הסוואה, ארוחות על טהרת המדורה ומצפנים שמראים את הדרך - ב-2023 אנשים יחפשו הזדמנויות להיעלם מהמפה ולהתבודד, כמו שלא ראינו בעבר. אחרי כמה שנים כאוטיות עם אסונות טבע, חוסר יציבות פוליטית ומגפה גלובלית, יש כאלה שאיבדו את האמון בעולם ובחיי הנוחות המודרניים.
כמעט מחצית מהתיירים הישראלים (43%) רוצים ליהנות מחוויית תיירות בסיסית ופשוטה. כמחצית (55% מהישראלים) רוצים לצאת לחופשות באזורים מבודדים כדי לברוח מהמציאות, להתנתק ולהרגיש איך זה לחיות את החיים כשעומדים לרשותך רק הדברים ההכרחיים ביותר (43%). התיירים והתיירות הישראלים מתכוונים לנצל את חופשות 2023 כדי ללמוד כישורי הישרדות (56%), למשל איך להפיק מים נקיים (46%), להדליק אש בלי חומרי בעירה (43%), ללקט מזון בטבע (43%) ולהתכונן לאפוקליפסה (43%).
בתוך כך אפשר לצפות שנראה יותר מקומות אירוח אקולוגיים וידידותיים לסביבה, בהם יתארחו יותר אנשים שבאים מהעיר, אשר סובלים משחיקה יומיומית ומחפשים פשטות. אנחנו צפויים לראות מקומות אירוח שמדריכים את האורחים והאורחות כיצד לדאוג לעצמם במהלך השהייה, למשל איך להשיג חומרי גלם ולהכין ארוחות באופן עצמאי.
כשמדברים על 'להיעלם מהמפה' ב-2023, לא מדובר בהכרח בחופשה בתנאי מחיה קשים. ל-54% מהישראלים התפיסה הרווחת היא שאכן המשמעות היא לוותר על מותרות. אך יש גם רצון עז לשלב בין העולמות. 54% מהמטיילים הישראלים שוקלים לצאת לחופשה או טיול שיאפשרו להם 'להיעלם מהמפה' רק אם השהייה תהיה במקום אירוח מפנק.
שאלה מעניינת ביותר היא עד כמה אנשים יהיו מוכנים להתנתק באמת. על פי הנתונים, ל-59% מהישראלים יש דרישה שעליה לא יוותרו במסגרת 'היעלמות מהמפה' ב-2023 - הם חייבים שתהיה להם גישה לטלפון ולאינטרנט ביעד.
טיולים ווירטואליים
כמעט מחצית מהישראלים (47%) מספרים שבשנה הבאה הם ישתמשו במציאות מדומה כדי למצוא השראה לטיול הבא. נדמה כי ב-2023 עולם התיירות ייכנס באופן ממשי למרחב הווירטואלי והתלת-ממדי במטאברס (Metaverse), שמתפתח ומשתנה ללא הרף.
43% מהישראלים העידו כי היו רוצים להתנסות בחוויה תיירותית של כמה ימים באמצעות מציאות מדומה או מציאות רבודה. בשבילם מרחב המטאברס לא ישמש רק כדי לבחון את החוויה לפני הקנייה, אלא הם רואים בו גורם שיוכל לעשיר אותם בידע, יבדר אותם ויפתח להם דלת להרפתקה אינסופית.
בעתיד הקרוב תיירים ותיירות כבר לא יהיו כבולים על ידי חוקי הפיזיקה, ויוכלו להתנסות במגוון חוויות תיירותיות, בשנה שבה עולמות המטאברס יתחילו ליצור 'עותקים' של היעדים שבהם אנשים רוצים לבקר ולהמציא אותם מחדש.
אם מסתכלים אל מעבר ל-2023, טכנולוגיית המשוב ההפטי והשימוש במגע כדי לתקשר עם משתמשים אחרים, יהפכו את התיירות הווירטואלית לחוויה סוחפת במיוחד, עם תחושת מגע בתלת-ממד שמדמה את התחושה של גרגרי החול הרכים ואת חום השמש באופן משכנע.
כל אלו יגרמו לתיירים להעז יותר בבחירות שהם מבצעים כשהם יתכננו חופשה בחיים האמיתיים, אחרי שחוו אותה קודם עם האווטארים שלהם בגרסת מטאברס. זו פונקציה שימושית במיוחד למי שחוששים לנסות דברים חדשים.
יותר ממחצית מהישראלים (55%) אמרו שיש סיכוי גבוה יותר שייסעו ליעדים שלא שקלו לבקר בהם בעבר, אם יוכלו לחוות אותם קודם באופן וירטואלי. מרחב המטאברס לא ימנע מאנשים להזמין כרטיס ליעד הבא. יותר ממחצית מהישראלים (54%) מאמינים שחוויה וירטואלית לא תספק אותם, ושבכל זאת ירצו לבקר פיזית ביעד בשלב מסוים.
צילום: Booking.com
מחפשים הלם תרבות
אולי זו אנרגיה שמחכה להתפרץ, תסכול שהצטבר או הסכם חדש בינינו לבין החיים, אבל נדמה שהעולם מוכן לקפוץ קפיצת ראש אל ים של תרבויות וחוויות חדשות ומרתקות. 47% מהמטיילים הישראלים רוצים לחוות ב-2023 הלם תרבות אמיתי. למשל, לנסוע ליעד עם תרבות ושפה שונות לחלוטין (57%) או לטייל בערים פחות מוכרות עם פנינים נסתרות שעדיין נמצאות מתחת לרדאר של המטיילים (30%).
אפשר לשכוח מההעדפות הרגילות. ב-2023 נחפש חופשות ייחודית שיטלטלו, יפתיעו וירגשו אותנו. כשמונה מתוך כל עשרה ישראלים (78%) מצפים לחוויית תיירות שתוציא אותם מאזור הנוחות ותדחוף אותם לקצה. סביר שהדבר יגרום לאנשים לקחת את החופשה שלהם לאקסטרים. למשל, מחצית מהישראלים (50%) שמו להם למטרה לטעום את המאכלים האקזוטיים ביותר בעולם, כגון פלפל צ'ילי הכי חריף, ו-43% העידו כי יחפשו חוויית חופשה מעולם אחר עם סיורים לחיפוש עב"מים.
בין אלו שלא מתכוונים ללכת עם הזרם בחופשה הבאה שלהם הם 40% מהישראלים שציינו כי הם רוצים לקנות כרטיס בכיוון אחד ב-2023 וללכת בעקבות האינסטינקטים שלהם, לאן שזה יהיה.
רומנטיזציה לימים עברו
על רק חוסר היציבות הגלובלי והתשוקה לאסקפיזם, 88% מהמטיילים הישראלים מתכוונים למצוא חוויות תיירות מהסוג שיזכיר להם זמנים פשוטים יותר, ונדמה כי הם יחפשו לצאת לחופשות נוסטלגיות. חופשות כאלה מציעות למטיילים אפשרות לחיות מחדש תקופות יפות יותר, ובשנה הקרובה נראה שהן הולכות להיות חלק נכבד מאוד מתכנוני החופשה של המטיילים בעולם.
מנתוני המחקר עולה, כי יש רצון עז להתמסר לעידן שבו הטכנולוגיה עוד לא שלטה בעולם, אפילו אצל דור ה-Y ודור ה-Z שמעולם לא חוו מציאות כזאת. כחמישית מהישראלים (21%) רוצים לחוות חוויות שיעוררו אצלם זיכרונות מרגשים מפעם, למשל ביקור באתרים תיירותיים או באטרקציות שהופיעו בסרטים אייקוניים מהעבר, או נסיעה באוטובוס כאמצעי תחבורה עיקרי כדי להרגיש שוב תחושה של 'ביחד', כמו בטיולים בבית הספר.
גם את הרצון לחופשה של רוגע ומנוחה מחליף החשק לחזור ולשחק כמו פעם. ישראלים רבים (63%) מעידים כי הם מחפשים להעלות את רמות האדרנלין בפארקי שעשועים ולתת דרור לדמיון עם פעילויות כגון חדרי בריחה, משחקי 'חפש את המטמון' ובניית מבצרים עם קוביות משחק ענקיות.
כיום, כאשר בני ובנות דור ה-Y הם בעצמם הורים לילדים קטנים, נראה כי בזמן הקרוב תהיה עלייה בבחירה של יעדים שהיו פופולריים בשנות ה-80 וה-90, כגון בודווה במונטנגרו שהייתה החלופה הזוהרת של המפורסמים לסן טרופה במהלך שנות ה-80, או בולצאנו באיטליה שנהייתה פופולרית בזכות שווקי הרטרו שנפתחים בחג המולד.
תיירים ותיירות מדור ה-Y יהיו הראשונים שיזמינו מקומות אירוח עם קונספט תקופתי, במטרה לחזור אחורה בזמן לתקופות שיקרות לליבם. ייתכן שהם ייטו לעשות זאת עם היקרים לליבם, משום ש-54% מהתיירים בכל העולם מספרים כי הם ככל הנראה יבחרו לעשות את זה עם המשפחה, בהתחשב בזה שחופשות שכוללות 'איחוד משפחתי' של כמה דורות נמצאות בראש רשימת החופשות המתוכננות שלהם לשנת 2023.
חופשות בריאות וארוטיקה
ב-2023 עולם התיירות ייקח לשלב הבא את כל מה שקשור ב-Wellness, כלומר בריאות הנפש, הגוף והנשמה. הגישה הזו תכלול התמסרות מלאה ונטולת מגבלות במרדף אחר שלווה ועונג, גם אם הדרך לאושר עוברת בשבילים פחות קונבנציונליים. הרצון להגיע לאיזון מביא לכך שחופשות מדיטציה ומיינדפולנס נעשו פופולריות יותר מתמיד בקרב התיירים והתיירות הישראלים (40%).
38% מהישראלים מתכננים למצוא שלווה במהלך ריטריט שתיקה, ו-43% מתכוונים לקחת לעצמם פסק זמן שיאפשר להם לדאוג לבריאות הנפש, ישים דגש בבריאות טרנספורמטיבית ויעזור להם להתמודד עם מצבי חיים כגון גיל המעבר או היריון. בהקשר הזה, 37% מהישראלים ישמחו לנסות חוויות מגוונות, שעשויות לכלול שימוש בחומרים אלטרנטיביים, כחלק מהרצון לטפח את בריאות הנפש והגוף בחופשות ובטיולים שלהם ב-2023.
מכיוון שבציבור הרחב יש שיח הולך וגובר על בריאות מינית, עונג ונטייה מינית, הדבר עודד יותר ויותר אנשים להשקיע את הזמן בחופשה אירוטית. הדבר מעניין 44% מהישראלים. ב-2023 צפויים להיכנס עמוק יותר למיינסטרים גם ריטריטים לפוליאמורים, סדנאות פרקטיקת שליטה אירוטית וריזורטים שעוזרים לאנשים לחקור פטישים שונים בדיסקרטיות.
צילום: Booking.com
מהשחיקה היומית לחופשת חברה
אחרי שהתנסו במדיניות 'עובדים מאיפה שרוצים', שנהפכה לנפוצה כמעט כמו חופשה שנתית, עובדות ועובדים מעדיפים יותר ויותר להקדיש את זמן החופשה אך ורק לאסקפיזם מוחלט. רבים מהנשאלים הישראלים (59%) רוצים שהחופשות שלהם יהיו נטולות עבודה לחלוטין ב-2023. למרות זאת, 57% מהישראלים העידו שהם אמנם לא מעוניינים לעבוד בחופשה, אבל כן ישקלו בחיוב לצאת לנופש חברה.
בהקשר הזה נראה שבשנת 2023 נסיעות העבודה יחזרו לסדרן, אבל שלא כמו נסיעות העבודה שהורגלנו בהן לפני הקורונה, העובדים מחפשים לשלב הזדמנויות לגיבוש עם שאר הצוות פנים מול פנים, והרחק מהמשרד. הדבר מלמד על ביקוש הולך וגובר לנסיעות עבודה שמשלבות עסקים והנאה. למעשה, 51% מהישראלים מצפים שהמעסיקים שלהם יתכננו בעבורם נסיעות עבודה שיחברו בין אנשים 'במציאות'.
59% מהישראלים אמרו שהם היו רוצים שהמעסיקים ישקיעו בנופשי חברה את הכסף שנחסך לארגון בעקבות המעבר לעבודה מרחוק או למודל עבודה היברידי. בתגובה לזה, ב-2023 נראה עלייה בפופולריות של יעדים חדשים שיארחו יותר נופשי חברה. הדבר יניב גם לחברות עצמן רווח לא קטן לאחר ש-57% מהישראלים ציינו כי הם מאמינים שביקור במקומות חדשים יעניק להם השראה ויסייע להם להיות פרודוקטיביים יותר בעבודה.
חוסכים כדי לבזבז
על רקע חוסר הוודאות הכלכלי שחווה העולם, ב-2023 התיירות והתיירים ימשיכו להעניק חשיבות גבוהה לחופשות וטיולים, אבל ישימו דגש בניצול חכם של התקציב ובבניית סדר עדיפויות. יש כאלו שעדיין יעדיפו לצאת לחופשות נטולות דאגות ללא חישובים מעמיקים. 53% מהישראלים מעמידים את ההשקעה הכספית בחופשה בראש סדר העדיפויות. כך או כך, מילת המפתח היא 'תקציב' אצל רוב הנשאלים הישראלים (65%), שרוצים לוודא שהם מפיקים את המקסימום מכל שקל.
בשנת 2023 נראה כיצד הכסף משפיע על תוכניות החופשה. יהיו אנשים שיתכננו את תקציב החופשה שלהם עם יד על הדופק ויחפשו דילים אטרקטיביים, ינסו למצוא טריקים לחיסכון ויחפשו לנפוש בתקופות המשתלמות ביותר (58% מהישראלים). תיירות ותיירים גם ישימו יותר דגש בתמורה למחיר בעזרת הנחות וחברות בתוכניות שמקנות הטבות כגון תוכנית Genuis של Booking.com (55% מהישראלים).
מחצית מהישראלים (50%) ינסו לחסוך כסף באמצעות בדיקה של יעדי חופשה בתאריכים שמחוץ לעונות המבוקשות ביותר או בחירה במסלולים ארוכים יותר שיוזילו את העלויות, ואילו הרוב (58%) יתכננו את הנסיעה זמן רב יותר מראש בתקווה למצוא דיל אטרקטיבי יותר. 56% מהישראלים מאמינים שהדרך הכי חכמה לנצל את התקציב היא לצאת לחופשה אחת ארוכה או לכל היותר שתיים במקום לכמה חופשות קצרות.
צילום: Booking.com
בהקשר הזה, תיירות ותיירים רבים מוכנים באופן מפתיע להוציא יותר על הדברים שהכי חשובים להם בחופשה. כמחצית מהישראלים (51%) מודים שהם מתכננים לפרגן לעצמם יותר בכל מה שקשור להוצאות בחופשה, כדי לפצות על הזמן שבו לא יכלו לנפוש בשנים האחרונות. 54% מהישראלים מתכוונים אף לבזבז כסף בשפע כדי לוודא שהם מפיקים את המקסימום מהחופשה ולהבטיח שהיא תהיה שווה את זה.
אריין דייק, סגן נשיא בכיר וסמנכ"ל שיווק ב-Booking.com, אמר: "השנים האחרונות לימדו אותנו שאי אפשר לקחת את התיירות כמובנת מאליה. לפי מחקר 'תחזיות לעולם התיירות' של השנה, מתחת לפני השטח מבצבצות התנהגויות פרדוקסליות מכוונות, שיגרמו לכולנו להרגיש יותר בנוח להיות במושב הנהג, כלומר בשליטה, כשמסביב יש חוסר יציבות חסר רחמים.
"הנתונים גם מלמדים שהתיירות תיהפך לאמצעי שבעזרתו נחפש רגעים של שמחה ואסקפיזם בלי להתנצל על זה, מתוך רצון לנטרל את המציאות הקשה שעולה מדיווחי החדשות בפיד שלנו. בהקשר הזה, השאיפה שלנו ב-Booking.com לשנה הבאה ולזו שאחריה, היא להמשיך לעזור לכולם ולכולן ליהנות מחוויית התיירות שמתאימה להם בדיוק, באופן מותאם יותר אישית ובאופן שיאפשר להם להתחבר אליה יותר."
הערה לגבי המתודולוגיה: מחקר 'תחזיות לעולם התיירות לשנת 2023' (Travel Predictions 2023) הוזמן על ידי Booking.com ונעשה בקרב מדגם של מבוגרות ומבוגרים שמתכננים לנסוע למטרות עסקים או פנאי ב-24-12 החודשים הקרובים. על הסקר ענו 24,179 אנשים מ-32 מדינות וטריטוריות (1,014 מארגנטינה, 1,006 מאוסטרליה, 505 מאוסטריה, 504 מבלגיה, 1,009 מברזיל, 503 מקנדה, 1,009 מסין, 1,010 מקולומביה, 505 מקרואטיה, 505 מדנמרק, 1,010 מצרפת, 1,001 מגרמניה, 500 מהונג קונג, 1,005 מהודו, 504 מאירלנד, 504 מישראל, 1,008 מאיטליה, 1,003 מיפן, 504 ממקסיקו, 502 מהולנד, 1,007 מניו זילנד, 1,009 מפורטוגל, 507 מסינגפור, 1,008 מדרום קוריאה, 1,001 מספרד, 505 משוודיה, 508 משווייץ, 500 מטאיוואן, 504 מתאילנד, 1,006 מבריטניה, 1,009 מארצות הברית ו-504 מווייטנאם). המשיבים והמשיבות ענו על סקר אונליין באוגוסט 2022.
מידע נוסף אודות דוח התחזיות לענף התיירות של Booking.com לשנת 2023 ניתן לבקר כאן.